וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת הלוחמות נמשכת: נבחנת אפשרות לשלב נשים ביחידה מיוחדת בחיל האוויר

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 18:17

הרמטכ"ל הנחה את ראשי צה"ל "להוריד חסמים" בכל מה שקשור לגיוס לוחמות, גם ליחידות מיוחדות ומובחרות. בהתאם, החלה בחינה של מיונים ללוחמות ביחידה המיוחדת יה"ק של חיל האוויר, שאחראית על איתור, הכשרה והתאמה של מרחבי המראה ונחיתה מורכבים, גם הרחק מגבולות המדינה

בווידאו: צה"ל קבע סופית - נשים ימשיכו ללחום בטנקים/דובר צה"ל

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הנחה את חברי פורום המטה הכללי "להוריד חסמים" בכל מה שקשור לגיוס בנות, כולל ליחידות מיוחדות ומובחרות. בהתאם לכך, החלה בחינה של מיוני לוחמות ביחידה המיוחדת יה"ק (יחידת הנחתה קדמית) של חיל האוויר. מנתונים שהוצגו לרמטכ"ל, עולה שכרגע במסלול הכשרת לוחמות ליחידת יהל"ם ישנן 13 לוחמות; בחיל הגנת הגבולות ישנה פלוגת טנקסטיות אחת; והמלש"בית שעברה את יום השדה בהצלחה תמשיך לשלב המיון הבא של יחידת 669, שיחול בנובמבר.

היה"ק (יחידה 5700) היא יחידה מיוחדת שכפופה לכנף 7, כנף הכוחות המיוחדים של חיל האוויר, שבסיס האם שלה בנבטים. היחידה מאפשרת להנחית מטוסים של חיל האוויר בישראל, במדינות זרות ובשטח אויב הרחק מגבולות המדינה, בתנאי שטח מורכבים, שאינם בהכרח מסלולי המראה ושדות תעופה. אחד האתגרים של לוחמי היחידה, בפיקודו של קצין בדרגת רס"ן, הוא לאתר בשטח אויב מרחבים שיכולים לשמש להמראה ונחיתה, להכשיר ולהתאים אותם למשימות כלי הטיס, ולאחר מכן להפעיל אותם.

לוחמות גדוד לביא הבקעה, השתתפו בפעילות בכפר עקבת ג'בר, 6 בפברואר 2023. דובר צה"ל
השילוב מתרחב. לוחמות/דובר צה"ל

משימה מורכבת זו מחייבת את לוחמי היחידה בכשירות גבוהה בהפעלת תקשורת לווינית, פיקוח טיסה, בחינת עפר, כשירות בלוחמת חי"ר ברמת רובאי 0.5, שהייה ממושכת בשטח, ניווט וניוד. עיקר הפעילות של היחידה היא עם מטוסי ה"קרנף" וה"שמשון", ובעתיד עם עם מסוקי ה-CH53k שיקלטו בשנים הקרובות בצה"ל כמחליפי "יסעור".

מורשת הקרב של היחידה כוללת איתור והכשרת שדות תעופה במלחמות יום הכיפורים בסיני ובמלחמת של"ג בביירות; הכשרת אזורי נחיתה במדבר סודאן במבצע משה, במשלחות הסיוע לרואנדה, בהודו, במקסיקו, ובמשימות חשאיות שלא ניתן להרחיב עליהן. לדברי גורמים בצה"ל, "המשימות של היחידה בתוכניות האופרטיביות הכוללות של צה"ל הן קריטיות להצלחת חיל האוויר והן יחייבו את לוחמי היחידה לחדות מקצועית ורמה גבוהה של ביצוע".

מטוס הרקולס שעבר השבחה קרנף מושבח בבסיס נבטים. ראובן קסטרו
מטוס "קרנף" בבסיס נבטים/ראובן קסטרו

המתגייסים ליחידה מחויבים לפרופיל 82 ומעלה ולעבור מיונים, בדיקות רפואיות ותחקיר ביטחוני. במסגרת המסלול מוכשרים הלוחמים למגוון תפקידים: מנחיתי סער קדמי, נהגים מבצעיים, פקחי טיסה, בוחני עפר, חובשים קרביים, כבאים, מחלצים וקורס צניחה.

באגף כוח האדם בצה"ל מעריכים כי בהתאם לפעילות של מיטב שנועדה לפעול להורדת בירוקרטיה והפעילות של לשכות הגיוס בקהילה במחוזות השונים בשיתוף הרשויות המקומיות ובתי הספר, תהליכי העידוד לגיוס יובילו למיצוי כוח האדם גם בקרב בנות ליחידות קרביות ומיוחדות. ראש אכ"א אלוף יניב עשור הנחה להגדיל בפריפריה את מספר מש"קי קהילה, מדריכי חינוך, ורכזי ההגנה לצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully