וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: "פינלנד תצטרף מחר רשמית לברית נאט"ו"

עודכן לאחרונה: 3.4.2023 / 14:55

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אישר את הדברים והוסיף כי "הצעד הזה יהפוך את פינלנד לבטוחה יותר, ושבדיה תהיה בטוחה יותר כתוצאה מכך". פינלנד שמרה על נייטרליות במשך עשורים, אך פלישת רוסיה לאוקראינה הגבירה את החששות במדינה

בווידאו: פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו/רויטרס

פינלנד תצטרף מחר (שלישי) באופן רשמי לנאט"ו, כך הודיעה היום לשכת הנשיא. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אישר את הדברים והוסיף כי "הצעד הזה יהפוך את פינלנד לבטוחה יותר, ושבדיה תהיה בטוחה יותר כתוצאה מכך".

סטולטנברג אמר לכתבים בבריסל כי הדגל הפיני יונף מחר מעל מטה נאט"ו. "זה יהיה יום טוב לביטחון של פינלנד, של האזור הנורדי ושל נאט"ו".

רוסיה מיהרה להגיב וסגן שר החוץ אלכסנדר גרושקו אמר כי רוסיה תחזק את היכולת הצבאית שלה באזורים המערביים והצפון-מערביים בתגובה לחברו פינלנד בנאט"ו, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית RIA .

הפרלמנט הטורקי אישר ביום שישי את הצעת החוק שתאפשר לפינלנד להצטרף לברית נאט"ו, וכך למעשה סלל את הדרך של פינלנד להיפך לחברה ה-31 בארגון. האישור הטורקי מגיע כמעט שנה לאחר שהכריז נשיא פינלנד סאולי ניניסטה על כוונותיה של מדינתו להצטרף לנאט"ו. הפרלמנט הטורקי הוא האחרון מבין 30 מדינות ארגון האמנה הצפון-אטלנטית שאישר את חברותה של פינלנד בו, לאחר שמוקדם יותר השבוע, הפרלמנט ההונגרי אישר גם הוא הצעת חוק דומה.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג עם שרי החוץ של פינלנד ושבדיה, לאחר החתימה על פרוטוקול הצטרפות לנאט"ו. רויטרס
הגשת בקשת החברות לנאט"ו של פינלנד ושבדיה/רויטרס
נשיא פינלנד סאולי ניניסטה חותם על בקשת פינלנד להצטרף לנאט"ו ב-23 במרץ 2023 בהלסינקי. רויטרס
נשיאפינלנד סאולי ניניסטה חותם על הבקשה להצטרף לנאט"ו/רויטרס
בניית גדר בגבול פינלנד עם רוסיה. FINNISH BORDER GUARD, אתר רשמי
פינלנד בונה גדר בגבול עם רוסיה/אתר רשמי, FINNISH BORDER GUARD

לאחר עשורים של נייטרליות צבאית, הצטרפות פינלנד לברית הצבאית תהיה שינוי משמעותי במאזן הכוחות באזור בין רוסיה למערב. היא גם תהיה תבוסה דיפלומטית ואסטרטגית בעבור נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהבהיר לפני הפלישה לאוקראינה כי יחסום כל ניסיון התרחבות מזרחה של נאט"ו. למרבה האירוניה, היתה זאת הפלישה ששיכנעה את פינלנד ושבדיה כי אין להן ערבון לביטחונן מחוץ לנאט"ו.

פינלנד חולקת את הגבול הארוך ביותר עם רוסיה מכל מדינה אירופית אחרת, כ-1,290 ק"מ - ויש לה היסטוריה של התנגדות להגמוניה של מוסקבה: היא נלחמה בעוז בברית המועצות ב-1939, עם תחילת מלחמת העולם השנייה. לפני עשרה חודשים, היתה זאת פינלנד ששיכנעה את שבדיה להצטרף לנאט"ו.

ובצעד שצפוי להגביר את המתיחות באזור, הודיע השגריר הרוסי במינסק, בירת בלארוס, כי
נשק גרעיני טקטי רוסי יוצב בבלארוס בגבול המערבי עם פולין, מדינה החברה בנאט"ו. השגריר בוריס גריזלוב אמר אמש (ראשון) כי הנשק יועבר לגבול המערבי של בלארוס כחלק ממגוון אמצעים "להבטיח את הביטחון". "זה ייעשה למרות הרעש באירופה ובארצות הברית", אמר גריזלוב. הוא הוסיף כי בניית מתקן אחסון לנשק תושלם ב-1 ביולי אך לא פירט לגבי סוג הנשק.

בלארוס חולקת גבול עם ליטא, לטביה ופולין, כולן חברות בנאט"ו, הברי הצבאית שגובשה כדי למנוע את ההתרחבות הסובייטית באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022, נאט"ו הגדילה את כמות החיילים שלה שמוצבים באסטוניה, ליטא ופולין כמעט פי עשרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully