וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ההטרדות המיניות באקדמיה: 93 מוסדות טוענים - "אין אצלנו פניות"

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 10:25

142 מוסדות אקדמיים הגישו דוחות על פעילות הממונות, אך העובדה שבמוסדות רבים טענו כי לא התקבלו תלונות כלל "מעוררת שאלות קשות", לדברי יו"ר הוועדה לשוויון מגדרי. מכלל הדיווחים שהתקבלו, נודע על מקרה אחד חמור - של סטודנט שביצע מעשים מגונים בסטודנטיות בהופעות

הטרדה (אילוסטרציה). ShutterStock
"עבודה רבה לפנינו". הטרדה מינית/ShutterStock

מספר המוסדות האקדמיים שהגישו דיווחים לגבי הטרדות מיניות בין כתליהם עלה השנה ביחס לשנים הקודמות. 142 מתוך 152 המוסדות האקדמיים בארץ העבירו דיווח לוועדה לשוויון מגדרי של הכנס כמתחייב. לשם השוואה, בשנת הלימודים שעברה (תשפ"א) הוגשו 121 דיווחים. לפני שלוש שנים הוגשו רק 106 דיווחים ובשנת תשע"ו, לפני שש שנים, הוגשו רק 65 דוחות מהמוסדות האקדמיים.

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן בירכה על העלייה במספר הדיווחים, אך גם הוסיפה הסתייגות: "מוסדות רבים הגישו דיווחים, אך עבודה רבה עוד לפנינו". "מוסדות ההשכלה שלא דיווחו על מקרי הטרדה, ואלה שדיווחו על מקרים ספורים למרות שלומדים בהם אלפים, מעוררים שאלות קשות", אמרה.

לדברי תומא-סלימאן, המשימות שעומדות כרגע בפני הוועדה והמוסדות האקדמיים הן לוודא שיש מספיק ממונות בפריסה גיאוגרפית רחבה, להבטיח כי לסטודנטים ולסטודנטיות יש גישה נאותה אליהן, ולהגביר את מעורבות הסטודנטים בהליכים כדי שהם יהיו שקופים ככל הניתן.

בכלל המוסדות שמסרו דיווחים נרשמו 298 פניות לממונות על נושא ההטרדה המינית, ובהן 215 תלונות רשמיות, והשאר שמועות ותלונות אנונימיות. 93 מוסדות דיווחו כי לא היו בהם תלונות כלל, ו-14 מוסדות דיווחו על תלונה אחת בלבד. תומא-סלימן המליצה לבחון את אופן הפעילות במוסדות אלה, שכן לדבריה היעדר תלונות יכול להעיד על בעיה בנגישות או במודעות לנושא.

בוועדה ציינו כי באוניברסיטת תל אביב, שבה 29,596 סטודנטיות וסטודנטים, יש רק שתי אחראיות לנושא. גם באוניברסיטת בן גוריון, שבה לומדים 19,966 סטודנטים יש שתי אחראיות. הוועדה המליצה להגדיל באופן משמעותי את מספר האחראיות, בהתאמה למספר הלומדים, כך שהיחס יהיה אחראית אחת לכל 1,000 סטודנטים.

יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח״כ עאידה תומא-סלימאן. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"להגביר את מעורבות הסטודנטים בהליכים". יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"לא מדווחים על הליכים שלא הסתיימו"

אוניברסיטת תל אביב בחרה לפרסם את אופן הטיפול בתלונות שהוגשו. במקרה אחד התלוננה סטודנטית על הטרדה מינית בידי חוקר מחו"ל מחוץ לקמפוס. בעקבות הטיפול פוטר החוקר מעבודתו. פנייה לקבלת מידע אודות הליכים משמעתיים נגד חבר סגל אקדמי נענתה בתשובה כי האוניברסיטה לא מדווחת על הליכים שטרם הסתיימו. בתגובה לתלונה על התבטאויות לא ראויות של מתרגל לשעבר ברשתות חברתיות הוחלט כי האוניברסיטה אינה צד לרשתות חברתיות, ואינה מפקחת על המתרחש בהן. לגבי כמה תלונות הוחלט כי הן "אינן עולות כדי הטרדה מינית".

במקרה אחר התלונן סטודנט על "שיר מחפיץ" שהושמע באירוע על ידי אגודת הסטודנטים. בעקבות פניית האחראית לאגודה הוחלט שהשיר לא יושמע יותר באירועים. בעקבות תלונה של סטודנטית על לבוש לא הולם בשטח משותף בדירה במעונות נשלחו מכתבים לכל דרי המעונות, לחידוד כללי המגורים בהם.

תלונה של ארבע סטודנטיות נגד סטודנט באוניברסיטת אריאל שביצע בהן מעשים מגונים במהלך הופעות היא בין המקרים החמורים שדווחו. עולה מפרטי המקרה כי נראה שהיה מדובר במספר נפגעות גדול אף יותר מאשר הארבע שהתלוננו. הסטודנט הורחק מהלימודים למשך שנתיים וחויב לעבור טיפול מקצועי כתנאי לחזרתו ללימודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully