וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות בהר הבית החריפה את המשבר בין ירושלים לעמאן: "שר החוץ - בן גביר הירדני"

עודכן לאחרונה: 13.4.2023 / 13:17

ישראל וירדן מאשימות זו את זו באחריות להסלמה האחרונה. בכירים ישראלים טוענים כי שר החוץ הירדני לא פעל להרגעת המצב ונקט בקו קיצוני. לדבריהם, המתיחות עם ירדן גבוהה וספאדי מסרב לדבר עם נציגים של ממשלת ישראל

בוידאו: המתיחות בירושלים: מאות עלו להר הבית, אלפים בברכת הכהנים/רוני כנפו

המתיחות של השבוע האחרון סביב הר הבית (חראם אל-שריף) החריפה עוד יותר את המשבר ביחסים בין ישראל לירדן. בכירים ישראלים מאשימים את שר החוץ הירדני איימן ספאדי בכך שלא פעל להרגעת המצב. "הוא התנהג כמו הבן גביר של ירדן", אמר בכיר ישראלי.

מתפללים יהודים מגיעים להר הבית בירושלים, 9 באפריל 2023. רויטרס
"המתיחות החריפה את המשבר עם ירדן". מתפללים יהודים בהר הבית/רויטרס

למה זה חשוב:

  • מלך ירדן עבדאללה השני הוא בעל החסות על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים. בשל העובדה שבירדן קיימת אוכלוסייה פלסטינית גדולה מאוד, כל הסלמה בירושלים, ובמיוחד במסגד אל-אקצא, הופכת לסוגיה פוליטית פנימית בממלכה ומביאה למתיחות עם ישראל.
  • מתחם מסגד אל-אקצא שמכונה גם חראם אל-שריף הוא המקום הקדוש השלישי בחשיבותו עבור המוסלמים. המתחם הוא המקום הקדוש ביותר עבור היהודים, שמכנים אותו הר הבית, כיוון שזהו האזור בו עמד בית המקדש לפני אלפיים שנה.
  • המציאות הזו גרמה לכך שמדובר באחד המקומות הרגישים והנפיצים ביותר מבחינה דתית, פוליטית וביטחונית במזרח התיכון.
  • לאחר השבעת הממשלה ניסה המלך עבדאללה לפתוח דף חדש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואף הזמין אותו לפגישה בארמונו. למרות זאת, היחסים בין ממשלת ירדן לממשלה החדשה בירושלים הידרדרו במהרה בעקבות סדרת צעדים והתבטאויות של שרים ישראלים בכירים.

עוד בוואלה!

לשכת רה"מ: תיאסר עליית יהודים להר הבית עד סוף רמדאן בהסכמת כל גורמי הביטחון

לכתבה המלאה

במוקד החדשות:

  • ישראל, ירדן, ארצות הברית וגורמים נוספים באזור פעלו לקראת חודש הרמדאן וחג הפסח כדי להוריד את המתיחות בהר הבית. השבועיים הראשונים של הרמדאן עברו בשקט יחסי, אבל המצב החריף בשבוע שעבר כשהמשטרה פרצה לתוך מסגד אל-אקצא כדי להוציא מהמקום פלסטינים שהתבצרו שם.
  • צילומי וידאו של שוטרים ישראלים מכים פלסטינים בתוך המסגד הופצו ברשתות החברתיות ועוררו כעס רב בעולם הערבי ובמיוחד בירדן. ממשלת ירדן גינתה את ישראל בחריפות והאשימה אותה באחריות להסלמה.
  • משרד החוץ הירדני פרסם בעשרת הימים האחרונים כ-11 הודעות וציוצים שגינו את ישראל או מתחו ביקורת על מדיניותה בהר הבית. הירדנים יזמו כינוס חירום של הליגה הערבית ושל ארגון מדינות האסלאם בנושא המצב בירושלים.
  • הירדנים גם דחפו לישיבה של מועצת הביטחון בנושא ההסלמה בירושלים. בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי הודעה לעיתונות של מועצת הביטחון נגד ישראל נבלמה בשבוע שעבר ברגע האחרון על ידי ארצות הברית.

התמונה הגדולה:

  • המתיחות בין ירדן לבין ישראל הלכה והחריפה בשבוע האחרון כאשר כל צד מפרסם הודעות לתקשורת ומאשים את הצד השני באחריות להסלמה.
  • שר החוץ הירדני איימן ספאדי קיים סדרת ראיונות בתקשורת הבינלאומית והערבית והאשים את ישראל בפרובוקציה נגד מתפללים פלסטינים. "ישראל דוחפת אותנו לתהום של אלימות וחותרת תחת הסכם השלום עם ירדן", ספאדי אמר לרשת CNN ביום חמישי שעבר.
  • משרד החוץ בירושלים הגיב בציוצים בטוויטר בהם טען כי הוואקף הירדני שמנהל את מסגד אל-אקצא לא עשה דבר כדי למנוע אלימות מצד המתפללים הפלסטינים.
  • "אנחנו קוראים לירדן באמצעות שומרי הוואקף להוציא מהמסגד את הקיצונים שמתכננים לבצע מהומות", כתב משרד החוץ הישראלי בציוץ בטוויטר במוצאי שבת, כמה שעות לפני תחילת ברכת הכוהנים בכותל המערבי.

מאחורי הקלעים:

  • בכירים ישראלים ציינו באופן ספציפי את התבטאויותיו והתנהלותו של שר החוץ הירדני איימן ספאדי כמקור למתיחות. לדבריהם, הפגישות שהתקיימו בין ספאדי לבין בכירים ישראלים לפני הרמדאן היו טובות מאוד, אולם ברגע שהחלה מתיחות נקט השר הירדני בקו קיצוני.
  • "ספאדי התנהג כמו הבן-גביר של ירדן", אמר בכיר ישראלי, תוך שהוא משווה את התנהלות שר החוץ הירדני לפרובוקציות ולהתבטאויות הקיצוניות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהגבירו את המתיחות בירושלים.
  • בכירים בממשל האמריקני אמרו כי שר החוץ הירדני ספאדי רתח מהאירועים בהר הבית וראה את הפריצה של המשטרה למסגד כפרובוקציה מצד ממשלת ישראל.
  • בכירים ישראלים ביקשו מארצות הברית ומאיחוד האמירויות לבקש מממשלת ירדן ובמיוחד מספאדי להרגיע את ההתבטאויות ולעבוד בשיתוף פעולה כדי להרגיע את המצב, כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים שמעורים בנושא.
  • בכירים אמריקנים וירדנים ציינו כי ספאדי ביקש ממשל ביידן ומאיחוד האמירויות להעביר מסר זהה לישראל.
  • בשלב מסוים הירדנים סירבו לקבל מסרים מישראל דרך ארצות הברית ואיחוד האמירויות. הם טענו שישראל משקרת לגבי ההתרחשויות במסגד אל-אקצא והדגישו כי יהיו מוכנים לקבל מסרים מישראל רק באופן ישיר ורק בתנאי שהמסר יכלול לקחת אחריות ישראלית על ההסלמה והתחייבות להפסיק להפר את הסטטוס קוו במתחם הר הבית.
  • ארצות הברית וישראל דאגו מאוד מכך שבעקבות המתיחות עם ירדן, לא ניתן יהיה למנוע התלקחות בהר הבית ביום ראשון האחרון בזמן ברכת הכוהנים בכותל המערבי, אבל בסופו של דבר גם התפילות של המוסלמים וגם התפילות של היהודים עברו באותו יום בצורה רגועה. הפלסטינים לא השתמשו באלימות והמשטרה לא פרצה למסגד.
  • "הישראלים אמרו לארצות הברית בימים האחרונים שהעובדה שלא התרחש פיצוץ נובעת מהלחץ של ממשל ביידן על הירדנים ועל הוואקף. הירדנים מנגד אמרו לארצות הברית שהעובדה שלא התרחש פיצוץ נובעת מהלחץ של ממשל ביידן על ישראל", אמר מקור שמעורה מקרוב בנושא.

תמונת המצב:

  • בכירים ישראלים אמרו כי בימים האחרונים שר החוץ הירדני ספאדי מסרב לדבר עם נציגים של ממשלת ישראל וכי המתיחות עם הירדנים עדיין גבוהה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully