וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מות פעיל הג'יהאד: בשב"ס נערכים למהומות אסירים ופגיעה בסוהרים

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 12:42

רמת הדריכות בשירות בתי הסוהר הועלתה בעקבות מותו של האסיר הביטחוני חאדר עדנאן, שמת בתום 86 ימים של שביתת רעב. אסירים בכלא עופר דפקו על דלתות התאים ואסיר אחד אף ניסה להשליך נוזל לעבר סוהר. נציבת שב"ס: "האגפים הביטחונים נסגרו והעולתה רמת הכוננות"

אחרי כמעט שנה: העציר המנהלי חאדר עדנאן שוחרר לביתו/צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

רמת הדריכות בשירות בתי הסוהר הועלתה הבוקר (שלישי) בעקבות מותו של האסיר הביטחוני חאדר עדנאן, פעיל מרכזי בג'יהאד האיסלאמי, שמת בתום 86 ימים של שביתת רעב. לאחר מותו החלו אסירים בכלא עופר לדפוק על דלתות התאים ואסיר אחד אף ניסה להשליך נוזל לעבר סוהר. בבתי הכלא בישראל כלואים 460 אסירים הנמנים על הג'יהאד האיסלאמי. "יצאנו לפקודה של העלאת כוננות", אמרה נציבת שב"ס קטי פרי.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים הערכת מצב עם פרי, בה החליטו על העלאת רמת האבטחה בכלא וסגירת התאים ליציאת וכניסת אסירים, במטרה למנוע התפרעויות והפרות סדר בתוך בתי הכלא. בנוסף, בן גביר הנחה את שב"ס להודיע למחבלים בבתי הכלא כי במידה ומחבלים יפתחו בשביתת רעב או התפרעויות, יישללו מהם התנאים אותם הם מקבלים כיום. "לנהוג באפס סובלנות. יש לנהוג באופן נחוש וברור תוך שלילת התנאים שהם קיבלו לצערי בשנים האחרונות", אמר.

במערכת הביטחון נערכים להסלמה ביטחונית. הבוקר שוגרו שלוש רקטות מרצועת עזה ולאחר מכן מחבל ירה לעבר רכב ישראלי סמוך לאבני חפץ בשומרון.

העציר המנהלי הפלסטיני חאדר עדנאן נמצא מת לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים. 2 במרץ 2023. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נמצא ללא רוח חיים בתאו, חאדר עדנאן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

"ההוראה שלי היא דריכות מבצעית גבוהה בבתי הכלא ובבתי המשפט", אמרה פרי, נציבת שב"ס. "הוכרז על מצב 'דום לב', רמת הכוננות הועלתה ל-1, מה שאומר תגבור אנשי סגל ומוכנות לאירועים מתפרצים. מערך הדיווחים פעל לאורך הלילה והבוקר בתיאום עם כל הגורמים והסיוע, צה''ל, מתפ"ש שב"כ, מל"ל, מד"א, כב"ה, וקיימנו הערכת מצב הבוקר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה ובסנכרון מלא עם המשרד לביטחון לאומי".

"עד מותו, נעשו כל הפעולות המתבקשות מתוקף שביתת הרעב והסכנה לחייו. אישפוזים, יציאות למיון, בדיקה בכל חצי שעה על ידי חובש והוא גם זכה לביקורים של רופאי הצלב האדום. כמתבקש על פי הפקודות, ראש אגף האסיר מינתה הבוקר ועדת חקירה. יש לנו התרעות מודיעיניות להפרות סדר, שריפות, פגיעה בסגל, ואף לוקחים בחשבון התרעות וניסיונות לפגיעה על ידי מפגעים בודדים".

עוד בוואלה!

פעיל מרכזי בג'יהאד האסלאמי מת בכלא לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים

לכתבה המלאה
כלא עופר. Creative Commons
בכלא עופר אסירים החלו לדפוק על דלתות התאים/Creative Commons

"ברמה החוץ ארגונית כפי שאנחנו רואים יש השלכות, אם זה ירי מרצועת עזה. אנחנו ממשיכים להיערך לכל תרחיש, ממשיכים בהערכות מצב ובשיח עם כל גורמי הביטחון". גורם בשב"ס ציין כי זה "אירוע משמעותי שלא היה לנו הרבה זמן. פרסנו את הכוחות בכל בתי הכלא הביטחוניים ולא רק באגפי הג'יהאד".

לפי גורם בשב"ס, לא ניתן לקבוע אם עדנאן מת ישירות משביתת הרעב. "זה יכול להיות דום לב או דימומים, בינתיים אין לנו ממצאים סופיים", ציין. הגורם טען כי בשב"ס לא מנהלים משא ומתן עם האסירים כדי למנוע שביתות רעב נוספות. "אנחנו עסוקים בפעילות מבצעית. האגפים סגורים לפי פקודת דום לב לפיה קיים חשש להפרות סדר".

עדנאן, בן 45, נשוי ואב לשלושה, נעצר בעברו למעלה מעשר פעמים, ובמקרים רבים השתחרר לאחר ששבת רעב במחאה. בשנת 2012 שוחרר לאחר חודשיים בהם שבת רעב. בשנת 2015 נעצר ושבת רעב פעם נוספת. במקרה זה אושפז בבית החולים אסף הרופא, שם הוא גם נאזק ברגליו למיטתו, צעד שגרר ביקורת מצד ארגוני זכויות. שבועיים לאחר מכן שוחרר ממאסר.

בשנת 2017 נעצר פעם נוספת, בעקבות השתתפותו בהפגנה מחוץ לבית המשפט הפלסטיני באל-בירה, מצפון לרמאללה, במחאה על משפטו של פעיל פלסטיני שנהרג בעימותים עם כוחות ימ"מ. בשנת 2021 שבת עדנאן רעב פעם נוספת, הפעם ל-25 ימים.

חאדר עדנאן. רויטרס
שבת רעב גם בשנים 2012, 2015 ו-2021/רויטרס

ד"ר לינה קאסם חסאן, רופאה מטעם עמותת רופאים לזכויות אדם, ביקרה את עדנאן שישה ימים לפני שמת, וטענה כי "בשיחה עם מנהל המר"ש (המרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר) הייתה הסכמה מלאה שבית הסוהר הוא אינו מקום מתאים למעקב. לשובת רעב ביום ה-80 לשביתתו, מסגרת המר"ש לא מאפשרת ניטור אדוק והתערבות מיידית במקרה דחוף בגלל חוסר אמצעים וצוות. אני ממליצה על העברה מיידית לאשפוז לאור העובדה שעדנאן ציין שהוא מצפה להתערבות מצילת חיים במקרה של אובדן הכרה".

כמו כן, פרסמו גם חברי העמותה הודעת אזהרה לגבי מצבו של עדנאן. "עדנאן מתקשה להתנייד, סובל מקשיים בניהול שיחה בסיסית, נראה חיוור, חלש ומותש מאוד עם רזון קיצוני". מנהלת מחלקת כלואים בעמותה מסרה גם היא כי "על פי כללי האתיקה הרפואית, בקשותיו של עדנאן מוסא לגיטימיות ואיננו רואים סיבה כלשהי לסרב להן, מלבד הרצון להעניש אותו ולשבור את השביתה. חייו נמצאים בסכנה ממשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully