וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75 שנה לחטיבת הראל - אנדרטה חדשה נחנכה בלטרון

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 14:32

אנדרטת "קוביית הראל" הוקמה על ידי בוגרי החטיבה לדורותיה. לדברי האדריכל ערן שקד, בוגר החטיבה, שתכנן אותה: "ההתכנסות בצל הקובייה, בחלל המצומצם, תורמת לתחושה צוותית ומעוררת את תחושת הרעות והלכידות המאפיינת את האווירה ביחידה ובשדה הקרב"

75 שנה לחטיבת הראל - וביום ראשון (אמש) נחנכה אנדרטה חדשה לחטיבה, בטקס מיוחד, במעמד מפקד עוצבת 'סיני', מפקדי החטיבה בעבר ובהווה, משפחות שכולות, בוגרים מכל הזמנים ועוד.

חטיבת הראל היא אחת משלוש חטיבות הפלמ"ח ואחת משתים עשרה חטיבות צה"ל בהקמתו, שנטלה חלק נכבד בכל מערכות ישראל מלפני קום המדינה עד היום, ממלחמת העצמאות ועד למבצע "צוק איתן". לוחמיה הראשונים היו חברי הפלמ"ח ואנשי המחתרת, שנטלו חלק בהגנה על הנקודות היהודיות סביב ירושלים ועל הדרך המקשרת אותה אל השפלה.

באופן מפתיע, חטיבת הראל היא מהאחרונות בשריון שזכתה לאנדרטה ייעודית בפארק עוצבות השריון, מתחם בלטרון המיועד להנצחת השריון, שקיימות בו עשרות אנדרטאות של עוצבות החיל שפעלו בשורות צה"ל.

הקמת האנדרטה היא פרי עבודה מאומצת של מתנדבים בוגרי החטיבה, אשר פעלו במשותף להפיכת החזון למציאות. יוני אמיר, קצין מילואים בחטיבה בעבר, כיום יו"ר עמותת הראל, ומיוזמי הקמת האנדרטה, אמר כי "שני ההורים שלי הכירו בגדוד הפורצים של חטיבת פלמ"ח הראל ושירתו בו במלחמת העצמאות. עבורי זו סגירת מעגל. מהחטיבה יצאו מפקדים בכירים שהשאירו חותם על מדינת ישראל, והמורשת שלה משולבת בהיסטוריה של המדינה. האנדרטה לא נועדה להיות לזכר החללים בלבד, אלא יש בה דגש על המורשת של החטיבה והנחלתה לציבור. פעלנו מספר שנים להקמתה, גייסנו תרומות בהיקף של מאות אלפי שקלים, כאשר הרוב המכריע של העבודה נעשה בהתנדבות על ידי אנשי החטיבה לדורותיה".

אנדרטת הקוביה, חטיבת הראל. דובר צה"ל,
אנדרטת הקוביה, חטיבת הראל/דובר צה"ל

האדריכל ערן שקד, בעלי משרד CityBee, עומד מאחורי התכנון של האנדרטה, שנעשה כמובן בהתנדבות. שקד התחיל את דרכו כקש"א באחד מגדודי החטיבה והתקדם לתפקיד מפקד הסיוע החטיבתי, והוא משרת במילואים בחטיבה במשך 20 השנים האחרונות. לדבריו, "אנדרטת 'קוביית הראל' נולדה מתוך תפיסה של תכנון 'מקום' להתייחדות עם נופלי החטיבה לדורותיהם וכחלל שבו ניתן להתכנס וללמוד אודות החטיבה ומורשתה, תוך הבנה כי החטיבה חיה וקיימת ועוד נכונו לה אתגרים בשדה הקרב. ההתכנסות בצל הקובייה בחלל המצומצם תורמת לתחושה צוותית ומעוררת את תחושת הרעות והלכידות המאפיינת את האווירה ביחידה ובשדה הקרב, כאשר אופן העמדת הקובייה על הקרקע יוצר מראה של ריחוף ומצביע מעלה לכיוון השמיים לעבר העתיד ותקווה חדשה. הדופן הפנימית משמשת למידע כללי על קורות החטיבה. בדופן האחורית של האנדרטה ישנו תחריט של מפת ארץ ישראל ובהתאם למיקומים הגיאוגרפיים של הקרבות בהם השתתפה".

קציני המילואים של חטיבת השריון 10 הראל דהיום יצאו עם בוקר לסיורי מורשת במרחב הרי ירושלים, ב'ארץ הראל', כפי שכינה אותו המשורר חיים חפר, מרחב בו פעלה לשחרור ירושלים במלחמת העצמאות ולאיחודה במלחמת ששת הימים. במסגרת היום שהוקדש למורשת החטיבה נערך גם ערב מורשת, שבו השתתפו מפקדי ולוחמי החטיבה בהווה ובעבר, משפחות שכולות ואורחים נוספים שהגיעו לשתף ולשמוע על מורשתה ההיסטורית ועל מנהיגות בשדה הקרב.

מימין - אדריכל ערן שקד CityBee, יוני אמיר יו"ר עמותת הראל, אלעד צורי מח"ט הראל, וגיא אליהו קבלן ומג"ד לשעבר בחטיבה. יח"צ,
מימין - אדריכל ערן שקד CityBee, יוני אמיר יו"ר עמותת הראל, אלעד צורי מח"ט הראל, וגיא אליהו קבלן ומג"ד לשעבר בחטיבה/יח"צ

מפקד חטיבת הראל כיום, אלוף-משנה אלעד צורי, אמר באירוע כי "האנדרטה מייצגת את חטיבת הראל לדורותיה. היא מזכירה את הקרבות, המנהיגות והרעות בקרב אך גם את התקווה לעתיד טוב". מדבריו של מפקד אוגדה 252, תת-אלוף מורן עומר, שגם נשא דברים באירוע: "יש בכך צדק היסטורי, האנדרטה מוקמת בשדות הקרב בהם לחמה חטיבת הראל, ממש כאן בלטרון. המקום יהווה עוד נקודת מפגש בזיכרון המספר את סיפורה של חטיבת הראל לאורך כל מלחמות ישראל".

גם בימינו, לוחמי חטיבת הראל ממשיכים להתגייס לכל משימה מבצעית שנדרשים לה, כאשר בשבועות האחרונים סיימו גדודי החטיבה תעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון כחלק ממשימת ההגנה במבצע "שובר גלים".

  • עוד באותו נושא:
  • לטרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully