וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב מכריע בבחירות בטורקיה: ארדואן בדרך לכהונה שלישית, יריבו מקווה למהפך

עודכן לאחרונה: 28.5.2023 / 18:56

הנשיא נמצא במומנטום בזכות התוצאות הטובות מהצפוי בסיבוב הראשון, ומציג את ההצבעה לו כבחירה ביציבות. מנגד, מנהיג האופוזיציה מבטיח שינוי אחרי 20 שנות ארדואן ומקווה לסגור את הפער. "אנחנו מלאי תקווה ונחישות", אמרה אחת מתומכותיו. הקלפיות ייסגרו ב-17:00

בווידאו: הבחירות בטורקיה: נפתחו הקלפיות בסיבוב השני/רויטרס

אזרחי טורקיה מצביעים היום (ראשון) בסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות, שבסיומן הנשיא רג'פ טייפ ארדואן צפוי להאריך את שלטונו בן 20 השנים, ולהמשיך למשול בסמכותניות ולהנהיג מדיניות חוץ אגרסיבית ומדיניות כלכלית לא-אורתודוכסית.

בניגוד למה שחזו הסקרים שקדמו לבחירות, ארדואן בן ה-69 זכה ליתרון של כמעט 5% על יריבו כמאל קיליצ'דראולו בסיבוב הראשון לפני שבועיים. עם זאת, הוא לא הצליח להשיג את 50% הדרושים כדי להימנע מסיבוב שני ומכריע, במרוץ בעל השלכות עמוקות על עתידה של טורקיה בפרט ועל הגיאופוליטיקה העולמית בכלל.

ההצבעה החלה בשעה 8:00 ותסתיים בשעה 17:00, כשהתוצאות צפויות להתחיל להתבהר כבר בשעות הערב המוקדמות. אחוז ההצבעה בסיבוב הראשון היה גבוה במיוחד - 88.8% - וארדואן וקיליצ'דראולו השקיעו מאמצים בגיוס שמונת מיליוני בעלי זכות הבחירה שלא הגיעו לקלפיות ביום בסיבוב הראשון.

לפי אחד הסקרים האחרונים, ארדואן קיבל 52.7% וקיליצ'דראולו 47.3%. הסקר נערך לפני שהמועמדים הלאומניים חשפו במי הם תומכים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי לצד אשתו במהלך הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות באיסטנבול, טורקיה, 28 במאי 2023. רויטרס
בדרך לתחילת העשור השלישי לשלטונו. ארדואן ואשתו מצביעים בקלפי באיסטנבול, הבוקר/רויטרס

מפגן הכוח המפתיע של ארדואן, חרף המשבר הכלכלי העמוק שבו שרויה טורקיה, וניצחונן של מפלגת השלטון השמרנית ומפלגות לאומניות אחרות בבחירות לפרלמנט, חיזקו את המנהיג הוותיק. ארדואן, שמתמודד על כהונה שלישית כנשיא, טוען כי הצבעה עבורו היא הצבעה למען היציבות.

הבחירות יכריעו לא רק מי ינהיג את חברת נאט"ו, שבה חיים כ-85 מיליון תושבים, אלא גם את אופי משטרה, את גורלה של הלירה, שאיבדה כעשירית מערכה מול הדולר בתוך עשור, ואת עיצוב מדיניות החוץ שלה, שתחת ארדואן הובילה להתרחקות של אנקרה מהמערב ולטיפוח קשריה עם רוסיה ומדינות המפרץ.

בעיר דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה, שרוב תושביה כורדים, אמר פארוק גצ'ל, בן 54, כי הוא יצביע לארדואן כפי שהצביע לו לפני שבועיים. "זה חשוב לעתידה של טורקיה שהנשיא והפרלמנט, שם יש לו רוב, יעבדו יחד בשיתוף פעולה. לכן, הצבעתי שוב לארדואן, למען יציבות", אמר.

קאנאן טינס, בת 34, תושבת אחרת, אמרה כי היא הצביעה לקיליצ'דראולו, שקיבל בסיבוב הראשון כמעט 72% תמיכה בעיר הנחשבת למעוז מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית, שלא הריצה השנה מועמד משלה כדי לאחד את המחנה המתנגד לארדואן. "מספיק זה מספיק. צריך שינוי כדי להתגבר על המשבר הכלכלי והבעיות שעמן טורקיה מתמודדת, ולכן הצבעתי שוב לקיליצ'דרוגלו. אנחנו מלאי תקווה ונחישות", אמרה.

עוד בוואלה!

הפליטים על הכוונת: ארדואן ויריבו מחפשים הכרעה, ומחכים לקולות הלאומנים

לכתבה המלאה
מועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו מברך את תומכיו מחוץ לקלפי בסיבוב השני בבחירות לנשיאות באנקרה, טורקיה, 28 במאי 2023. רויטרס
הרטוריקה הלאומנית שלו עשויה להרחיק את הבוחרים הכורדים. קיליצ'דראולו בקלפי באנקרה, היום/רויטרס

קיליצ'דראולו, בן 74, הוא מועמד מטעם קואליציה של שש מפלגות, ומוביל את מפלגת העם הרפובליקאית החילונית, שאותה הקים מייסד טורקיה המודרנית מוסטפא כמאל אטאטורק. המחנה שלו התקשה להחזיר לעצמו את המומנטום אחרי ההלם שספג עם פרסום תוצאות הסיבוב הראשון.

התוצאות הראו תמיכה גדולה מהצפוי במחנה הלאומני, כוח רב עוצמה בפוליטיקה הטורקית שהתחזק בעקבות שנים של סכסוך עם המחתרת הכורדית, ניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016 והגעתם של מיליוני פליטים מסוריה מאז פרוץ המלחמה בה ב-2011. כחמישה מיליון פליטים חיים בסוריה - כ-3.3 מיליון מתוכם סורים - יותר מבכל מדינה אחרת בעולם.

אחרי הסיבוב הראשון, המחנה הלאומני התפצל. המועמד שסיים במקום השלישי, הלאומן הקיצוני סינאן אואן, שקיבל יותר מ-5% מהקולות לפני שבועיים, הודיע כי הוא תומך בארדואן על בסיס "מאבקו הבלתי-פוסק בטרור".

מועמד לאומני אחר, אומיט אוזדאג, מנהיג מפלגת "הניצחון" המתנגדת למהגרים, הכריז על תמיכתו במועמד האופוזיציה אחרי שהאחרון הבטיח כי יגרש מיליוני פליטים מטורקיה. המפלגה זכתה ב-2.2% מהקולות בבחירות לפרלמנט, אך לא תיכנס אליו משום שלא עברה את אחוז החסימה.

רויטרס

סוגייה מכרעת נוספת תהיה ההצבעה של הכורדים, המהווים כחמישית מאוכלוסיית טורקיה. מפלגת העמים הדמוקרטית הפרו-כורדית בקיליצ'דרוגלו בסיבוב הראשון, אך לאחר ששבר ימינה כדי לזכות בקולות לאומניים, היא לא נקבה בשמו המפורש וקראה לבוחרים לדחות את "המשטר של איש אחד" של ארדואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully