וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת גיל הפטור מגיוס לבני ישיבות: נתניהו ידון עם ראשי הסיעות החרדיות על המתווה

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 21:41

הסיעות החרדיות תומכות "באופן עקרוני" במתווה שיוריד את גיל הפטור מ-26 ל-23 או 21, אך ביהדות התורה טוענים כי עוד לא ראו הצעה קונקרטית בנושא. במקביל, בין גלנט לסמוטריץ' עדיין קיימים פערים סביב גובה התקציבים שיינתנו בשנים הקרובות למשרתים

בוידאו: גנץ על המתווה המסתמן של חוק הגיוס: "סכנה לצבא העם בעתיד"/ללא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש ביום ראשון בערב עם ראשי הסיעות החרדיות לדיון ראשון על מתווה הגיוס החדש שבמסגרתו יירד גיל הפטור לחרדים ש"תורתם אומנותם" מ-26 לגיל 21 או 23 - כך נודע היום (חמישי) לוואלה. מדובר בפעם הראשונה שבה נתניהו יערוך דיון משותף עם החרדים, לאחר סדרת מפגשים עם שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר המשפטים יריב לוין וגורמים נוספים בממשלה.

הסיעות החרדיות תומכות "באופן עקרוני" במהלך, אך לטענת גורמים ביהדות התורה "לא ראינו עד כה הצעה קונקרטית. נבחן את הדברים". בקואליציה רוצים לקדם את הורדת הפטור כך שיאפשר לחרדים להשתלב בגיל מוקדם בשוק התעסוקה מבלי שיצטרכו להתגייס לצה"ל, אבל במקביל גם לתמרץ כלכלית את המשרתים בצה"ל. בין גלנט לסמוטריץ' עדיין קיימים פערים סביב גובה התקציבים שיינתנו בשנים הקרובות, והמחלוקת ביניהם טרם נפתרה.

הפגנת חרדים בלשכת הגיוס בירושלים. נועם מושקוביץ
חרדים סמוך ללשכת גיוס. ארכיון/נועם מושקוביץ

מוקדם יותר השבוע כינס נתניהו ישיבה שעסקה בסוגיית הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל. במקביל למתווה הורדת גיל הפטור יתווספו מילארדי שקלים לחיילים בשירות סדיר ובמילואים. ההצעה צפויה לכלול גם יעדי גיוס לחרדים בצה"ל, אך לדרישת החרדים אלה ייקבעו בהחלטת ממשלה, כך שיהיה ניתן להקטין אותם בהחלטה חדשה אם לא יעמדו ביעדים בסוף כל תקופה. המתווה שנועד לתת מענה לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" כולל גם קיצור שירות לשנתיים חיילים עורפיים שאינם בעלי תפקידים ייחודיים, וכן הגדלת שכרם של כלל המשרתים בצה"ל או אלה שישרתו יותר בהתאם לרצונם.

בתגובה לפרסום המתווה גורם צבאי בכיר הבהיר כי אם תהיה "הוקרה" למשרתים - עמדת צה"ל בעניין תהיה שהאיזון בנטל כיום לא יופר. "עמדת צה"ל באשר לגיל הפטור 23 - לא מפר איזון, כשיש הוקרה למשרתים", אמר הגורם. "צה"ל הוא צבא העם ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים, צה"ל ימשיך לפתח מסלולים יחודיים לחרדים. יש חשיבות לקדם את מודל החובה הדיפרנציאלי בפני עצמו והוא חלק מהתוכנית הרב השנתית".

ב-2017, ברוב של שמונה מתוך תשעה שופטים, פסל בג"ץ את הסדר הפטור לחרדים וקבע שהחוק שמאפשר את הסדר "תורתו אומנותו" יבוטל כעבור שנה ממתן פסק הדין. מאז, אף ממשלה לא הצליחה לקדם הסדר חדש במקומו ובכל פעם הוגשו מטעמה בקשות לדחיית פסק הדין שמשמעותן היה להאריך את תוקפו של חוק הגיוס. בקרוב, צפוי לפוג תוקפו של החוק, ועל הקואליציה לקדם לו פתרון מחדש. תחילה החרדים דרשו לחוקק פסקת התגברות כדי שתיתן מענה מול בג"ץ שיתקשה לפסול את ההסדר, אך בשל הקפאת הרפורמה המשפטית - אפשרות זאת בינתיים הוסרה מסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully