וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר הממונה על הביטחון הלאומי הבטיח למגר את הפשיעה אך בינתיים דמם של הערבים הפקר

עודכן לאחרונה: 14.4.2023 / 14:46

3 ערבים נרצחים בישראל מדי שבוע - כפול מבשנה שעברה. גובשה תכנית, היו הצהרות והמשטרה עושה מאמצים אך משהו בנוסחה לא עובד. אף אחד לא לוקח אחריות על המגמה המדאיגה, אין מספיק שוטרים, שני מיליון אזרחים מופקרים ובן גביר בשלו: דרוש משמר לאומי

בווידאו: בן גביר: "שומר חומות 2 בפתח - נעלה משכורות לכל השוטרים"/צילום: רוני כנפו

בעקבות ההודעה על מותו של חמזה אבו גאנם, שנורה לפנות בוקר (שישי) בלוד, עמותת יוזמות אברהם העוקבת אחרי מספר הנרצחים בחברה הערבית עדכנה כי 46 ערבים, כולם גברים למעט אישה אחת, קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה. 44 מהקורבנות נורו למוות. 19 מהקורבנות היו בני פחות מ-30.

בהתחשב בכך שטרם תם השבוע ה-15 של 2023 - המספרים האלה מזעזעים וגם חסרי תקדים. מדובר בקצב של שלושה ויותר נרצחים בכל שבוע. מדובר במספר שהוא יותר מכפול ממספר הנרצחים אשתקד. נכון ל-14 באפריל 2022, על פי אותו בסיס נתונים, עמד מספר הנרצחים בחברה הערבית על 22. בקצב הכפול הנוכחי עלולה שנת 2023 להסתיים לראשונה בתולדות המדינה עם למעלה מ-200 נרצחים בחברה הערבית - כששנת 2022 הסתיימה עם 116 קורבנות; שנת 2021 עם 126, שנת 2020 עם 96, שנת 2019 עם 89 ובשנת 2018 המספר עמד על 71 קורבנות.

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי,15 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
משהו לא עובד. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

ובניגוד למספרים המזעזעים עומדת הכרזתו הבומבסטית של השר לביטחון פנים איתמר בן גביר טרם הבחירות ואחריהן, כי הוא ימגר את הפשיעה בחברה הערבית וכמו גם עומדים המאמצים הסיזיפיים שעושה משטרת ישראל. משהו בנוסחה אינו עובד. איש בממשלה אינו יודע לומר מה, איש אינו לוקח על המגמה הזו אחריות. נהוג להפנות אצבע מאשימה אל הקורבן הראשי - החברה הערבית.

הוועדה המיוחדת של הכנסת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, בראשות יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, גיבשה ב-2020 תכנית כוללת למיגור התופעה. בישיבה מיוחדת היא הציגה לראש הממשלה בנימין נתניהו מתווה לפעולה שהממשלה בראשותו אז הייתה אמורה לאמץ כתוכנית חומש לשנים 2025-2021. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המאמצים, ביקש לתכלל את ההצעות שנשמעו באותה ישיבת סיכום לתוכנית - אך מאז לא נודעו עקבותיה.

עוד בוואלה!

חשד לרצח: גבר בן 25 נורה למוות בלוד, המשטרה פתחה בחקירה

לכתבה המלאה
חמזה אבו גאנם בן ה-25, נורה למוות בלוד. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חמזה אבו גאנם שנורה למוות הבוקר בלוד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

המשטרה אפיינה מספר גורמים העומדים מאחורי התופעה, ובראשם הסכסוכים הפנימיים בחברה הערבית ואף הקימה אגף ייעודי שמשימתו חודדה בשלב שני לסיכול סכסוכים, עם מטה משלו בבסיס בין קריית אתא לשפרעם, קרוב לריכוז האוכלוסייה הערבית בישראל, בצפון.

רק השבוע סיכלה היחידה המרכזית במחוז חוף של המשטרה, אחת מיחידות המשטרה המנוסות והמקצועיות בתחום, ניסיון התנקשות על רקע סכסוך כזה. בחקירה סמויה שהתנהלה בימ"ר במסגרת פעילות יזומה עלה החשד כי בכוונתם של חברי אחת מכנופיות הפשיעה הפועלת בגליל המערבי להוציא לפועל ניסיון התנקשות. ביום שלישי, ערב חג פסח השני, התקבל כבר מודיעין כי בכוונת חברי הכנופייה להוציא אל הפועל את תוכניתם באופן מידי. בפעילות מהירה הביאו בלשי הימ"ר למעצר שישה מחברי החולייה העבריינית שעל פי החשד, הייתה בעיצומו של מהלך ביצוע ההתנקשות. במהלך מעצרם של החשודים נתפסו שני אקדחים ותחמושת, שלושה כלי רכב ששמשו אותם לביצוע המעשה - כשאחד מהם חשוד כגנוב, בקבוק בנזין, מסכות וכפפות. החשודים בגילאי 32-22 תושבי עכו ונהריה, הועברו לחקירה במשרדי ימ"ר חוף בחשד לניסיון רצח, נשיאת נשק, גניבת רכב, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד. לבקשת המשטרה האריך בית משפט השלום בחיפה את המשך מעצרם של חמישה מהם עד ליום חמישי . מעצרו של חשוד נוסף הוארך עד ליום שלישי. החקירה נמשכת.

שוטרים בזירת פיגוע ירי,דיזנגוף תל אביב, 9 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
עושים מאמצים. שוטרים, אילוסטרציה/פלאש 90, אריק מרמור

דובר המשטרה, ניצב משנה אלי לוי, אומר כי "משטרת ישראל ממשיכה במאבק נחוש וחסר פשרות בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי תוך השקעה מקסימלית של משאבים טכנולוגיות וכוח אדם תוך שילוב זרועות בין המשטרה לגופי אכיפת החוק המקבילים במטרה לחזק את תחושת הבטחון ברחוב הערבי ואת המשילות".

לדבריו, "מאמץ זה של משטרת ישראל מניב שורה ארוכה של הצלחות כמו סיכול עשרות מעשי רצח מתוכננים שאותם אנו מסכלים כתוצאה של מודיעין מדויק ועבודה מסביב לשעון של גורמי אח"מ וימ"ר בכל מחוזות המשטרה. במסגרת המאמץ המשטרתי בטיפול בתופעת הפשיעה ברחוב הערבי סיכלה משטרת ישראל בשנתיים האחרונות עשרות ניסיונות הברחת נשק מגבולות המדינה לצד חילוט של נכסים וכספים בשווי של למעלה משני מיליארד שקלים, מה גם שבמסגרת מבצע אכיפה מסלול בטוח בהובלת המפכ"ל וראש אח"מ הגשנו כמשטרת ישראל עם הפרקליטות וחטיבת התביעות למעלה מ-600 כתבי אישום נגד מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי בהם למעלה מ-40 חברים בארגוני פשיעה. גם בתום תפיסות אמצעי לחימה והגשת כתבי אישום אנחנו בעלייה משמעותית וזו שוב תוצאה של עבודת משטרה יסודית מקצועית ורצופה מול מחוללי הפשיעה. להזכירך הוקם אגף ס'יף. חילטנו מאות כלי רכב בשת"פ עם רשות המיסים ואנחנו במאמץ משמעותי מאד בטיפול בתופעת גביית דמי החסות לצד הובלת שינויי חקיקה שונים שיביאו לעונשים כבדים יותר והרתעה". הוא מדגיש: "כל מחוזות המשטרה לצד משמר הגבול להב 433 אגף התנועה אג"מ מתפ"א אח"מ חטיבות המודיעין והתביעות ואגף ס'יף ומת"מ עסוקים במאמץ בטיפול בתופעת האלימות והפשיעה ברחוב הערבי".

מעצר חשודים שהיו בדרכם להתנקש באדם אחר בצפון. 13 באפריל 2023. דוברות משטרת ישראל
מעצר החשודים בניסיון ההתנקשות בצפון/דוברות משטרת ישראל

אלא שבאותה עת, קצינים בכירים במשטרה אומרים כולם: "אין שוטרים" ומפנים ל"מה נשתנה" של השנה הזו - מאות ואלפי הפגנות ברחבי הארץ, לעיתים עשרות ומאות ביממה אחת, שכולן דורשות את תשומת לב המשטרה.

"חיי הערבים בישראל הופקרו", אמרה לוואלה! מורן מימוני, מנהלת שותפה של המחלקה הציבורית ביוזמות אברהם, "כשהשר הממונה על הביטחון האישי מפסיק תכניות לטיפול בתופעה מטעמים לא ענייניים, ברור שדמם הפקר. מי שהבטיח להגביר את הביטחון האישי לא מצליח להביא תוצאות. הצהרות גדולות, ומעשים אין". לדבריה, "החלל שהותירה המדינה בחברה הערבית, הנשק הבלתי חוקי, הפשע המאורגן - כל אלה סוגרים את טבעת החנק על האזרחים הערבים. התכניות הממשלתיות הציעו תקווה, אבל כשאין מי שיניח את העניין בראש סדר העדיפויות הלאומי, התופעה תתפשט ותגדל. זו בעיה בסדר גודל לאומי ויש להתייחס אליה ככזו. כל התייחסות פחותה מכך היא הפקרות של שני מיליון אזרחים ואזרחיות ערבים".

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי,24 בינואר 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
מתעקש על משמר לאומי. בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

מלשכת השר בן גביר נמסר בתגובה כי "האירועים האחרונים בלוד מלמדים עד כמה השר בן גביר צודק כשהוא מתעקש על משמר לאומי. רק כוח ייעודי שיטפל בפשיעה במגזר הערבי ובערים המעורבות יכול להוביל לשקט. השר בן גביר מכוון מטרה ועובד כבר שלושה חודשים כדי שהמשמר הזה יצא לפועל ולא יעזרו כל ההאשמות שכאילו כביכול מדובר במשמר פרטי. משמר לאומי זה צו השעה והאופציה שלנו לנצח את הפשע ברחוב ובמגזר הערבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully