וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קרן הארנונה" אושרה בוועדת הכספים, השביתה ברשויות תימשך - הלימודים יוחרגו

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 7:59

ברוב של 10 תומכים מול שמונה מתנגדים אושרה התוכנית שתדרוש מעיריות להפריש כסף שקיבלו מתשלומי הארנונה העסקית, כשבאוצר טוענים כי הכסף יועבר לרשויות חלשות יותר. מרכז השלטון המקומי הודיע על המשך השביתה עד ליום חמישי, מערכת החינוך תפעל כרגיל

בווידאו: סמוטריץ' תוקף: "ראשי הערים נלחמים במי שרוצה להוריד את יוקר הדיור"/צילום: לע"מ

התוכנית להקמת "קרן הארנונה" אושרה הערב (שני) בוועדת הכספים בכנסת, ברוב של עשרה תומכים מול שמונה מתנגדים. התוכנית תועבר לקריאה שנייה ושלישית כחלק מחוק ההסדרים שצפוי לעבור בסוף החודש. התוכנית מבקשת להקים קרן אליה יופרשו חלק מההכנסות של הרשויות המקומיות מארנונה עסקית, במשרד האוצר טוענים כי הכסף יועבר מהרשויות החזקות לאלו החלשות יותר, אך המתווה לוקה בחסר.

במקביל, מרכז השלטון המקומי הודיע על המשך השביתה במחאה נגד תוכנית "קרן הארנונה" עד ליום חמישי, אך מערכת החינוך תוחרג ותחזור לפעילות מלאה. כחלק מצעדי השביתה תוקפא עבודת ועדות תכנון ובנייה, ולא יינתנו היתרים. "לרשויות המקומיות אין שום כוונה לשתף פעולה עם הקרן לגזילת כספי הציבור, ונפנה לערכאות משפטיות. לא תהיה העברת כספים לקרן", נמסר.

במרכז השלטון המקומי הוסיפו: "לא נסכים להיות חברת הגביה של אוצר מדינת ישראל על חשבון גבם של התושבים שלנו. נמשיך ונעשה כל מה שניתן כדי להשאיר את כספי הארנונה עבור החינוך, הרווחה, התשתיות והתרבות של התושבים שלנו. אנחנו מודים למיליוני התושבים שתומכים בנו במאבק הצודק וקוראים לציבור להמשיך ולתמוך ברשויות כדי שנוכל להמשיך להעניק לכם את השירותים העירוניים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע לדיון בוועדת הכספים. קודם לכן, עזבו ראשי רשויות את הדיון בוועדה במחאה על היחס של יו"ר הוועדה משה גפני כלפיהם. לפני יציאתו ביקש ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, לעבור להצבעה על סעיף ספציפי ואמר: "רגע לפני שאסע עכשיו ארבע שעות את כל הדרך לאילת, אני רוצה לראות בעיניים שלי מי הצביע נגד העיר שלי".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני,דיון על קרן הארנונה 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
משה גפני בוועדת הכספים/פלאש 90, יונתן זינדל

הצעת חוק "קרן הארנונה" אמורה, לכאורה, לתקן עיוות, לפיו הארנונה למגורים נמוכה יחסית, מה שמביא ראשי ערים לבנות פחות למגורים ולהשקיע יותר בעסקים ואזורי תעשייה, שם הארנונה גבוהה משמעותית. בקואליציה טוענים כי הקרן תהפוך את הבנייה למגורים לכדאית יותר, ולצורך כך תעביר כל רשות לקרן 10%-49% מרווח הארנונה העסקית השנתי שלה. עם זאת, במתווה שהוצג להעברת הכספים לרשויות החלשות יותר, כפי שטענו בקואליציה, יש עיוותים רבים.

מוקדם יותר היום תקף שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את הרשויות המקומיות בעקבות צעדי השביתה שנקטו. "השביתה מיותרת, מזיקה ובריונית", אמר השר בישיבת סיעתו. סמוטריץ' ציין כי הוא "לא מתכוון להיכנע ללחצים, לאיומים ולסחטנות. התחייבנו למאבק חסר פשרות ביוקר המחייה וזה צעד חשוב לכך. ישראל השקיעה במטרו בתל אביב, אז תל אביב צריכה לתת בחזרה למדינה".

מנגד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה ממלכתי בני גנץ מתחו ביקורת על התוכנית. "תקציב שנועד להיות תעודת ביטוח לקואליציה ולנתניהו, במקום להבטיח את חיזוקה של כלכלת ישראל", טען גנץ. לפיד אמר על הקרן כי היא "שוד לאור היום. חלוקת שלל של ממשלה חסרת אחריות שסוחטת ראש ממשלה חלש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully