וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית של גולדי הון שתסייע לילדי ישראל להתמודד עם טראומות

גולדי הון

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 20:43

מוחו של ילד שנחשף לפחד מהעולם האמיתי ללא יכולת לעבד אותו כראוי, יכול להוביל ללא פחות מאימה קיומית. ישראל מדינה שתשרוד תקופות מורכבות וקשות מבחינה ביטחונית וחברתית. עלינו להעניק לילדים ולבני נוער כלים חברתיים ורגשיים כדי שיתמודדו עם הטראומות הקולקטיביות

ה-11 בספטמבר 2001 מהווה טראומה קולקטיבית עבור אזרחי ארצות הברית בכלל ועבור הילדים במדינה בפרט. ביום יפה בספטמבר, מטוסים יצאו מהשמים הכחולים והצלולים של ניו יורק והתרסקו לתוך מגדלי התאומים. משהו השתנה באומה האמריקאית.

כולנו יודעים כמה הדמיון של ילדים יכול להיות קסום, עד כמה עצומים ונפלאים העולמות המופלאים שהם מסוגלים ליצור במוחם. אבל, יש גם צד הפוך ליצירתיות המשמחת שיכולה להפוך קופסת קרטון גדולה לחללית. מוחו של ילד שנחשף לפחד מהעולם האמיתי, ללא יכולת לעבד אותו כראוי, יכול להוביל, ללא פחות מאימה קיומית.

מגדלי התאומים בוערים אחרי פגיעת המטוסים החטופים בהם, ניו יורק, 11 בספטמבר 2001. רויטרס
אסון שהוא טראומה קולקטיבית עבור ילדי בארצות הברית/רויטרס

ילדי ספטמבר 2001 בארצות הברית נאלצו להתמודד בדיוק עם האימה הזו. בצעירותי, חוויתי טראומה דומה, ובמרוצת השנים למדתי הרבה על איך המוח שלנו עובד, ואיך לגרום לו לעבוד איתנו במקום נגדנו. אבל, כשהייתי הילדה הקטנה, הרועדת ללא שליטה, ותמונות של מוות והרס התרחשו - לא היה עבורי את הפתרונות הקיימים היום, בהם ניתן לרכוש את הכלים כדי להתמודד עם טראומות.

כשהתרחש אסון התאומים, ידעתי שהאירוע הטראומתי הזה יפגע בכל האמריקנים, אבל במיוחד בצעירים. ידעתי איך זה מרגיש, עמוק בעצמותיי. אם יכולתי לעזור להגן על ילד אחד, זוג ילדים, תריסר או מאה מהטראומה הזו, ידעתי שזה בדיוק מה שאצטרך לעשות. בעקבות ה-11 בספטמבר, יצא לי לעבוד הרבה כדי להגשים את החלום הזה. היום ילדים לא צריכים לחכות עד שיהיו בני נוער או מבוגרים כדי ללמוד ולהבין כיצד המוח שלהם פועל.

"המוח הוא חבר"

אני נמצאת במסע לאורך שני עשורים, כדי להבין את נבכי הנפש ולתת לילדים את הכלים המעשיים להתמודד עם הצד האפל שלו - הצד שנפתח כשבנות צעירות מפתחות בעיות גוף לאחר גלילה באינסטגרם, כשנערים צעירים מציקים להן ברחוב או סתם בגלל הלחץ היומיומי להשיג הישגים ולעמוד בקצב של חבריהם.

יחד עם אנשי חינוך ומדענים פיתחנו תוכנית לימודים שתסייע לילדים להבין את התגובות הכימיות המורכבות המניעות רגשות כמו מתח וחרדה, אושר והגשמה, ובמידת הצורך, גם לווסת אותן. מצאנו את המחקר הטוב ביותר שינחה את השיטות שלנו, עבדנו עם המוסדות האקדמיים המובילים בעולם כדי לפתח תוכניות לימודים ומדריכי הוראה המשמשים יותר מ-7 מיליון תלמידים ב-19 מדינות. אנו חולקים רעיונות כמו "תרגול ואימון למוח" כדי לעודד ילדים להישאר בקשר עם מה שקורה במוחם - הטוב והרע - כדי שהם ידעו שהמוח הוא חבר שלהם. ואם הם לא מסתדרים עם החבר הזה לפעמים, אם זה אומר דברים שגורמים להם להרגיש רע, זה גם בסדר - ואנחנו עוזרים להם לעבור את זה.

עוד בוואלה!

פעיל מרכזי בג'יהאד האסלאמי מת בכלא לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים

לכתבה המלאה

כעת, אנו נמצאים בעיצומו של מהלך להכניס את תוכנית הלימודים גם למערכת החינוך בישראל, שתהפוך למדינה ה-20 בה MindUp תפעל. חברנו לעמותת "ואהבת" ועשינו התאמות של התוכנית למערכת החינוך ולילדים והנוער הישראליים.

בישראל מתרחשים אירועים טראומתיים לאומיים רבים ומגוונים, וגם אם החברה חסינה ברובה, עדיין הילדים והנוער צריכים את הכלים כדי להתמודד. בישראל של 2023, כמו במדינות אחרות בעולם, קיימת תופעת אלימות קשה ונרחבת שמחלחלת לכל חלקי החברה. זה בא לידי ביטוי בשיח ובמעשים, ברשתות החברתיות ובשטח עצמו. כל זאת מבלי להזכיר את ההשלכות של ההתמודדות עם אירועים ביטחוניים או עם מגיפת הקורונה שהביאה לחייהם של ילדינו ריחוק חברתי, סגירת בתי ספר, ושימוש יומיומי במסכה.

ירי סמוך לכותל המערבי בירושלים. 14 באוגוסט 2022. מד"א
ילדים ונוער צריכים בישראל צריכים כלים כדי להתמודד אירועים טראומתיים לאומיים רבים/מד"א

עידן הזהב של מדעי המוח

הדור הצעיר מפחד מאנשים, ממרחבים, אפילו מהאוויר סביבו - רמה של פחד מתמיד שלא נראתה מזה עשרות שנים. כל הנתונים מצביעים על כך שמצב הבריאות הנפשי של ילדינו נמצאת ברמה של מצב חירום. ילדים צריכים להבין את התגובות הכימיות המתרחשות במוחם כשהם גוללים ב-TikTok או צופים בחדשות הערב. התוכנית שפיתחנו מעניקה להם את הסבלנות והביטחון לשים את הדברים בפרספקטיבה, במקום ליפול קורבן לרגשות של רגע שיובילו לחוסר אונים, דיכאון ולעיתים לפגיעה עצמית, מהסוג שאנו רואים כיום במספר שיא בקרב ילדים.

אנו חיים בעידן הזהב של מדעי המוח. לראשונה בהיסטוריה האנושית, אנחנו חשופים לסודות המוח, ויכולים ליישם את הלקחים האלה כדי לעזור לאנשים שסובלים הכי הרבה: הילדים שלנו.

ישראל מדינה חזקה ומפותחת שתשרוד גם תקופות מורכבות וקשות מבחינה ביטחונית וחברתית. אבל, אני לא בטוחה שהיא תשרוד דור שלם שסוחב עמו טראומה קולקטיבית. אנחנו צריכים להעניק לילדים טיפול מונע והתערבות מוקדמת. אם נבין נכון, הילדים של היום יכולים להופיע כדור החזק ביותר שישראל ייצרה אי פעם.

גולדי הון היא שחקנית זוכת פרס האוסקר, מפיקה, במאית, סופרת רבי מכר ותומכת ילדים. היא המייסדת והמנכ"לית של MindUP for Life, תוכנית החתימה של The Hawn Foundation, ארגון צדקה ציבורי עם המשימה לצייד ילדים במיומנויות חברתיות ורגשיות שהם צריכים כדי לנהל חיים חכמים, בריאים, מאושרים יותר ובסופו של דבר פרודוקטיביים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully