וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד החוץ: "נורמליזציה עם סעודיה זה חשוב - אך אין להזניח מדינות אחרות"

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 20:01

רונן לוי אמר כי היחסים עם סעודיה חשובים - אך אין להזניח עוד מדינות שאיתן יש פוטנציאל לנורמליזציה עוד לפני סעודיה. עוד טען כי ארצות הברית מחוייבת לנסות ולהרחיב את מעגל היחסים בין ישראל לעולם הערבי. "מקווה שבחודשים הקרובים יתווספו עוד מדינות"

בוודיאו: ביידן המריא מסעודיה וסיים את ביקורו במזרח התיכון/צילום: רויטרס

מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי אמר היום (ראשון) כי ארצות הברית מחוייבת לנסות ולהרחיב את מעגל היחסים בין ישראל לעולם הערבי. "נורמליזציה עם סעודיה זה חשוב מאוד, אבל אסור להזניח מדינות אחרות שאיתן יש פוטנציאל לנורמליזציה עוד לפי סעודיה", אמר בכנס ב-INSS. "אני מקווה שבחודשים הקרובים יהיו עוד מדינות כאלה".

לפני כשבועיים נודע לוואלה! כי הבית הלבן מתכוון לעשות בששת החודשים הקרובים מאמץ דיפלומטי בניסיון להביא לפריצת דרך בין ישראל לסעודיה, כך לפי שני בכירים אמריקנים שמעורים בנושא. לפי הגורמים המאמצים מתרכזים בניסיון להביא לחתימה על הסכם נורמליזציה עד סוף השנה, לפני שהקמפיין לנשיאות ארצות הברית ישתלט לחלוטין על סדר יומו של הנשיא ג'ו ביידן.

רונן לוי (מעוז) מונה לתפקיד המנהל הכללי של משרד החוץ. ינואר 2023. רמי זרנגר, אתר רשמי
"אין להזניח מדינות אחרות". לוי/אתר רשמי, רמי זרנגר

כל הסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה שיושג בתיווכו של ממשל ביידן צפוי לכלול גם שדרוג של היחסים בין ארה"ב לבין סעודיה וכן חבילת של תמורות אמריקניות לסעודים. עסקה כזו צפויה להיות לא פופולרית בקרב רבים במפלגה הדמוקרטית ואף לעלות לנשיא ביידן במחיר פוליטי.

בד בבד, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן נפגש בשבוע שעבר עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בג'דה ובין היתר דן עמו גם בסוגיית הנורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל, כך אמרו בכירים אמריקנים. אחר השיחות בג'דה הגיעו לירושלים יועציו הבכירים של הנשיא ביידן ברט מקגרק ועמוס הוכשטיין ועדכנו את ראש הממשלה נתניהו לגבי השיחות עם יורש העצר הסעודי. שני בכירים אמריקנים אמרו כי סאליבן הדגיש בפני יורש העצר הסעודי כי ארצות הברית סבורה שיש הזדמנות להשיג הסכם בין סעודיה לבין ישראל עד סוף השנה.

בן סלמאן הדגיש מצידו כי הוא לא מעוניין לבצע יותר צעדים קטנים לחימום היחסים עם ישראל אלא שואף לעסקת חבילה אחת שתכלול נורמליזציה עם ישראל ותמורות אמריקניות לסעודיה, כמו הידוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. שגרירות סעודיה בוושינגטון לא השיבה לשאלות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully