וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ': אם סוגרים את איילון להפגנות - ניתן לסגור את הנתיבים כדי לא לחלל שבת

עודכן לאחרונה: 23.4.2023 / 17:37

דברי השר נאמרו במהלך דיון על עבודות הרכבת, ונתמכו על ידי השר גולדקנופף וסגן השר אורי מקלב. מנגד, אקוניס וכ"ץ התנגדו: "יש לחשוב על כל הציבור בישראל". ח"כים מהאופוזיציה שלא נכחו בדיון התרעמו בסיומו: "‏יעלה מיליארדי שקלים למשק, ובראש ובראשונה למשלמי המסים"

צפיפות ברכבת בעקבות עבודות תחזוקה בקו החוף/ללא קרדיט

"הטיעון שמחייב עבודה בשבת הוא שאסור לסגור את נתיבי איילון. הנה אנחנו רואים שסוגרים את איילון בהפגנות. אז אולי יש הזדמנות לסגור את איילון לטובת כך שלא יצטרכו לעבוד על חשמול הרכבת בשבת". כך אמר היום (ראשון) שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון שנערך בעניין עבודות הרכבת בשבת. הדיון התקיים במסגרת הקבינט החברתי-כלכלי, שהתכנס היום בפעם הראשונה מאז הושבעה הממשלה.

שר השיכון יצחק גולדקנופף תמך בעמדתו של שר האוצר האוצר והבהיר כי מפלגתו דורשת להימנע מ"חילול שבת" ומעבודה במהלכה. לדבריו, "אין ברכה בעבודה בשבת, אם יעבדו בשבת - כוח עליון יעכב את זה". אורי מקלב, חבר מפלגתו של גולדקנופף וסגן שר במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה, הצטרף אל השניים: "אסור לעבוד בשבת, זו תקלה. אנחנו צריכים להקל על נתניהו ולא לייצר לו עוד משברים עם עבודות בשבת. אין סיבה שיעבדו בשבת".

בתגובה, כמה משרי הליכוד ביניהם אופיר אקוניס וחיים כץ, הביעו את התנגדותם לעצירת עבודות הרכבת בשבת, ולסגירת נתיבי איילון באמצע שבוע. "זה שטויות, אני בעד השבת", טען שר התיירות כ"ץ. "צריך לאפשר לחשמל את הרכבת בשבת. הרי זה ייקח שנים. אז מה? בוא נכבה גם את ערוץ 12 שמשדר בשבת. אי אפשר לעצור הכל. העבודות הן נסתרות מהעין ומדובר בעבודות תחזוקה לפיקוח נפש ושמירה על בטיחות הציבור", הוסיף.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנים 2023-2024, באולם בבניין ג'נרי, בנק ישראל 7, ירושלים. רוני כנפו
אם סוגרים את איילון להפגנות, ניתן לסגור כדי לא לחלל שבת. שר האוצר מסוטריץ'/רוני כנפו

שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס הוסיף על דברי כ"ץ: "הסטטוס קוו מאפשר כבר שנים לקיים עבודות בשבת ברכבת. אין ברירה. ימי ראשון הם שיא העומס בכבישים ואנחנו חייבים לחשוב על כל הציבור בישראל, על הכלכלה והמשק ועל כוחותינו. אם רוצים שהרכבת תסע בראשון חייבים לטפל בה כי זה פיקוח נפש".

עוד במהלך הדיון, ‏שר התקשורת שלמה קרעי הביע תרעומת על כך שהקבינט בחר לדון בנושא עבודות הרכבת בשבת, ולא בהתמודדות עם האינפלציה הגואה בישראל. "אני מאוכזב שבפגישה הראשונה לא מביאים נושאים שהם ליבת ההבטחות שלנו - התמודדות עם האינפלציה ותקציבים לפריפריה", אמר קרעי.

מצידו, סמוטריץ' "תקף" את קרעי וטען כי אמרותיו "פופוליסטיות". "זה לא האוצר תוקע את מימוש ההבטחות של הממשלה. הייתי שמח אם אנשים לא היו מנסים להוציא מהישיבות כותרות פופוליסטיות", אמר. "אנחנו לא נחפש כותרות פופוליסטיות אם נתעסק בדברים מהותיים", השיב לו קרעי.

עוד בוואלה!

מינויים פוליטיים ורפורמה בלי כיסוי: 100 ימים ברוורס תחת מירי רגב

לכתבה המלאה
עבודות הרכבת הקלה בציר זבוטינסקי, פתח תקוה 22 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עבודות הרכבת הקלה בציר זבוטינסקי, פתח תקווה. אפריל 2021/ראובן קסטרו

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, התייחס לנושא בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "‏במקום לדון ביוקר המחיה בישראל, הם דנו בסוגיה שהכי 'מטרידה' את אזרחי המדינה - בביטול עבודות התשתית בשבת. ‏אם לא מספיק שאזרחי ישראל גם ככה יושבים שעות בפקקים במהלך השבוע, אי ביצוע עבודות תשתית בשבת רק יחמיר את המצב ויעלה למשק ובראש ובראשונה למשלמי המסים מיליארדי שקלים נוספים. ‏עם ממשלה כזו, גם אני מבין שמה שנותר זה לקוות שה' ישמור".

ח"כ זאב אלקין הוסיף: "סוף סוף, לאחר 4 חודשים, התכנס לראשונה הקבינט החברתי הכלכלי בממשלה שהרימה את הדגל של מאבק ביוקר המחיה. ‏במה עוסקים רוב הישיבה? ‏בדרישת החרדים לסגור נתיבי איילון כדי לשנות סטטוס קוו של עבודות תחזוקת הרכבת בשבת וברכבת למירון. ‏בהחלט צעדים שיקטינו את יוקר המחיה ויעזרו לחלשים".

עבודות התשתיות והתחזוקה של רכבת ישראל, 10 בינואר 2021. רכבת ישראל, אתר רשמי
תופסק העבודה בשבת? עבודות תשתית ותחזוקה של רכבת ישראל/אתר רשמי, רכבת ישראל

חילופי הדברים בענייני עבודות הרכבת בשבת בדיון הקבינט החברתי-כלכלי לא הסתיימו בהחלטות אופרטיביות, שכן - הדיון עסק בהסכם ההפעלה והפיתוח של הרכבת לשנים 2022-2026, ולא במדיניות עבודות הפיתוח והאחזקה. ככלל, על אישורי העבודה בשבת אחראי ניר ברקת מתוקף תפקידו כשר הכלכלה וזרוע העבודה.

הסכם ההפעלה והפיתוח, ששוויו מוערך בכ-62 מיליארד שקל, כולל בתוכו את הסכם ההפעלה, הנאמד בסכום של 16 מיליארד שקלים, ומסדיר את הסובסידיה של המדינה ורמת השירות לנוסע.

במקביל, היום אושרה תכנית הפיתוח של רכבת בהיקף 46 מיליארד שקל עד 2040. התוכנית כוללת את המשך חשמול הרכבת, הכפלת מסילות החוף, הארכת הקו לירושלים למרכז העיר, הכפלת מסילות נתב"ג, קידום קו פלשת-שורק (עוקף לוד), רכש ציוד נייד, הקמת מתחמי דיור ותחזוקה לרכבות ועוד.

אם יוחלט בהמשך לאסור על הרכבת לעבוד בשבת, ישונו התכניות. ללא עבודות בסופי שבוע - לא יושלם החשמול עד לחיפה ובין אשקלון לבאר שבע עד 2025, למשל. העברת עבודות אחזקה שוטפות כמו החלפת מסילות ומפלגים לאמצע השבוע, תחייב השבתת קויים החל מהשעה שמונה בערב, וזאת - על מנת לפנות זמן מסילה לאנשי הבנייה והאחזקה. הדבר צפוי להוביל לעומס על קווי האוטובוסים השונים וישלח אנשים נוספים לעבור לשימוש ברכב פרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully