וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק לשמירת הטבע בפרדס חנה הסלים להתפרעות ומעצרים

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 18:33

התושבים מוחים נגד בנייה בשמורה שאינה שמורה. נעצרו בחשד להפרת הסדר הפרעה לשוטרים ושוחררו בבית המשפט. אחת חשודה שנשכה שוטר. ראש המועצה: פוליטיקה זולה המבקשת להרים להבות ולזרוע שמועות זדוניות חסרות אמת

בוידאו: מחאת תושבים כנגד עבודות בנייה בפרדס חנה הסלימה לאלימות/יואב איתיאל

מחאת תושבים כנגד עבודות בנייה בפרדס חנה, הסלימה אמש לתקיפת שוטרים ומעצרים אלימים של שלושה מפגינים, בהם שתי נשים, בחשד להפרת הסדר הציבורי ובהפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. אחת העצורות שנפצעה באירוע פונתה עם חשד לשבר ביד לטיפול רפואי בבית חולים ושוחררה. בעלה שנעצר תוך שנזעק לעזרתה וכן מפגינה נוספת, עשו את הלילה בבית המעצר קישון. הבוקר, הביאו חוקרי תחנת זכרון יעקב את השנים לבית משפט השלום בחדרה וביקשו להאריך את מעצרם בחמישה ימים. אבל סגנית הנשיאה, השופטת פנינה ארגמן שצפתה בסרטונים מהאירוע, שיחררה אותם, בתנאים.

תושבי פרדס חנה שהפגינו במקום הגיעו למחות כנגד פגיעה בטבע, ובמטרה למנוע מקבלן המחזיק בהיתר לבצע עבודה עבור המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור. ביישוב מתחולל בשבוע האחרון מאבק תושבים עז לשמירה על "שמורת החורש", אזור מיוער במרכז המושבה, שהמועצה נתנה בו היתר להקים חדר טרנספורמציה לחשמל. המוחים חולקים על חוקיותו.

אלימות בהפגנת תושבים בפרדס חנה. ללא קרדיט, צילום מסך
המעצר של החשודה בתקיפת שוטרים/צילום מסך, ללא קרדיט
הפגנת תושבי פרדס חנה עם ח"כ לשעבר יעל כהן-פארן נגד הבנייה בשמורת החורש. ללא קרדיט, אתר רשמי
הפגנת תושבי פרדס חנה עם ח"כ לשעבר יעל כהן-פארן נגד הבנייה בשמורת החורש/אתר רשמי, ללא קרדיט

ח"כ לשעבר יעל כהן פארן, תושבת הישוב שנכחה בהפגנה אמרה לוואלה! כי ביום שני של חול המועד פסח הגיעו דחפורים לעבוד בשמורת החורש, והפתיעו את התושבים. "לא היה למי לפנות במועצה, כי כולם היו בחופש. בהמשך לכך קמו התושבים למחות נגד הקמת המבנה, שלצורך הקמתו שיטחו הדחפורים חלק מהשמורה. פנינת טבע זאת אמורה להיות לשימור לפי תכנית המתאר".

לדבריה, "תושבי פרדס חנה-כרכור עמדו אתמול בחוסר אונים מוחלט מול החלטה דורסנית של המועצה, כשכל ניסיונותיהם להגיע להידברות עם מקבלי ההחלטות וראש המועצה בראשם נתקלו בחוסר תגובה וכוחנות". היא אמרה כי במהלך הצהרים הגיעו כוחות גדולים של משטרה לפנות את המפגינים, הפעילו כח רב ואף אלימות לפינויים של אזרחים נורמטיביים שהגיעו להגן על חלקת אלוהים הקטנה שלהם".

"הוזעקה משטרה למקום שהייתה נוכחת מספר שעות על מנת להרגיע את הרוחות אולם בסופו של יום הרוחות לא נרגעו, והחלה מהומה תוך מגע כזה או אחר עם השוטרים", קבעה השופטת.

בהחלטה שיבחה אמנם השופטת ארגמן את השוטרים שפעלו אל מול המפגינים וכי "התאפקו ועשו כל מה שיכלו על מנת להרגיע את הרוחות, למנוע הסלמה ולגרום לגורם החוקי לפעול במקום" וכי החשודה נטולת העבר הפלילי שבפניה, הדס איתן, תושבת פרדס חנה בת 41, מורה למחול ואמא לשתיים, "גם נשכה את השוטר במהלך התנגדותה למעצר וגם התנהלה באופן לא ראוי במלל שהפנתה כלפי השוטרים שגם בא לידי ביטוי באיום כזה או אחר".

היא ציינה כי איתן "נמצאה על הרצפה וזאת לאחר שהשוטרים שלא הניחה להם והמשיכה להיות נוכחת במקום ולומר מילים ולצלם אותם מקרוב מבלי שעשו דבר, אמרו לה שהיא מעוכבת נוכח ההפרעה ולאחר שטענה כלפי השוטר 'מי הוא שיעכב אותה', ביקשו השוטרים לעצור אותה ובצדק, וגם לכך התנגדה ונשכבה על הרצפה".

השופטת: "מוכנה אני לקבל את התנהלות השוטרים כלפיה במסגרת שימוש בכוח סביר כפי שראיתי בסרטונים היום".

אבל, בשורה התחתונה, בשל העדר העבר הפלילי, היא כאמור נעתרה לעו"ד נעם משי, לשעבר פקח רשות הטבע והגנים, המייצג את המפגינה שטען כי "גם פרובוקציה אינה מעידה על מסוכנות. לאחרונה אנחנו עדים ויש לי אוסף של פסקי דין לגבי מעצרי ימים, המשטרה כדי להצדיק את פעילותה האלימה מבקשת הארכת מעצר". השופטת התחשבה בהעדר העבר הפלילי ושיחררה אותה.

עו"ד יוסי לין, שייצג את המפגין העצור, יאיר אלימי בן ה-28, אף הוא מפרדס חנה, ביקש מבית משפט "להורות על שחרור ללא כל תנאי כי באירוע המשטרה צריכה לבקש מהחשוד סליחה", לדבריו, "המשטרה בתיק הזה הגיעה במטרה לעורר פרובוקציה". השופטת ארגמן כי "לא ניתן לומר שהיה רגוע אך לא ניתן לומר גם שנקט באלימות ממשית כלפי שוטרים ולמעשה, בסופו של האירוע, מבחינתו, התמקד בהיותה של אשתו שרועה על הרצפה, ככל הנראה כתוצאה מחלק כזה או אחר שלקחה באירוע, והעדר רצונו לאפשר לאף אחד להתקרב אליה". היא שיחררה את השניים בהרחקה מזירת האירוע.

24 קילומטרים של שביל סובב פרדס חנה כרכור. צילום - דוברות פרדס חנה, אתר רשמי
"חלקת אלוהים הקטנה שלהם", שביל סובב פרדס חנה-כרכור/אתר רשמי, צילום - דוברות פרדס חנה

"לא עצים ולא יער", הגיבה ראש המועצה, הגר פרי יגור שטרם ראתה את העתירה, "ניקו עשבייה שהייתה במקום, לא פגעו בעץ אחד. החדר בגודל של 5x5 מטר בלבד יוקם במינימום מקום והפרעה, בצד ולא בתוך השמורה, וכך נאפשר את המשך הפיתוח באזור באופן מושכל ומידתי. אלו העובדות. זו האמת. מוזמנים לבקר. כל השאר זו פוליטיקה זולה המבקשת להרים להבות ולזרוע שמועות זדוניות חסרות אמת". לדבריה, "לאחר דיונים בוועדה, עפ"י מדיניות בתחום זה, ובהתאם לתכנון מאושר, נמצא שטח בייעוד מבני ציבור, צמוד דופן למבנה האמפי והתקבלו היתרים כדין להקמת החדר החשוב הזה".

הבוקר, בבית המשפט המחוזי בחיפה, הוגשה בעניין עתירה מנהלית מטעם תושבים כנגד המועצה המקומית פרדס חנה כרכור, לביטול ההיתר בטענה כי ניתן שלא כדין ובניגוד לתוכנית המתאר היישובית. כהן-פארן היא אחת העותרות. באמצעות עורכי הדין חגי קלעי ונתן שוורצמן ממשרד קלעי רוזן ושות', הם במקביל מבקשים גם צו לעצירת העבודות.

סגן הנשיא השופט אברהם אליקים לא נעתר לבקשה זו וקבע דיון בעתירה בפניו בעוד עשרה ימים. התושבים המתנגדים קוראים לראש המועצה, הגר פרי יגור, "לעצור את העבודות בשטח עד לבירור המשפטי ולמתן הכרעה בעתירה, שכן כל פעולה שתקבע את המצב בשטח תמנע מהעתירה להיות רלבנטית". חברי מועצה מהאופוזיציה הגישו בקשה לדיון בעניין ולדבריהם ראש המועצה מסרבת לקבוע את הדיון. הם פנו לממונה על המחוז בדרישה שיחייב אותה לקיים את פגישת המועצה כחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully