וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס הקיץ ייפתח השבוע: חקיקת הרפורמה מושהית, חוקים שנויים במחלוקת על הפרק

עודכן לאחרונה: 30.4.2023 / 7:23

הכנסת תחזור מפגרה ביום שני, אולם בהתאם להחלטת ראשי הקואליציה חקיקת הרפורמה המשפטית לא תקודם בחודש הראשון. נתניהו מתחמק מלהשיב מה ה"דד ליין" להשהייתה, ובנתיים יקדמו את העברת התקציב והפטור מגיוס חרדים לצה"ל

בווידאו: הצהרות לפיד וגנץ לאחר נאום נתניהו על השהיית הרפורמה/ערוץ הכנסת

הכנסת תחזור השבוע מפגרה, וכנס הקיץ של הכנסת ה-25 ייפתח ביום שני הקרוב בישיבה חגיגית. עם זאת, בפני הקואליציה עומדים אתגרים רבים כמו תקציב המדינה, מתווה הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל, יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת וכן הרפורמה המשפטית.

השיחות שמתנהלות בחודש האחרון בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית טרם הולידו הסכמות משמעותיות בין נציגי הקואליציה לנציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי, אולם ראשי הקואליציה החליטו כי בחודש הראשון לכנס הקיץ לא תקודם החקיקה השנויה במחלוקת - שבמסגרתה הובלת שינויים משמעותיים במערכת המשפט. ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב עד כה להשיב מה "הדד ליין", וכשנשאל מפורשות מה יקרה במידה ולא יהיו הסכמות, התחמק. ביום חמישי, במהלך נאומו בהפגנת הימין בירושלים, שר המשפטים יריב לוין האשים במרומז את האופוזיציה על כך שהיא דוחה כל הצעת פשרה. במידה וההתנגשות בין הצדדים תימשך - האם נתניהו ישוב למסלול החקיקה המקורי, ידחה את קידומה פעם נוספת, או יגנוז אותה לחלוטין? עד שתינתן תשובה - הרפורמה המשפטית תישאר אחד הנושאים המשמעותיים בכנס הקרוב של הכנסת, אף שהיא כאמור מוקפאת עד להודעה חדשה.

בינתיים, הקואליציה תקדיש את החודש הקרוב לטובת אישור התקציב לשנים 2023-2024, וכן את חוק ההסדרים. ועדת הכספים של הכנסת החלה בשבועיים האחרונים לקיים דיונים מרתוניים, ואלה צפויים להגביר קצב גם בשבועיים הבאים. אליה, הצטרפו גם שאר ועדות הכנסת. לקואליציה 64 חברי כנסת אך כמו בכל פעם בה הכנסת מאשרת תקציב, קיים צפי לקרב מורט עצבים של כיפופי ידיים בין שרי הממשלה ומפלגות הקואליציה למשרד האוצר. על הכנסת להעביר את חוק התקציב עד ל-29 במאי, ובמידה ולא יעבור עד אז, לפי החוק, "יראו בכך כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה". גם האופוזיציה צפויה לקחת חלק משמעותי בקרב נגד הממשלה עם אישור התקציב, ותנסה להבליט את הבטחות שרי הממשלה וחברי הקואליציה מהעבר להילחם ביוקר המחיה, מאבק שלא קיבל די ביטוי בתקציב הקרוב.

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
בחודש הראשון לכנס הקיץ לא תקודם חקיקת הרפורמה המשפטית. לוין ורוטמן/ראובן קסטרו

לצד אישור התקציב, הסיעות החרדיות דורשות להסדיר בהקדם את סוגיית הפטור משירות לצה"ל עבור חרדים ש"תורתם אומנותם". ערב הקמת הממשלה האחרונה, ש"ס ויהדות התורה סיכמו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "חוק הגיוס" יחוקק קודם או במקביל לאישור התקציב בכנסת. לאחרונה, נתניהו ובכירי הקואליציה דרשו מהחרדים לסגת מהסיכום בטענה ללוח זמנים צפוף, אך גם בשל המחאה הציבורית המתגברת נגד סוגיית אי גיוס החרדים. חלק מהסיעות, דגל התורה בראשה עומד ח"כ משה גפני וש"ס בראשה עומד ח"כ אריה דרעי, נעתרו לבקשה, אך באגודת ישראל בראשה עומד השר יצחק גולדקנופף התנגדו והבטיחו לחזור עם תשובה בהמשך.

במידה ויוחלט על קידום מתווה חדש - לפתחו של נתניהו מונחת הצעה שמקדם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בהסכמת שר הביטחון יואב גלנט וצה"ל וכן הסיעות החרדיות, לפיו גיל הפטור מגיוס לצה"ל לחרדים שלומדים בישיבה יירד מגיל 26 לגיל 23 או 21, כך שיהיה ניתן לשלבם בגיל מוקדם בשוק התעסוקה. במקביל, יינתן תמריץ כלכלי משמעותי למשרתים בצה"ל. נתניהו קיים עד כה שני דיונים בנושא יחד עם רוב הגורמים המעורבים וצה"ל הביע תמיכה פומבית עקרונית, אך המתווה המדובר יעמוד בשבוע הקרוב במרכז המחאה מה שעשוי לגרום לנתניהו לבקש מבג"ץ ומהחרדים להמתין עם קידומו עד שהזעם הציבורי יירגע.

בנוסף, הקואליציה ממתינה בינתיים עם הצעות חוק שנויות במחלוקת כמו "חוק המתנות" שיאפשר לחברי כנסת, ובהם גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, לקבל תרומות למימון הליכים משפטיים או רפואיים, או "חוק דרעי 2" שישתיק כל ביקורת שיפוטית על מינויי שרים בממשלה, ואלו לא יקודמו בתחילת הכנס. עם זאת, תקדם הקואליציה הצעות אחרות כמו חוק האיזוק האלקטרוני של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יצחק גולדקנופף, הכנסת. 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
יעמוד על חקיקת חוק הגיוס במקביל לאישור התקציב. גולדקנופף/ראובן קסטרו

יום פתיחת הכנס יחול ביום שני הקרוב. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה צפוי לפתוח את המליאה, ובמהלך הישיבה החגיגית ינאם בין היתר יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, קווין מקארת'י, שמגיע לביקור בישראל. מדובר בביקורו הבינלאומי הראשון בתפקידו כיו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, והפעם השנייה בהיסטוריה בה ינאם יו"ר בית נבחרים אמריקני בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully