וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בתאילנד: האם שלטון הצבא יסתיים?

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 13:35

מיליוני תאילנדים בוחרים היום בבחירות הכלליות, שבהן האופוזיציה מקווה להדיח את המשטר הצבאי. אלה הן הבחירות הראשונות מאז המחאות הפרו-דמוקרטיות שהובילו צעירי המדינה ב-2020. הקלפיות ייסגרו ב-5 בערב (9 בלילה שעון ישראל), והספירה תתחיל זמן קצר לאחר מכן

בווידאו: מיליוני תאילנדים מצביעים בבחירות הכלליות/רויטרס

מיליוני תאילנדים בוחרים היום (ראשון) בבחירות הכלליות, שבהן האופוזיציה מקווה להדיח את המשטר הצבאי. אלה הן הבחירות הראשונות מאז המחאות הפרו-דמוקרטיות שהובילו צעירי המדינה ב-2020, והשניות מאז ההפיכה הצבאית ב-2014 שהדיחה את הממשלה הנבחרת.

הקלפיות נפתחו היום בשעה 8 בבוקר שעון בנגקוק (4 בבוקר שעון ישראל), והתחזית היא לשיעור הצבעה גבוה. הקלפיות ייסגרו ב-5 בערב (9 בלילה שעון ישראל), והספירה תתחיל זמן קצר לאחר מכן. תוצאות ראשוניות עשויות להתקבל כבר בחצות, אך עשויים לעבור שבועות או חודשים עד שלתאילנד יהיה ראש ממשלה חדש. הקבינט יוכרז בתחילת אוגוסט, על פי לוח זמנים שמסרה הממשלה.

בתאילנד, המפלגות שלהן יותר מ-25 מושבים בפרלמנט יכולות למנות מועמד לראשות המפלגה. מועמדים אלה עומדים לאחר מכן להצבעה בפרלמנט שמונה 750 מושבים. על מנת לנצח בראשות הממשלה, מועמד צריך לגרוף רוב בשני בתי הפרלמנט - או 375 קולות לפחות.

עם זאת, הסנאט, הוא הבית העליון, בן 250 המושבים לא צפוי למלא תפקיד מרכזי בבחירות הממשלה הבאה בתאילנד, משום שהוא נבחר כולו על ידי הצבא. לכן, ככל הנראה, חברי הסנאט יצביעו בעבור המפלגה הפרו-צבאית. משמעות הדבר היא שמפלגות האופוזיציה חייבות לנצח בפער גדול משמעותית.
52 מיליון אזרחים זכאים לבחור את 500 חברי בית הנבחרים, הוא הבית התחתון.

פאטונגטארן שינאוואטרה. רויטרס
פאטונגטארן שינאוואטרה/רויטרס
בווידאו: הפגנה בבנגקוק להחלפת השלטון והגבלת כוח הארמון/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם
שוטרים ערוכים להפגנה, בנגקוק, תאילנד, 15 באוקטובר 2020. רויטרס
הפגנות ענק בבנגקוק, 2020/רויטרס
אלפים מפגינים בדרישה להגביל את סמכותו של מלך תאילנד מהאה וג'ירלונגקורן. בנגקוק 20 בספטמבר 2020. רויטרס
הפגנות נגד המשטר בבנגקוק, 2020/רויטרס

בבחירות יתעמתו משפחת שינאוואטרה המיליארדרית ובעלות בריתה במגזר העסקים מול מפלגות ופוליטיקאים המקורבים לאויביה בצבא המלכותי ובקרב השמרנים הוותיקים. מפלגות שנשלטו על ידי משפחת שינאוואטרה ניצחו בכל מערכת בחירות מאז 2001, הודות למדיניות פופוליסטית שכוונה למעמד הפועלים. עם זאת, שלוש ממשלות שלה הודחו בהפיכות צבאיות או בפסיקות של בית המשפט.

המועמדת המובילה בסקרים לראשות הממשלה היא פאטונגטארן שינאוואטרה, בת ה-36, ממפלגת האופוזיציה Pheu Thai ובתו של ראש הממשלה לשעבר טקסין שינאוואטרה. היא נכנסה לפוליטיקה לפני שלוש שנים ומיצבה את עצמה כמי שקוראת להתחבר לדור הצעיר. היא השתתפה בעצרות תמיכה בזמן שהיתה בהריון ושבה לקמפיין ימים ספורים אחרי שילדה.

האופוזיציה קוראת לרפורמות דמוקרטיות כדי למשוך את הבוחרים ממעמד הפועלים בעיר ובאזורים הכפריים, כמו גם את הדור החדש של צעירים. הסקרים הראו כי מפלגת Pheu Thai, שבחרה שלושה מועמדים להתמודדות בבחירות ורצה על פלטפורמה שכוללת העלאת שכר המינימום, תשלומי רווחה וסילוק הצבא מהפוליטיקה, היא המובילה.

המועמד השני מהמפלגה הוא סרתה טבישין, איל נדל"ן בן 59, שרוצה להתמקד באי שוויון בשכר, לקדם זכויות להט"בים, כולל נישואים חד-מיניים ולמגר את השחיתות. מפלגה נוספת חשובה בבחירות השנה היא מפלגת Move Forward שפופולארית במיוחד בקרב הצעירים בשל מצע הרפורמה הקיצונית שאימצה.

הממסד השמרני העוצמתי בתאילנד מנגד מסתמך על בסיס הבוחרים החזק שלו שתומך במפלגות המקושרות לצבא, למונרכיה ולאליטה. בראש המפלגה עומד פיטה לימת'רונראט בן ה-42, שלמד באוניברסיטת הרווארד היוקרתית ולו רקע במגזר העסקי.

ראש הממשלה המכהן פריות צ'אן-אוצ'ה מתמודד גם כן עם מפלגה חדשה, האומה התאילנדית המאוחדת. מפקד הצבא לשעבר אירגן את ההפיכה ב-2014 ושולט כבר תשע שנים במדינה. הוא התמודד עם כמה הצבעות אי אמון בפרלמנט אך שרד. אם ייבחר שוב, הוא יוכל לכהן שנתיים נוספות בלבד על רקע ההגבלה החוקתית של שמונה שנים בתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully