וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הצליח לבצר את שלטונו. הצלת הכלכלה תהיה משימה קשה בהרבה

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 11:08

נשיא טורקיה יאריך את שלטונו לרבע מאה לפחות אחרי שצלח משוכה נוספת חרף התחזיות שניבאו לו מפלה אפשרית. עתה הוא יידרש להתמודד עם המשבר הכלכלי שיצר במו ידיו, אתגר סבוך יותר מניצחון נוסף בבחירות

בוידאו: ארדואן אחרי הניצחון בבחירות: "הזמן לשים בצד את כל העימותים"/רויטרס

הסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות טורקיה התקיים במועד סמלי - עשור לתחילת ההפגנות בכיכר טקסים באיסטנבול, שהיו הגדולות ביותר נגד רג'פ טייפ ארדואן מאז ועד היום. ארדואן, אז עוד כראש ממשלה במשטר פרלמנטרי, שרד את מחאות הענק נגד שלטונו האוטוריטרי ההולך ומתהווה ומאז ריכז לעצמו סמכויות נרחבות כנשיא תוך שהוא שורד ניסיון הפיכה וסדרת מערכות בחירות צמודות.

מתנגדיו קיוו ש-28 במאי 2023 יהיה היום שבו ייסגר המעגל ובסיומו יודח מנהיגה החזק ביותר של טורקיה מאז מייסדה, כמאל מוסטפא אטאטורק. אך ארדואן שוב גבר על התחזיות והסקרים, בעזרתם הלא מבוטלת של אמצעי התקשורת הרשמיים ומשאבי המדינה, והאופוזיציה נחלה אכזבה מרה כשמנהיגה שוב נותר מאחור, מתוסכל ומתלונן על חוסר ההוגנות בבחירות.

ארדואן, שקיבל מנדט לחמש שנים נוספות שיאריכו את שלטונו לרבע מאה לפחות, התבסס על קהל נאמן המרוצה משינוי אופייה החילוני של הרפובליקה הטורקית. בוחריו לא השתכנעו מהפתרונות שהציעה האופוזיציה החילונית, כולל הבטחתה לנקוט גישה קיצונית יותר כלפי מיליוני הפליטים הסורים והאחרים השוהים במדינה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ורעייתו אמינה בנאום ניצחון בפני תומכיו באנקרה, טורקיה, 29 במאי 2023. רויטרס
ממשיך לקדנציה נוספת. ארדואן בנאום בפני תומכיו באנקרה, הלילה/רויטרס

גם תושבי המחוזות שנחרבו ברעידות האדמה בתחילת השנה לא הענישו בסופו של דבר את ארדואן ואת ממשלתו, שהואשמו בהעלמת עין מחריגות בנייה שהובילו לקריסה מהירה של אלפי מבנים. הזעם הראשוני שלהם על האסון התרכך בעקבות ההבטחות של הממשלה להקים מחדש את הערים שהפכו לעיי חורבות, והם לא נטשו את ארדואן.

ואחרי שביצר את מעמדו מול כל האתגרים, מגיע היום שאחרי. ארדואן הבטיח לאזרחים יציבות ועוד מאותו הדבר, והמשמעות היא המשך המשבר הכלכלי שהחריף בשנים האחרונות לאור המדיניות המוניטרית השנויה במחלוקת של ארדואן. הנשיא בעצמו הודה בנאום הניצחון שנשא הלילה כי האינפלציה המשתוללת תעמוד בראש סדר העדיפויות שלו.

"פתרון הבעיות הנובעות מעליות המחירים בשל האינפלציה ופיצוי על אובדן הרווחה הם הנושאים הדחופים ביותר העומדים בפנינו. לא קשה לנו למצוא פתרון לנושאים הללו", הצהיר בביטחון ארדואן. הנשיא אף קרא לאחדות השורות עם תום מערכת הבחירות הסוערת, אולם עוד באותו נאום הוא שב להאשים את יריבו בתמיכה בארגוני טרור ותקף את הקהילה הגאה הנרדפת תחת משטרו האסלאמיסטי.

עוד בוואלה!

ארדואן ניצח בבחירות לנשיאות טורקיה: "קיבלנו אחריות למשול"

לכתבה המלאה
אדם מושך כספים מכספומט באנקרה, טורקיה, 29 במאי, 2023. רויטרס
השווקים מודאגים מהניצחון של ארדואן. אדם מושך כסף מכספומט באנקרה, הבוקר/רויטרס

המציאות, לצערו של ארדואן, כבר טפחה על פניו הבוקר. הלירה, שאיבדה יותר מ-90% מערכה בעשור האחרון, הגיעה הבוקר כמעט לשפל חדש כשנסחרה ב-20.05 לדולר. השווקים לא הסתירו את תחושותיהם ביחס לניצחון הנוסף של ארדואן, שיצטרך להרגיע אותם במהירות כדי למנוע מהכלכלה סחרור נוסף.

המשבר הכלכלי הוביל גם להתמתנות במדיניות החוץ של ארדואן, שהסתכסך עם רבים ממנהיגי האזור עד שהחל לפעול למזעור נזקים בשנים האחרונות. מנהיגי האזור, כולל נשיא המדינה יצחק הרצוג, מיהרו לברך אותו אתמול ככל שהתבהרו התוצאות, והם ימתינו לראות אם הוא לא יחזור לסורו אחרי שחרב אובדן השלטון הוסרה מצווארו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully