וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלדה על החייל הדרוזי של יהונתן גפן נשמעת היום צורמת מתמיד

ד"ר ג'נאן פראג' פלאח

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 15:22

העדה הדרוזית ביטלה את טקסי חג הנביא שועייב כי היו באותו מועד של יום הזיכרון. בעדה יש 83 אחוזי גיוס, יותר מהממוצע הארצי, אך שילוב חוקי הלאום וקמיניץ הוביל לתסכול רב בקרב ראשי וצעירי העדה הדרוזית שחשים שהמדינה לא רואה בהם יותר מקבוצה של שכירי חרב. דעה

בוידאו: בעדה הדרוזית דורשים מחברי הממשלה לא להגיע לטקסי יום הזיכרון: "חללינו נפלו למען מדינה דמוקרטית"/ללא

בשבוע שעבר הלך לעולמו יהונתן גפן. אין עוררין על חשיבותו הסגולית של יהונתן ז"ל את עוצמת גדולתם של בני האדם מגלים לצערי אחרי מותם. למרות הידע הרב שלי בספרות לקידום השירה העברית הקלאסית והמודרנית, ועדיין הופתעתי לגלות שגפן כתב את שירו "ילד חוץ" בלדה לדרוזי.

"בקריית שמונה מול האש והרוצחים, הוא רץ ראשון ושלף אקדחים/ראשון נפל במעלה המדרגות, פצוע קשה ורגליו משותקות/ואלה שפינו אותו כבר הודיעו בחדשות: 'זה מוזר. עם הדם על הדובון ועל העוזי - קשה היה לראות עליו שהוא דרוזי"'. השיר נכתב בעקבות ניסיון רצח שכתוצאה ממנו נפגע באורח קשה מאוד נותר משותק ברגליו בקריית שמונה ב-1974.

כאשר בני משפחתו באו לבקרו בבית החולים, הם הותקפו בידי חבורת יהודים שחשבו שהם "ערבים". "הפיגוע שעברתי אירע בחודש אפריל", סיפר , ובחודש במאי הייתה עוד חדירה של מחבלים לבית ספר במעלות. כשאבא שלי הגיע לבית החולים עם רכבו הפרטי, הוא היה עם כאפייה לבנה - חלק מתלבושת דרוזית מסורתית - ואז תקפו את אבא שלי, את אמא שלי ואת מי שהיה ברכב באבנים".

מחאת הדרוזים והצ'רקסים סמוך לגשר השלום בתל אביב 10 במאי 2020. תומר נויברג/פלאש 90, פלאש 90
מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום/פלאש 90, תומר נויברג/פלאש 90

את שירות החובה לצה"ל החלו הדרוזים בשנת 1956. החוק חל בלבד על גברים מבני העדה. בשנת 1981 הוקמה אנדרטה בבית יד לבנים בדלית אל כרמל שעוצבה על ידי האמן דוד פישר. מספר החללים הדרוזים המונצחים באנדרטה הינו 494.

על פי נתוני הלמ"ס, בסוף שנת 2021 מנתה העדה הדרוזית 149 אלף נפש, שרובם המכריע מתגורר ב-22 ישובים בכרמל בגליל ובגולן. על אף הגדרתה כחברה מסורתית שיעור הפריון בשנת 2020 לאישה הדרוזית עמד על 1.94 ילדים בלבד בממוצע לאישה, ואחוז התארים בקרב הנשים מבין כלל הסטודנטים הדרוזים עומד על 63.4% לתואר ראשון ו-68.4% לשני. מספרם של אנשי הסגל האקדמי הדרוזים בשנת הלימודים 2022-2021 היה 175%, בעלות דוקטורט עלה בעשור האחרון בצורה גדולה מאד עשרות דרוזיות היום הינן בעלות תואר שלישי ומספר הרופאות הדרוזיות הולך וגדל משנה לשנה (השנה ישנן כ 30 סטודנטיות דרוזיות לרפואה הלומדות בארץ בנוסף לאחדות הלומדות בחו"ל כמו ברומניה ירדן גרמניה ומדינות אחרות ).

מספר תיקי הגירושין עמד בשנת 2020 על 147 מקרי גירושין - עלייה של לפני עשור בשנת 2010 11.9% בעשור האחרון. ברוב כפרי הדרוזים כמעט ואין מקורות לפרנסה אין מפעלי הייטק, אחוז האבטלה גבוה ואחוז הפשיעה גבוה, כאשר מספר המורשעים עומד על 290 לכל 100 בעוד שכלל תושבי ישראל 226 לכל 100 אלף נפש.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מחאת הדרוזים על הפסקת התקציבים מהממשלה 5 במאי 2020. יואב איתיאל
מחאת הדרוזים על הפסקת התקציבים מהממשלה 5 במאי 2020/יואב איתיאל

הדרוזים ידועים בנאמנות אבסולוטית למדינה שבה הם חיים, ואחוז הגברים הדרוזים שמשרתים שירות חובה בצבא עומד על 83%, גבוה משמעותית מהממוצע הארצי שעומד על 69% מהגברים ברי הגיוס. לאורך השנים חללים רבים נפלו מקרב בני העדה הדרוזית, וקשה למצוא משפחה שלא איבדה לאורך השנים קרוב משפחה קרוב או רחוק, ויותר מכל מעידים על כך בתי העלמין הצבאיים בעוספיה שגדושים בקברי החללים הדרוזים.

ואז הגיעה נקודת השבר עם חקיקת חוק הלאום שעל פיו המדינה היא נחלת היהודים, חוק שגרם לתסכול ואכזבה גדולה בקרב ראשי העדה הדרוזית שחשו שהמדינה רואה בהם קבוצה של שכירי חרב שחרפו נפשם ודמם נשפך לריק.

בנוסף לחוק הלאום, ניצב חוק קמיניץ להגברת האכיפה והענישה נגד עבירות הבנייה שהעמיד מאות צווי הריסה שתלויים מעל ראשיהם של חיילים משוחררים שהפכו בין לילה לעבריינים בפוטנציה שמאוימים בקנסות כבדים של מאות אלפי שקלים שלעולם לא יוכלו לעמוד בהם. השלכות החיבור בין שני החוקים הללו שמתפרשים על ידי הצעירים הדרוזים כניסיון להדיר את רגליהם מהוויה הישראלית, באה לידי בבחירות כשאחוז ההצבעה של הדרוזים לכנסת הנוכחית היה הנמוך ביותר מזה עשורים ועמד על 50% בלבד.

ביום שלישי הקרוב ייפול יום הזיכרון לחללי צה"ל עם חגיגות הנביא שועייב ההנהגה הדרוזית הדתית החליטה לבטל את טקסי החג בשל קדושת ימי הזיכרון. הבלדה הייחודית של יונתן גפן שחוברה עבור החייל הדרוזי, נשמעת הפעם יותר מתמיד כצליל צורם ומחריש אוזניים.

ד"ר ג'נאן פראג' פלאח היא מרצה וחוקרת במכללה האקדמית גליל מערבי, מומחית לספרות עברית, שלום רב תרבותיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully