וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים קבע: הציבור יקבל גישה למקטע של נחל האסי שעובר בניר דוד

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 12:30

המתווה החדש מאפשר להגביל את כמות האנשים הנכנסים במקביל למקום, ולא מתיר כניסה דרך אחד משערי הקיבוץ. לצד זאת, החוף הקרוב לסחנה, יורחב ויפותח, מה שיאפשר לקלוט קהל רב יותר שיקבל תנאים נוחים יותר. מובילי המאבק: החלטה בלתי שוויונית שתמשיך להגביל את הגישה לנחל

בווידאו: המפגינים לשחרור נחל האסי פרצו את השער לניר דוד/עריכה: איתי עמרם

משרד המשפטים פרסם היום (שני) את המתווה שגיבש בסוגיית הגישה למקטע נחל האסי העובר בקיבוץ ניר דוד. על פי המתווה החדש, תותר הכניסה לנחל ולגדה הצמודה לנחל, כפי שדרשו מובילי המאבק הציבורי. עם זאת, יתאפשר להגביל את מספר האנשים הנכנסים בו זמנית.

לפני כשנתיים עתרה ש"ס עתרה לבית המשפט המחוזי בחיפה, ובסופו של דבר, אחרי שנשמעה חוות דעת המדינה מפרקליט מחוז צפון איתן לדרר ועו"ד חנין סמעאן מואיס, שלא ניתן למנוע גישה לנחל באופן גורף, בית המשפט אימץ כהסדר ביניים מתווה שהציגה הפרקליטות, ובפסק דין הורה למדינה לגבש מתווה בהתאם לקווים שפורטו בו.

בעקבות פסק הדין, משרד המשפטים הזמין את הציבור להציג את עמדתו, ובשנה האחרונה, עשרות גורמים הציגו עמדתם בכתב ובעל פה לצוות בראשותה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט אזרחי, כרמית יוליס.

נחל האסי - חמל. לא ידוע, יניב כליף
הישג למנהלי המאבק והישג לקיבוץ ניר דוד. נחל האסי/יניב כליף, לא ידוע

המתווה שגיבשה יוליס נותן ביטוי מוחשי לזכותו של הציבור לגישה לנחל, תוך איזון עם זכותם של אנשי קיבוץ ניר דוד. כך, החוף הירוק שפועל בקצה המערבי של האסי, הקרוב לסחנה, יורחב ויפותח, מה שיאפשר לקלוט קהל רב יותר שיקבל תנאים נוחים יותר ויקלוט חלק מהמבקשים לשחות בחלקו העובר ממש בתוך הקיבוץ. הכניסה להחל ולגדה הצמודה לו בשטח הקיבוץ - תותר גם כן.

עם זאת, יתאפשר להגביל את כמות האנשים הנכנסים בו-זמנית לנחל, להגביל את קביעת הזמנים בהם תותר הכניסה לשטח הקיבוץ ואת מספר האנשים שיוכלו להיכנס. זאת, מתוך רצון של צוות התכנון להתחשב בצורך לצמצם את ההפרעה לחיי הקיבוץ.

המאבק על נחל האסי. משחררים את האסי, אתר רשמי
מתרחצים בנחל האסי/אתר רשמי, משחררים את האסי

הכניסה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבולה המזרחי של הגדה הדרומית שתפותח ב"חוף הירוק". בנוסף, המתווה קובע כי בשטח זה של הנחל מספר המבקרים בו זמנית במקום לא יעלה על 50 איש. משרד המשפטים גם קבע כי ניתן יהיה לנהל מנגנון לוויסות קהל המבקרים, למשל באמצעות רישום מוקדם והפקת תעודות מזהות בכניסה. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי שעות הפעילות בחלק זה של הנחל יהיו בימים א'-ה' בין השעות 15:00-9:00, וביום שישי בין 13:00-9:00.

תגובת עמותת "משחררים את האסי"

לצערנו משרד המשפטים לא אזר את האומץ הצפוי ממנו וקיבל החלטה בלתי שוויונית שאינה עומדת בשורה אחת עם שלטון החוק. מצד אחד הם קובעים שהנחל שייך לציבור, שאין זכות לגוף פרטי לסגור גישה אליו ושמוטב שהבנייה הקרובה לנחל שהחלה בשנת 2017 לא הייתה מתבצעת ומבקשים להרחיב את החוף הירוק.

מצד שני, למרות שהם קובעים שאי אפשר למנוע גישה אל הנחל וגדותיו, הם מגבילים אותה ל-50 אנשים לאורך כקילומטר וחצי, בכפוף לרישום אצל קיבוץ ניר דוד, הפקדת אמצעי זיהוי והתחייבות שלא להיכנס לשאר השטחים הציבוריים בקיבוץ. מלבד זאת, ההחלטה סוגרת את הגישה לנחל בשבתות וחגי ישראל ומצמצמת את שעות הפעילות, דבר שימנע מהציבור הרחב, הכולל עובדים, סטודנטים וחיילים להיכנס לנחל האסי.

מדובר ברצף של קביעות והחלטות בלתי סבירות, ההופכת את קיבוץ ניר דוד לפתית שלג ייחודי ומרשה לו, דה פקטו, לסגור גישה אל ישוב בישראל ואל השטחים הציבוריים שבו. זהו תקדים מסוכן, שלמרות אזהרות משרד המשפטים "פן יקרה בעוד מקומות", יקרה גם יקרה, ובספק אם חוקי.

לצד השמחה שהציבור יזכה לגישה אל נחל האסי ולמרות הרצון לשמוח בהישגים המשמעותיים של המחאה, אין לנו אלא לבכות את צרות הראייה של משרד המשפטים וכניעתו לבריונות משפטית.
חוסר היכולת של משרד המשפטים לתת קביעה ערכית משמעותית היא זאת ששמה בסכנה עתידית את משאבי הטבע של ישראל.

מקיבוץ ניר דוד נמסר: "אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".


שר הפנים והבריאות משה ארבל הגיב: "אני מברך את המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס וצוותה על הנחייתם להסדיר את גישת הציבור לנחל האסי". השר הסביר כי "הצוות הורה להרחיב פי שניים ולשדרג את מתחם החוף הירוק במערב הקיבוץ ולאפשר במקביל כניסה אל הנחל והגדה הדרומית שבתוך הקיבוץ, כל זאת ללא תשלום בעבור הכניסה לחוף או בעבור החניה. הצוות גם קבע שאם המועצה והקיבוץ יטרפדו את קיום ההסדר הרי שהמצב המשפטי מחייב לאפשר גישה חופשית לנחל, לכל אורכו וללא סייגים. מדובר בניצחון נוסף במאבק לשוויון ובבשורה לאוהבי הארץ הטובה הזו ולזכויות הציבור הרחב שמגיע אחרי מאבק משפטי ארוך ומורכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully