וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות ביוון בדרך לסבב שני: מפלגת ראש הממשלה לא גרפה הרוב הנדרש

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 13:13

מפלגת דמוקרטיה חדשה (ND ) מובילה על פני יריבתה סיריזה מהשמאל ב-20%, 40.8% לעומת 20.1% - פער שלא נרשם מאז קריסת המשטר הצבאי במדינה ב-1974; אפילו בכרתים, שנחשבת מעוז סוציאליסטי, מפלגת הימין נהנתה מיתרון משמעותי

מפלגת הימין-מרכז של ראש ממשלת יוון המכהן, קריאקוס מיצוטאקיס, גרפה 40% מהקולות בבחירות ביום ראשון, אך לא הצליחה להשיג את הרוב הנדרש. סבב שני בבחירות הכלליות ייערך ככל הנראה ב-2 ביולי, אף שהיום (שני) קרא מיצוקאטיס לערוך אותו ב-25 ביוני.

מפלגת דמוקרטיה חדשה (ND ) מובילה על פני יריבתה סיריזה מהשמאל ב-20%, 40.8% לעומת 20.1% - פער שלא נרשם מאז קריסת המשטר הצבאי במדינה ב-1974. אפילו בכרתים, שנחשבת מעוז סוציאליסטי, מפלגת הימין נהנתה מיתרון משמעותי.

"נראה כי דמוקרטיה חדשה תשיג ניצחון חשוב", אמר גיאורגוס גרופטריטיס, שר לשעבר ומקורב של ראש הממשלה. "העם היווני הסתכל על העבר והצביע בעד העתיד, בעבור הדורות העתידיים". גורמים בממשלה כינו את התוצאה "ניצחון מרהיב".

תחת המערכת האלקטורלית החדשה ביוון, מנהיג סיריזה וראש הממשלה לשעבר, אלכסיס ציפראס בן ה-48, היה צריך להשיג 46% מהקולות כדי לזכות ברוב מוחלט של 151 מושבים בפרלמנט בן 300 החברים. המפלגה הקומוניסטית KKE גרפה 7.1% מהקולות, והצליחה בעיקר במרכזים אורבניים.

אם המאמצים לגבש ממשלת קואליציה ייכשלו כעת, יהיה על המפלגות לערוך סבב שני, שבו המפלגה הראשונה שתגרוף 40% מהקולות, תקבל בונוס של 50 מושבים בפרלמנט.

אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון, מצביע באתונה הבוקר בבחירות, 20 בספטמבר 2015. רויטרס
אלכסיס ציפראס/רויטרס
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בנאום בעיר סלוניקי, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
ראש הממשלה המכהן קיריאקוס מיצוטאקיס/רויטרס

היום, בהתאם לפרוטוקול, נשיאת יוון קטרינה סאקלארופולו תעניק למיצוטאקיס בן ה-55 מנדט בן שלושה ימים לבדוק אפשרויות לגיבוש קואליציה, אף שהיה מעדיף להמשיך לסבב שני משום שלדבריו ממשלה של מפלגה אחת "היא בהחלט אפשרית". אם ראש הממשלה ייכשל, המנדט יחזור לנשיאה, וסיריזה תקבלו, אף שתוצאות הבחירות לא הראו סיכוי לקואליציה שמאלנית.

מיצוטאקיס הבטיח לחתוך עוד מסים, להוריד את האינפלציה של 11% ולעודד צמיחה כלכלית הודות לגידול בהשקעות זרות ישירות. סיסמת הקמפיין שלו היתה "יציבות".

ציפראס ריכך את הרטוריקה הקיצונית שלו במהלך הקמפיין והתחייב לעלות את השכר במגזר הציבורי ולשפר מוסדות ממלכתיים כמו מערכת הבריאות. "תוצאות הבחירות הן רעות ביותר לסיריזה", אמר ציפראס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully