וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפי עקורים וקריסה כלכלית: חודש למלחמה בסודאן, והכאוס מחריף

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 11:18

למרות הבנות שהושגו לאחרונה בין כוחות הצבא לבין המיליציה היריבה, הלחימה בבירה חרטום רק מסלימה. האספקה ההומניטרית אוזלת, והביזה והפשיעה משתוללות בחסות האנרכיה. "אם לא ניהרג במלחמה, נמות מחוסר ביטחון או מרעב"

בווידאו: דיפלומטים ואזרחים זרים מפונים מחרטום על רקע הלחימה בסודאן/רויטרס

הלחימה בבירת סודאן הסלימה היום (שלישי) עם תחילת החודש השני לעימותים בין הצבא לבין כוחות מיליציה יריבה חרף שורה של הסכמי הפסקת אש שלא כובדו. תושבים בחרטום המופצצת סיפרו על תקיפות אוויריות וירי ארטילרי אינטנסיביים החל משעות הבוקר, בהמשך להפגזות כבדות בערים בהארי ואומדורמן הסמוכות במהלך הלילה.

העימותים בין כוחות הצבא, בהנהגת מפקדם ומנהיג מועצת הריבונות עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לבין כוחות ההתערבות המהירה בפיקודו של סגנו לשעבר במועצה, אחמד דקאלו, פרצו בחודש ומאות בני אדם נהרגו מאז.

השניים מאשימים זה את זה בסיכול תהליך הדמוקרטיזציה במדינה, שאותו הנהיגו מאז שהפילו את הרודן עומר אל-בשיר ב-2019. הם הובילו הפיכה נוספת שנתיים לאחר מכן לקראת המועד שבו התחייבו להעביר את השלטון לידיים אזרחיות. הקרע בין שני בעלי הברית לשעבר החל בשל מחלוקות על מיזוג כוחות המיליציה בצבא ועל שרשרת הפיקוד במערכת הפוליטית החדשה.

הלחימה מתרכזת בבירה חרטום, אך התרחבה גם למחוז דארפור שבמערב המדינה. כוחות ההתערבות המהירה מורכבים מלוחמי מיליציות שהואשמו בביצוע פשעים נגד האנושות במחוז בתחילת המאה הנוכחית.

עשן מיתמר משוק בעיר אומדורמאן, סודאן, 15 במאי 2023. רויטרס
עשן מיתמר משוק בעיר אומדורמאן, סודאן, 15 במאי 2023/רויטרס

בצל שמועות נוספות על מותו או פציעתו בקרבות, פורסמה אתמול קלטת שמע של חמידתי. "אני נע בחופשיות בשורות הכוחות שלי, אני נמצא בבהארי, אני נמצא באומדורמאן, אני נמצא בחרטום ואני נמצא בשרק א-ניל", אמר. "הם מפיצים שמועות שנהרגתי, והכול אלו שקרים המראים שהם נוחלים תבוסה. תודה לאל, אני נמצא עם הכוחות".

מאז תחילת העימותים, כ-200 אלף תושבים נמלטו למדינות שכנות ויותר מ-700 אלף תושבים אחרים נעקרו מבתיהם בתוך המדינה. המשבר ההומניטרי במדינה הצפון אפריקנית מאיים על יציבות האזור הנפיץ ומאמצי הקהילה הבינלאומית להביא לעצירת הלחימה כשלו עד עתה.

עוד בוואלה!

סודאן: הקרבות נמשכים למרות הפסקת האש, אזרחים זרים מנסים להימלט מהמדינה

לכתבה המלאה
אזרחים בריטים מפונים במטוס צבאי מחרטום, סודאן, 25 באפריל 2023. רויטרס
אזרחים בריטים מפונים במטוס צבאי מחרטום, סודאן, 25 באפריל 2023/רויטרס

בינתיים, האספקה ההומניטרית אוזלת, ותושבים אף דיווחו על התגברות מעשה הביזה והפשיעה בשל היעלמותה של המשטרה מהרחובות עם תחילת העימותים. "הסחורות נעלמות לאט לאט, החנויות מתרוקנות", סיפר מוחמד, המתגורר באזור שלא נפגעה מהלחימה באומדורמאן. "הרעב מתקרב, זה בטוח. אם לא ניהרג במלחמה, נמות מחוסר ביטחון או מרעב", אמר לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully