וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לממשלה: הקונגרס הציוני העולמי אישר החלטה נגד המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 24.5.2023 / 5:26

הקונגרס שכולל נציגים מכל המפלגות בארץ וכל הזרמים היהודיים בתפוצות, אישר שורת החלטות הנוגעות למדיניות הממשלה. גוש המרכז שמאל אישר החלטות כמו התנגדות למהפכה המשפטית, לשינוי חוק השבות, ודרישה לקידום ייצוג נשי וחיזוק הקשר עם קהילת הלהט"ב

בווידאו: מהומה פרצה בישיבת המליאה של הקונגרס הציוני העולמי על רקע המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!

הקונגרס הציוני העולמי העביר הערב (שלישי) שורת החלטות הנוגעות ומנוגדות למדיניות הממשלה. אושרו החלטות הנוגדות למהפכה המשפטית שמובילה הממשלה, הוחלט לחזק את הקשר עם קהילות הלהט"ב, לדרוש שלא לעשות שינוי בחוק השבות והחלטה על הגדלת הייצוג הנשי במוסדות הלאומיים.

מדובר בהחלטות שקידמו סיעות המרכז-שמאל בקונגרס הציוני: ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, יש עתיד, רפורמים, קונסרבטיבים והנוער הציוני. הן קודמו על אף התנגדות מפלגות הקואליציה - הליכוד, ש"ס, המזרחי שמייצגת את הציונות הדתית וסיעת ארץ קודש המקושרת לדגל התורה. ההצבעות התקיימו באופן מקוון, כחודש לאחר כינוס הקונגרס הציוני המיוחד ליום העצמאות ה-75, ומפלגות המרכז-שמאל בקונגרס זכו לרוב גדול.

הצהרה שאושרה בקונגרס נגד המהפכה המשפטית קובעת כי "הקונגרס הציוני מאמין ששינוי המבנה החוקתי של מדינת ישראל יכול להיעשות אך ורק בהסכמה ציבורית רחבה, כתוצאה מהידברות כנה ואמיתית וכחלק מתהליך של איחוי הקרעים בחברה הישראלית כולה. הקונגרס הציוני קורא לממשלה להגיע להסכמות שיבצרו את אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל ואת האיזונים והבלמים של המבנה השלטוני, תוך הגנה על זכויות אדם, מיעוטים ונשים".

בנוסף, עברה החלטה המעגנת את ערכי מגילת העצמאות בפעילות ההסתדרות הציונית העולמית. כמו כן, הקונגרס העביר החלטה שקוראת לממשלה לא לשנות את חוק השבות, על אף ההסכמה לשנות את החוק במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. "הואיל ושינוי שכזה של חוק השבות ידחק מאות אלפי בני אדם שהם מזרע ישראל וגם יפגע אנושות בעלייה למדינת ישראל", נכתב בהחלטה. "הקונגרס הציוני קורא שלא לשנות את חוק השבות, ולא לנסות להצר את תכולתו. ההסתדרות הציונית תפעל להגן מכל שינוי של חוק השבות שהוא סלע הציונות".

מצעד הגאווה, ירושלים, 2 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
החלטה הקוראת לסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית למציאת דרך לציון שבוע הגאווה/פלאש 90, יונתן זינדל

החלטה משמעותית נוספת שעברה נוגעת לחיזוק הקשר עם קהילת הלהט"ב. נכתב בה כי "התנועה הציונית והמוסדות הלאומיים יהיו בית לכל יהודי ויהודייה, מכל רחבי תבל, ומכל מגזר ומגזר. הקונגרס קורא להגביר פעילות של חינוך מודעות והכלה: העמקת המודעות והפעילות החינוכית הקשורה בהכלת קהילת הלהט"ב, בתוך הפעילות הציונית בארץ ובתפוצות, באמצעות סדנאות, סמינרים ויוזמות חינוכיות אחרות". ההחלטה קוראת גם לסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית למציאת דרך ראויה לציון שבוע הגאווה.
 
בגוש המרכז שמאל בירכו על אישור ההחלטות בקונגרס. סגן יו"ר ההסתדרות הציונית ד"ר יזהר הס, נציג התנועה הקונסרבטיבית אמר כי מדובר במסר ברור לממשלת ישראל. "רק ישראל שהיא יהודית ודמוקרטית יכולה לייצג נאמנה את החזון הציוני", טען הס. "רק מדינה כזו המסבירה פנים לכל יהודי ויהודייה, כזו המכבדת זכויות מיעוטים ומקפידה על בית משפט עליון איתן, יכולה לחגוג בגאווה את היותה מדינת הלאום של העם היהודי".

דרור מורג, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית מטעם מרצ אמר כי "ההחלטות יחזקו את עבודתנו עם הקהילה הגאה ואוכלוסיות מוחלשות, יגדילו ייצוג לנשים, יישמרו על אופיה הדמוקרטי של ישראל על ידי התנגדות להפיכה המשטרית ויקבעו את מגילת העצמאות כמסמך המכונן של הארגון והמדינה, אשר לפי ערכיו יתנהל הארגון". גוסטי יהושע ברוורמן, נציגת התנועה הרפורמית אמרה: "השולחן הציוני אמר את דברו. כן לערכי מגילת העצמאות, כן לפלורליזם דתי ורעיוני. אנחנו שמחים שהניסיונות של גורמים אנטי ציונים לשנות את אופיה של התנועה הציונית נחלו תבוסה מוחצת".

הקונגרס הציוני הראשון, באזל, 1897. ארכיון צילומי קק''ל, מערכת וואלה! NEWS
הקונגרס הציוני הראשון, באזל, 1897/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון צילומי קק''ל

הקונגרס הציוני העולמי הוא גוף היסטורי שקיים עוד לפני קום המדינה. הוא נוסד ב-1897 בבזל, והיווה סוג של פרלמנט יהודי עליון בו ישבו נציגי כל הארגונים הציוניים. מאז קום המדינה, הקונגרס הציוני מאגד את כל ארבעת המוסדות הלאומיים - הסוכנות היהודית, קק"ל, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית. הוא כולל נציגים מכל מפלגות הקשת הפוליטית בארץ ומכל הזרמים היהודיים והארגונים הציוניים הגדולים, מיותר מ-40 מדינות בעולם. הנציגים מתכנסים מדי תקופה על מנת לבחור את הנהגת המוסדות הלאומיים ולקבוע את המדיניות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully