וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי פרשת איציק סעידיאן: הרפורמה לטיפול בנכי צה"ל עדיין תקועה

עודכן לאחרונה: 2.5.2023 / 14:32

במאי 2021 אישרה הממשלה את הרפורמה לטיפול בנכי צה"ל. עד כה, יצא לפועל רק השלב הראשון מתוך שלושה, הכולל יישום של זכאויות הניתנות לביצוע מיידי ומענה לנפגעי פוסט טראומה. לטענת נכי צה"ל, פערים רבים לא נפתרו ותהליכים רבים עדיין דורשים עיסוק ב"בירוקרטיה משפילה"

בווידאו: איציק סעידיאן משתחרר מבית החולים שיבא/ניב אהרונסון

בעקבות פרשת איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו במחאה על הטיפול בו והשתחרר בשבוע שעבר מבית החולים הוחלט בממשלה על שינוי מעמיק בדרכי הטיפול בנכי צה"ל, והיא אישרה בתשעה במאי 2021 את הרפורמה למען נכי צה"ל תחת השם "נפש אחת".

ברפורמה סוכם על שלושה שלבים, מהם עד היום יצא לפועל רק שלב אחד שכלל תקציב של 300 מיליון שקלים ליישום מיידי של זכאויות לנכי צה"ל שניתנות לביצוע מיידי, ביטול מבחן ההכנסה, ומענה לנפגעי פוסט טראומה.

לטענת נכי צה"ל, נותרו פערים משמעותיים ללא מענה, בעקבותיהם נאלצים בעיקר הסובלים מפוסט טראומה לפנות לעמותות לקבלת סיוע מבלי להזדקק להוכחות ו"ללא בירוקרטיה מביכה ומשפילה". מבדיקת וואלה! עולה כי תזכיר בעניין מתן סיוע בדיור, עדכון תגמולים אוטומטי ללא הליך בירוקרטי ארוך, ודמי ניידות, עבר בקריאה ראשונה כבר באוגוסט 2022, ומאז לא התקדם.

איציק סעידיאן השתחרר מבית החולים שיבא תל השומר, 27 באפריל 2023. ראובן קסטרו
איציק סעידיאן ביום השחרור מהשיקום/ראובן קסטרו

גורמים במשרד הביטחון הסבירו כי נושאים רבים לא מתקדמים בגלל בירוקרטיה פוליטית או תהליכים תקועים בתוך המשרד. בין הנושאים המחכים לקידום נמצא מתן זכאות לשתלי שיניים לנפגעי ראש וסיוע משפטי חינם בעת הגשת תביעות ללא מבחן הכנסה, שמוגדר על ידי חלק מנכי צה"ל כ"משפיל ומבזה". נושאים נוספים שטרם קיבלו טיפול הם זכאויות פסיכו-סוציאליות שונות, ביניהן צהרונים לילדים, טיפול פסיכולוגי לילדי נכים קשים, טיפולי שיניים, שיקום תעסוקתי וסיוע משפטי.

עוד טוענים נכי צה"ל כי אומנם חל שיפור במענה לפניות, אך קיים עדיין פער משמעותי בין היקף הפונים להיקף המטפלים בפניות. בנוסף, משרד הביטחון התחייב לתוספת תקנים לאגף השיקום ולא עמד בהם.

השלב השלישי של הרפורמה, שהיה צריך לצאת לפועל תוך 90 ימים ועוד לא התממש, עתיד לכלול הכרה במחלות נלוות לחיילים שחזרו מהשבי, הקמת יחידת מחקר באגף השיקום להפקת לקחים, הקמת מועצה לאומית לפוסט טראומה, והקמת נציבות תלונות לנכי צה"ל כדי לשפר את רמת השירות במשרד הביטחון.

גורם המצוי בפרטים, אמר לוואלה! כי "כולנו שמחנו לראות את איציק סעידיאן יוצא מבית החולים הודות לטיפול המסור של הרופאים, אך האירוע החמור הבא בפתח. חייב להמשיך בשינוי כפי שהתחייבו ברפורמה". ממשרד הביטחון טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully