וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד קלה על ההדק? רוב התיקים שנפתחו בגין הפרעה לשוטר נסגרו בלי כתבי אישום

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 21:17

מדוח של מרכז המחקר של הכנסת עולה שמכלל קרוב ל-6,000 תיקי הפרעה לשוטר הוגשו כתבי אישום רק ב-17%. יוזם המחקר ח"כ אליהו רביבו: "להחמיר את הענישה על הפרעה לשוטרים". מנגד טוען יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עוה"ד: "המשטרה מכתימה אזרחים ברישומים פליליים ועוסקת בזוטות"

השוטר מאיר סויסה זורק רימון הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית. 1 במרץ 2023/אמיר גולדטיין

דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהופק לבקשת ח"כ אליהו רביבו, מגלה את היקף את תיקי החקירה שנפתחו נגד אזרחים בגין חשד להפרעה לשוטר בשנים האחרונות, ונסגרו ללא העמדה לדין. לפי הדוח, בין השנים 2018-2022 נפתחו במשטרה כ-6,774 תיקים בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, 2,370 תיקים בגין עבירת העלבת עובד ציבור ועוד 447 תיקים בגין הפרעה לעובד ציבור.

רוב ניכר של התיקים הנוגעים לשלוש העבירות נסגרו. נכון לתחילת חודש מרץ, נסגרו 5,819 תיקי הפרעה
לשוטר במילוי תפקידו, 2,131 תיקי העלבת עובד ציבור ו-373 תיקי הפרעה לעובד ציבור. לגבי שלוש העבירות, עילת הסגירה השכיחה ביותר הייתה נסיבות שאינן מתאימות לחקירה או להעמדה לדין.

השוטר מאיר סויסה זורק רימון הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית. 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
שוטר שזרק רימון הלם על מפגינים במחאה נגד המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023/ראובן קסטרו
ח"כ אליהו רביבו. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יוזם המחקר ח"כ אליהו רביבו/דוברות הכנסת, דני שם טוב

רק 1151 כתבי אישום נפתחו בגין שלוש העבירות הנזכרות. כ-17 אחוז מהתיקים שנפתחו בגין עבירת הפרעה לשוטר במילוי תפקידו בשנים 2018-2021, כ-10 אחוז מהתיקים שנפתחו בגין עבירת העלבת עובד ציבור בשנים אלו וכ-20 אחוזים מהתיקים שנפתחו בגין עבירת הפרעה לעובד ציבור באותן השנים. עם זאת, ראוי לציין שמרבית ההליכים שהוגשו בהם כתבי אישום, כ-910 תיקים סה"כ, הסתיימו בהרשעה - 79% מהכרעות הדין בעבירת הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, ב-85% מהכרעות הדין בעבירת העלבת עובד ציבור ו-82% מהכרעות הדין בעבירת הפרעה לעובד ציבור. רק על 0.8 אחוז מהמורשעים, 55 תיקים בסה"כ, 0.8, נגזרו עונשי מאסר או עבירות שירות.

חה"כ אליהו רביבו: "המחקר החשוב שערכו חוקרי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שופך אור על אחת הסיבות למשבר המשילות הקשה שבו נמצאת מדינת ישראל. פחות מ-0.6% מהעבריינים נכנסים לכלא כשהם מפריעים לשוטרים. לא פלא שהעבריינים אינם נרתעים מנוכחות המשטרה\ ושהשוטרים נתקלים מדי יום בהפרעות והעלבות בלתי פוסקות.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחלקים פרחים לשוטרים, 9 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים מחלקים פרחים לשוטרים, 9 במרץ 2023/אתר רשמי, ללא

לדבריו: "עלינו להחמיר את הענישה על הפרעה לשוטרים ועל העלבת עובדי ציבור וכן להשית קנסות מינימום כדי להרתיע את העבריינים. לא אתן להפריע לכוחות הביטחון במילוי תפקידם. לא אתן לעבריינים לחמוק מהעונש. התחייבנו לבוחר שנחזיר את המשילות וכך נעשה".

מנגד, עו"ד פיני פישלר יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין מותח ביקורת על התנהלות המשטרה והמספר העצום של תיקים שנפתחו על ידי המשטרה נגד אזרחים. "המשטרה מכתימה אזרחים ברישומים פליליים ופנימיים בלא כל הצדקה ועוסקת בזוטות. הפרעה לשוטר במילוי תפקיד - סעיף סל כאילו חומת מגן תהיה לפני תלונה למח"ש כנגד השוטר/ת. מוטב היה לה למשטרה להתמודד עם עבירות רצח, פשיעה חקלאית, גניבות רכב ועוד - שם כשלונה הקולוסאלי הזועק השמיימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully