וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תקלה טכנית: חיל האוויר קרקע את מערך מסוקי היסעור

עודכן לאחרונה: 20.5.2023 / 21:25

מפקד חיל האוויר החליט על השבתת המערך בשל תקלה שהתגלתה באחד ממסוקי היסעור במהלך אימון שגרתי. כתוצאה מהכשל, כלי הטיס נחת בבסיס במרכז הארץ. לא היו נפגעים באירוע. מסוקי היסעור ותיקים מאוד וצה"ל נדרש לערוך להם אחזקה שוטפת בעלויות גבוהות וכן ביקורות מחמירות

חיל האוויר תקף משגרי רקטות ומרגמות ברחבי רצועת עזה./דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר החליט היום (שישי) על השבתת מערך מסוקי היסעור. זאת, בשל תקלה טכנית שהתגלתה באחד המסוקים במהלך אימון שגרתי שלשום בלילה. המסוק התקול נחת בבסיס במרכז הארץ, אך לא היו נפגעים באירוע.

גורם צבאי אמר כי התקלה במסוק נבעה מחוסר אספקת אוויר למנוע - שכתוצאה מכך התחמם. "הטייסים גילו את התקלה בזמן טיסה מעל הים, סגרו מנוע אחד בזמן אמת ונחתו עם המנוע השני", אמר. "הוחלט להחמיר בבדיקות לכלל המסוקים במערך. גילו פגיעות במנוע עצמו אך לא יודעים מה גרם למה ולכן הוחלט לקרקע עד לבירור הנסיבות".

צה"ל רכש מסוק תובלה חדש מסוג ch53k שאמור להחליף את מסוק היסעור הוותיק. עם זאת, בשל עיכובים בבחירת כלי הטיס חיל האוויר נאלץ לערוך בקרות מחמירות ואחזקה שוטפת בעלויות גבוהות למערך סוקי היסעור.

מסוק יסעור. 13 באוקטובר 2019. סיקורסקי - לוקהיד מרטין, אתר רשמי
מסוק יסעור/אתר רשמי, סיקורסקי - לוקהיד מרטין

עלות מסוק ה-ch53k נעה סביב המאה מיליון דולר, לא כולל סימולטורים, חלפים ומערכות נלוות. המסוק יקר כמעט פי שתיים ממסוק הצ'ינוק שהפסיד בתחרות. לדברי מקורות בחיל האוויר, מה שהכריע בעיניו של מפקד החיל האלוף עמיקם נורקין היו כמה דברים מרכזיים: עלויות אחזקה זולות לאורך של 25 שנה, שעת טיסה שמוערכת בכ-11 אלף דולר, מהירות המסוק שעולה על 175 קשר בזכות שלושה מנועים חזקים בהתאם למגמה כלל עולמית של רכש מסוקים מהירים, רדיוס פעולה שנע סביב 2,300 ק"מ ללא תדלוק ומאפשר פעולות קומנדו מיוחדות עמוק מאוד בשטח אויב, כושר נשיאה חיצוני של 12 טונות - פי שתיים ממסוק היסעור, יכולת תדלוק שמשדרגת את טווחי הטיסה, ומערכת טוס־על־חוט - מערכת בקרת טיסה שבה אמצעי ההיגוי של המטוס אינם נשלטים על ידי מחשב ולא על ידי טייס.

ייעודו של מסוק התובלה הכבד העתידי כולל הטסת כוחות מיוחדים, הטסת כלי רכב, פינוי פצועים, חילוץ יבשתי וימי, הנחתת כוחות קומנדו על כלי שיט, פעולות באזורים מורכבים כמו שטחים בנויים, הרריים, והטסת אח"מים.

למרות החגיגיות סביב בחירת המסוק, היתה לא מעט ביקורת על מסוק ה-ch53k, בעיקר נוכח העלויות הגבוהות שלו, עצם היותו מסוק מאוד חדש שלא עבר טבילות מבצעיות בשונה ממסוק הצ'ינוק הזול בהרבה והוותיק. מסוק ה-ch53k רק דומה חיצונית ליסעור אך הוא מסוק גדול יותר, וחדש לחלוטין. היו גם אנשי צוות אוויר שטענו כי הוא גדול תרתי משמע על המידותיו של צה"ל, במחיר ובעוצמת המנועים שלו שיהוו אתגר עבור יחידת החילוץ בהיטס 669 שנדרשים גם לחלץ עם כבל חיצוני למסוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully