וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחסי מרות ותמונות עירום: נתונים מדאיגים מדוח ההטרדות המיניות באקדמיה

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 6:34

447 תלונות הוגשו ב-183 מוסדות לימוד ב-2022, כש-79% מהן - הוגשו על ידי נשים. בין התלונות: מרצה ששלח מכתבי אהבה בוואטסאפ לסטודנטיות, וסטודנט שהפיץ תמונת עירום של חברתו לכיתה. ח"כ תמנו שטה: "המאבק חייב להיות בראש סדר העדיפויות של המוסדות האקדמיים"

בווידאו: גל ברעם מעידה בכנסת על היחס שקיבלה כשהגיעה להגיש התלונה במשטרה/צילום: ערוץ הכנסת

447 תלונות על הטרדות מיניות הוגשו ב-183 מוסדות לימוד בשנת 2022 - כך עולה מהדוח השנתי במוסדות להשכלה גבוהה שיוצג היום (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. מדובר בעלייה בכמות התלונות משנה שעברה, אז הוגשו בדיווח השנתי 298 פניות. לפי הנתונים, 79% מהתלונות השנה הוגשו על ידי נשים, לעומת 16% תלונות של גברים.

עוד עולה מהדוח, כי כל המוסדות שהשתתפו מינו אחראיות למניעת הטרדות מיניות, בהתאם לנדרש לכמות הסטודנטים במוסד. בנוסף, נקטו באמצעים שונים של הסברה והדרכה למניעת הטרדה מינית, בהן הדרכות לעובדים, למרצים, לסטודנטים וסטודנטיות, ופרסום בשלטים או באתר האינטרנט של המוסד.

עם זאת, 108 מוסדות דיווחו על כך שלא קיבלו אף תלונה או פנייה בגין הטרדה מינית, ו-16 דיווחו רק על תלונה או פנייה אחת בלבד. "ניתן לראות כי בדיווחים רבים קיים חוסר בפירוט התלונות, אופן הטיפול, ומשך הזמן שנדרש לטפל בהן", צויין בדיון קודם בוועדה.

פנינה תמנו שטה בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"המאבק בהטרדות מיניות חייב להיות בראש סדר העדיפויות של המוסדות", תמנו שטה/ראובן קסטרו

לקראת הדיון היום, יו"ר הוועדה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה ציינה כי מהדוח ניתן להסיק אילו מהמוסדות מטפלים בבעיה ברצינות, ואילו "מטאטאים" אותם. היא עודדה את כל המוסדות להשתתף ולהפיק לקחים מהדיון. "המאבק בהטרדות מיניות חייב להיות בראש סדר העדיפויות של המוסדות האקדמיים, והמטרה היא לרתום אותם", אמרה.

מהדיווחים המלאים ניתן למצוא את פירוט התלונות במוסדות השונים: באוניברסיטת חיפה מרצה העביר פניות מיניות לסטודנטיות וכתב להן הודעות וואטסאפ עם שירי אהבה. על מרצה אחר במוסד התקבלה פנייה אנונימית הכוללת דיווח על התנהגות מילולית מטרידה, שאותה הסביר בתור "גישת למידה הומניסטית היוצרת מרחב למידה פתוח".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
חבר סגל באוניברסיטה העברית התפטר בעקבות יחס מבזה לסטודנטית/ShutterStock

באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, דיווחו באופן אנונימי על מרצה לספרות שדיבר על תכנים מיניים וגם לאחר שהסטודנטיות שלו פנו אליו בבקשה שיפסיק הוא התעלם מפנייתן. במקרה אחר במוסד, סטודנט התלונן על מרצה שלדבריו ביצע בעצמו מעשה מגונה בזמן שצפה בסטודנט כשהם היו בשירותים - המרצה טען להגנתו כי הוא סובל מבעיה פיזיולוגית ואף הביא מומחה מטעמו.

באוניברסיטה העברית בירושלים, חבר סגל התפטר בעקבות יחס מבזה לסטודנטית, ובמקרה אחר של איש סגל מהמוסד שביצע מעשים דומים הוחלט כי הוא לא יהיה עוד בעמדת סמכות כלפי סטודנטים.

אוניברסיטת תל אביב. דוברות אוניברסיטת ת"א,
מרצה חשף סטודנטים לתמונות פורנוגרפיות בזמן שיעור שהעביר בזום, אוניברסיטת ת"א/דוברות אוניברסיטת ת"א

באוניברסיטת תל אביב התקבלה תלונה על מרצה שחשף סטודנטים וסטודנטיות בשני שיעורים לתמונות פורנוגרפיות בשולחן העבודה במחשבו האישי, בזמן שיעור שהעביר בזום. לאור המעשים הרקטור זימן את המרצה לשימוע ונזף בו בחומרה.

באוניברסיטת בר אילן התלוננה סטודנטית על ניצול יחסי מרות מצד איש סגל אקדמי ולאחר גביית עדויות הוחלט לנזוף באיש הסגל ולהפריד בינו ובין הסטודנטית. במכללת ספיר בשדרות, התלוננה סטודנטית על מרצה עם הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, ולאחר גביית עדויות הוחלט לנזוף בו ולהפריד בינו לבין הסטודנטית. בקריה האקדמית אונו דווח על סטודנט שהעלה בקבוצת וואטסאפ כיתתית תמונה אינטימית של סטודנטית הלומדת איתו. לאור המעשה הוא הושעה מהלימודים לשני סמסטרים.

אלו הם, כאמור, רק חלק מהדיווחים שנמצאים כעת בפורטל הוועדה לקידום מעמד האישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully