וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילת על הכוונת: ההסכם הסעודי-איראני-חות'י עשוי לפתוח חזית חדשה למדינת ישראל

ד"ר יהושע קליסקי

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:52

הפיוס הבלתי צפוי בין סעודיה והמורדים החות'ים, שניהלו במשך שנים מלחמה עקובה מדם בתימן - עשוי להציב בפני מדינת ישראל סכנה מוחשית ולהביא לפתחנו חזית לחימה חדשה. בהעדר מוטיבציה לתקיפת הסוניות, החות'ים עלולים להפנות את יכולותיהם כלפי ישראל, הם רק צריכים "סיבה"

בווידאו: איראן וסעודיה החליטו על חידוש הקשרים ופתיחת השגרירויות/רויטרס

ההסכם שנחתם בין נציגי סעודיה לנציגי איראן לחידוש היחסים הדיפלומטיים שנותקו בשנת 2016 בחודש שעבר בתיווך סיני, מהווה מבחינת איראן הישג מדיני נוסף המצטרף לשלל הישגיה בתקופה האחרונה. כאשר מנתחים את ההשלכות של הסכם סעודיה-איראן על ישראל יש להביא בחשבון את המורדים החות'ים, השולטים בתימן משנת 2015 לאחר שביצעו הפיכה צבאית והשתלטו על חלקים נררחבים מתימן בסיוע צבאי איראני.

החות'ים הם סיעה שיעית אנטי-ישראלית קיצונית, בעלת ברית של איראן וחיזבאללה, אשר רואה באמריקה וישראל ואף בסונים, אויבים שיש להשמידם.

החות'ים מצוידים כיום באמל"ח איראני מתקדם ובטכנולוגיות שליטה ובקרה מתוחכמות, דבר המאפשר להם לתקוף סימולטנית מטרות במדינות המפרץ ובסעודיה. חימוש זה כולל טילי קרקע וטילי שיוט בטווחים שונים מ-50 ק"מ עד 2000 ק"מ, טילי נ"מ, טילים כנגד ספינות, כטב"מים כולל כטב"מים תוקפים ורחפנים.

טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין איראן לבין ערב הסעודית בבייג'ינג, סין, 10 במרץ 2023. רויטרס
טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין איראן לסעודיה. תחילת מרץ/רויטרס

תקיפת נמל אבו דאבי באמצעות מל"טים בינואר 2022 ממרחק של כ-1500 ק"מ המחישה את הסכנה הצפויה מידי החות'ים לאילת וסביבתה הנמצאות כ-1650 ק"מ מגבולה הצפון-מערבי של תימן.

תקיפות משולבות נוספות על ידי נחילי רחפנים, מל"טים וטילי שיוט מתואמים בו-זמנית ומכיוונים שונים אירעו בשנים 2019, 2021 ו-2022 על מתקני חברת הנפט ומתקנים אזרחיים בסעודיה שגרמו לנזק כלכלי כבד ולהשבתת חלקים גדולים מיכולת הפקת הנפט הסעודי.

ההיבט הישראלי בנושא הסעודי-איראני וההקשרים עם המורדים החות'ים חשוב במיוחד. תימן מהווה בסיס לשילוח טילים בליסטיים, טילי שיוט, מל"טים ונחילי רחפנים תוקפים לעבר סעודיה ומדינות המפרץ תוך הפגנת יכולות טכנולוגיות מרשימות של שליטה, בקרה ותיזמון.

עוד בוואלה!

אחרי הסכם הפיוס: שרי החוץ של איראן וסעודיה נפגשו בסין

לכתבה המלאה
מתקפה של החות'ים על מתקן נפט בג'דה, סעודיה, 25 במרץ 2022. Stringer, רויטרס
מתקפה של החות'ים על מתקן נפט בעיר ג'דה שבמערב סעודיה. מרץ 2022/רויטרס, Stringer
עשן מיתמר ממתקן נפט באל-בקיק, ערב הסעודית, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
המתקפה האיראנית על מתקני הנפט במזרח סעודיה. ספטמבר 2019/רויטרס

מבחינת איראן, החות'ים לא נחשבים כבעלי ברית אסטרטגיים וכחוד החנית במאבק כנגד ישראל (בדומה לחיזבאללה), אלא כמעין "שלוחה אסטרטגית" במעמד ירוד אשר תופעל כנגד ישראל בהינתן תנאים מסוימים.

על כן קיים חשש סביר כי בהעדר מוטיבציה לתקיפת ה"אחיות" הסוניות, החות'ים, בעידוד איראני, יפנו את יכולותיהם המוכחות כלפי ישראל. תרחיש אפשרי הוא למשל תגובה איראנית לתקיפות מטרות של מיליציות פרו-אירניות בסוריה או בעיראק, או לחליפין, התגרות שמטרתה לבדוק את גבולות התגובה של ישראל.

הדבר עלול להתבצע ע"י תקיפת מתקנים אסטרטגיים, תקיפת נמל אילת וסביבותיו, מתקני נפט, תקיפת שדות תעופה באזור, או תקיפת כלי שיט בים האדום הנמצאים בבעלות אנשי עסקים ישראלים, תוך פגיעה קשה בנתיב הסחר של ישראל עם הודו ומדינות המזרח הרחוק.

הפגנה של המורדים החות'ים בתימן נגד הכנסתם לרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, 20 בינואר 2021. רויטרס
"אללה אכבר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם". תומכי התנועה החות'ית בבירה צנעאא'/רויטרס

בתרחיש זה ישראל מוצאת את עצמה מוקפת בטבעת שיעית-סונית חמושה בכלי נשק מגוונים פשוטים להפעלה, קשים לגילוי ויירוט ובעלי יכולת הרס מרובה. טבעת זו כוללת מלבד המורדים החות'ים בדרום גם את שלוחי איראן ממזרח - בעיראק, את החיזבאללה בצפון ואת החמאס והג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה ממערב.

דיפלומט תימני אף התבטא לאחרונה (ב-16.4.23, כאן 11) כי ההתקרבות הבלתי צפויה בין הסעודים לחות'ים מהווה סיכון לחופש השיט בנתיבי הים האדום, ועלולה להוביל לפגיעה אפשרית בכלי שיט ישראלי בדרכו על נתיבי הסחר של ישראל עם מדינות מזרח אסיה - ע"י החות'ים, בתמיכה ובהנחיה איראנית.

מנהיג המורדים החות'ים עבד אל-מלכ אל-חות'י כבר איים על ישראל, מה שממחיש ביתר שאת את הסכנה הנשקפת לישראל מהמצב החדש. על כן על מדינת ישראל לחשב מסלול אסטרטגי מחודש כדי להתמודד עם האיום שעלול לנבוע מחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן.

ד"ר יהושע קליסקי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ה-INSS, ובכיר לשעבר במערכת הביטחון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully