וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העיר ניו יורק שוקעת תחת משקל גורדי השחקים שלה"

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 11:41

על פי מחקר חדש, ניו יורק שוקעת בקצב של 1-2 מילימטרים מדי שנה תחת משקל גורדי השחקים. המחקר קורא להשקיע מאמצים בפיתוח אסטרטגיות מניעה: "מטרת המחקר היא להעלות את המודעות לכך שכל גורד שחקים חדש שנבנה לאורך החוף או הנהר עשוי לתרום לשיטפונות עתידיים"

העיר ניו יורק שוקעת - וגורדי השחקים שלה הם הסיבה. כך עולה מדו"ח חדש שבדק את הגיאולוגיה מתחת לעיר, לעומת נתונים לווייניים שמראים כי טביעת הרגל שלה קורסת לתוך האדמה.

המונח הטכני לתופעה נקרא התמוככות (Subsidence), כלומר, שקיעה הדרגתית או פתאומית של פני כדור הארץ שמתרחשת כשמשקעים רכים נעים, או משקל כבד שמונח על הקרקע דוחף אותה פנימה עוד יותר. יש לכך סיבות רבות, אך משקל הערים עצמן לא נחקר בצורה מקיפה בעבר.

על פי המחקר החדש, שפורסם בכתב העת "Earth's Future", ניו יורק שוקעת בקצב של 1-2 מילימטרים מדי שנה תחת משקל גורדי השחקים. זה אולי לא נשמע הרבה, אך כמה חלקים בעיר כבר שוקעים בקצב מהר בהרבה.

גורדי שחקים. ShutterStock
גורדי שחקים בניו יורק/ShutterStock
מגדל 130 William  בניו יורק בתכנון דיויד אדג'יה. אתר רשמי,
גורדי שחקים בניו יורק/אתר רשמי
מגדל טראמפ בניו יורק. שאטר, ShutterStock
מגדל טראמפ/ShutterStock, שאטר

התופעה מהווה בעיה בעיר הנמוכה שבה גרים יותר משמונה מיליון תושבים, והמחקר קורא להשקיע מאמצים בפיתוח אסטרטגיות מניעה שישמשו את העיר בהתמודדות עם הסכנה הגוברת של שיטפונות ועלייה של גובה פני הים .

"מטרת המחקר היא להעלות את המודעות לכך שכל גורד שחקים חדש שנבנה לאורך החוף, הנהר או גדות אגם, עשוי לתרום לשיטפונות עתידיים", כתב הגיאולוג טום פרסונס מהסקר הגאולוגי של ארצות הברית. ב-2020, חוקרים העריכו כי כל הבניינים והכבישים ומבנים אחרים שנבנו בעולם שוקלים יותר מכל העצים והשיחים יחדיו; מוצרי פלסטיק שוקלים יותר מכל החיות.

במחקר החדש, פרסונס ועמיתיו מאוניברסיטת רוד איילנד חישבו את המסה המצטברת של יותר ממיליון בניינים בניו יורק ומצאו כי הם שוקלים 764,000,000,000 ק"ג. לאחר מכן, הם חילקו את העיר לרשת של ריבועים בגודל 100 מטר על מאה מטר והפכו את המסה של הבניינים ללחץ כלפי מטה על ידי חישוב כוח המשיכה. הם כללו בחישוב רק את הבניינים והתכולה שלהם, ללא כבישים, מדרכות, גשרים, מסילות רכבת ואזורים אחרים בעיר.

החוקרים בדקו חומרים כמו קרקע עשירה בחמר ומילויים מלאכותיים למטרות בנייה ומצאו שהם בעיקר חשופים לתופעת ההתמוככות. קרקעות גמישות יותר מתרוממות בחזרה לאחר הבנייה ואילו סלעי יסוד, שבהם משתמשים בגורדי שחקים רבים, לא נוטים לזוז.

באמצעות השוואה של המודלים שיצרו עם נתוני לוויין של גובה פני האדמה, החוקרים מיפו את ההתמוככות ברחבי העיר. אורבניזציה גוברת, כולל שאיבה של מי תהום, עלולה רק להוסיף לבעיית ההתמוככות בניו יורק, הם מצאו.

ג'קרטה. רויטרס
קו האופק של ג'קרטה/רויטרס
שיטפונות בג'קרטה. רויטרס
שיטפונות בג'קרטה/רויטרס
עיר הבירה המיועדת של אינדונזיה במקום ג'קרטה. רויטרס
הבירה החדשה המתוכננת באינדונזיה/רויטרס

ערים אחרות בעולם סובלות מבעיה דומה, למשל ג'קרטה, בירת אינדונזיה, שעלולה לשקוע לגמרי עד 2025, וחלקים ממנה שוקים בקצב של 11 ס"מ בשנה בשל שאיבת מי תהום. יותר מ-30 מיליון תושבי שוקלים כעת את האפשרויות של העתקת העיר או של השקעה מסיבית במניעת שינוי אקלים, למשל באמצעות שימוש באוטובוסים חשמליים.

ניו יורק מדורגת במקום השלישי בחשיפה לשיטפונות עתידיים. מרבית דרום מנהטן גבוהה מפני הים ב-1-2 מטרים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully