וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בעד הרפורמה המשפטית בתל אביב: "רפורמה עכשיו"

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 23:22

כעשרת אלפים הגיעו להפגנה שהתקיימה ברחבת מוזיאון תל אביב בעיר, משם צעדו לקפלן - וחסמו את נתיבי איילון. השרה דיסטל נאמה: "כשהם קוראים 'דמוקרטיה' - הם אומרים שאתם לא שווים". המוחים אחזו בדגלי ישראל, הליכוד, גולני ולהב"ה, וקראו: "שמאלנים בוגדים"

בוידאו:הפגנה בעד המהפכה המשפטית בתל אביב/צילומי רחפן: רויטרס יותם רונן

כעשרת אלפים מפגינים בעד הרפורמה המשפטית התכנסו הערב (חמישי) ברחבת מוזיאון תל אביב, במחאה שאורגנה על ידי פעילי ליכוד ותנועת אם תרצו ונערכת תחת הכותרת "צעדת החירות". משם, החלו לצעוד לרחוב קפלן. בהמשך, ירדו המוחים לנתיבי איילון - וחסמו אותם. לאחר כשעתיים, נפתחו הנתיבים לתנועה.

בתגובה לסיסמת "איפה הייתם בחווארה" שנשמעת בהפגנות הנגד, קראו המפגינים "איפה הייתם בגוש קטיף". עוד נשמעו קריאות "רפורמה עכשיו", ו-"שמאלנים בוגדים". כמו כן, הונפו שלטים עם הכיתובים "להחזיר את המדינה היהודית", "אסתר את לא מלכה", ו"די לסרבנות". עוד נשמעה הקריאה: "אם תנסו להפוך אותנו לאזרחים סוג ב', נגיע כולנו לשכונות שלכם ונלמד אתכם מה זה דמוקרטיה". עוד נצפו בהפגנה דגלי ישראל, הליכוד, גולני ולהב"ה.

בהמשך, כמה מהמפגינים ניסו להפריע לצוותי השידור של 12 ו-13. מאוחר יותר, שני מוחים נעצרו ברחוב גבעת התחמושת בחשד להפרת הסדר.

הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, תל אביב. 30 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/פלאש 90, אריק מרמור

"כשהם קוראים 'דמוקרטיה' - הם אומרים שאתם לא שווים"

שרת ההסברה גלית דיסטל שנכחה בהפגנה, נאמה מול אלפי המפגינים. "ערב טוב לגוש שניצח את הבחירות ללא עוררין", אמרה. "ניסו להעלים אותנו מהסקרים ומהמגרש אבל אנחנו כאן ומתעקשים לנצח. הסטודנטים שלנו שווים פחות, החיילים שלנו מוסללים להיות צוות קרקע ושווים פחות. כשהם קוראים דמוקרטיה הם אומרים שאתם לא שווים, לא קיימים", טענה. "בהפגנה, במקום אלימות ושנאה - תדברו לאחיכם התל אביבים במעגלי שיח. עם ישראל נקרע לפנינו", אמרה. אחד המפגינים קטע אותה בקריאת "רק אלימות".

עוד נכח בהפגנה גם חבר הכנסת אלמוג כהן ממפלגת עוצמה יהודית.

בהמשך, החלו לצעוד המפגינים מרחבת המוזיאון ברחוב שאול המלך לכיוון דרך מנחם בגין וקריית הממשלה בצומת עזריאלי. עם תחילת הצעדה, נשמעו המפגינים כשהם קוראים: "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

זמן קצר לאחר מכן, הגיעו המוחים לאיילון צפון וחסמו אותו לתנועה. בהמשך, המשטרה פתחה את המחסומים לנתיבי איילון דרום - ואפשרה למפגינים לרדת אליהם.

ח"כ אלמוג כהן בהפגנה בעד המהפכה המשפטית בת"א, הערב

בוידאו: חה"כ אלמוג כהן צועד באיילון החסום בהפגנת התמיכה במהפכה המשפטית/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, תל אביב. 30 במרץ 2023. צילום חופי ברנס, אתר רשמי
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אתר רשמי, צילום חופי ברנס

לובה, בת 50, הגיעה מהרצליה עם בתה מיכל. "אני חושבת שחייבים את הרפורמה, מהתחלה עד הסוף. חייב להיות ייצוג של מזרחים ואשכנזים. למה ש-15 שופטים ויועמ"שית ינהלו את המדינה?", אמרה. מיכל בתה הוסיפה: "השתחררתי עכשיו מצה"ל, שירתתי כלוחמת. התגייסתי בידיעה שאשמור על כל בן אדם במדינה ללא קשר לדעה הפוליטית שלו. יצאתי ישירות למלחמה הקטנה שקורית פה עכשיו. ואני מקבלת שיימינג, דברי נאצה, החברות שלי מדברות אליי מסריח. נטו בגלל הדעה הפוליטית שלי. אני קיבלתי את הממשלה הקודמת, למה לא מקבלים את זאת הנוכחית?".

הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, מוזיאון תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, תל אביב. 30 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/פלאש 90, אריק מרמור

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס לאירוע. "ההפגנות הערב חשובות לדמוקרטיה, אך קורא לכלל המפגינים שלא להיגרר לאלימות ולא חלילה לפגיעה בשום גורם, לא מפגינים שמנגד ולא עיתונאים", אמר. "מצופה גם מהמשטרה שתפעיל דין שווה ביחס לכלל המפגינים, ואני סומך על המפכ"ל שינחה את השוטרים בהתאם למדיניות השר - יחס שווה לכולם".

עוד הגיב להפגנה גם ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, תוך שהוא מתייחס להפרעה לאמצעי התקשורת שהתרחשה במחאה זמן קצר לפני כן. "הפגנות הן נשמת אפה של הדמוקרטיה, אבל מה שאנחנו רואים פה זו אינה מחאה - אלא התקפה אלימה על הדמוקרטיה שמטרתה לשפוך דם, להפחיד את הציבור, להכות בתקשורת", טען. "הם רוצים לשחזר בישראל את ההתקפה על הקפיטול. המראות האלימים האלה מתחילים בהסתה שמוביל נתניהו, אבל הוא מאבד שליטה על המפגינים כמו שאיבד שליטה על ממשלתו. אני קורא למפגינים להימנע מכל אלימות ולהביע את דעתם בכל האמצעים הדמוקרטים", הוסיף.

"אנו מודים למאה אלף האזרחים שיצאו להביע את זעקתם ולדרוש תיקון במערכת המשפט", נמסר מטעם מארגני "צעדת החירות", כשלוש שעות לאחר תחילת ההפגנה. "נמשיך לצאת לרחובות עד שרצון העם בקלפי יתממש במציאות. לא נוותר ולא ניכנע לאיומים של אנרכיסטים וסרבנים. עם ישראל חי! אנו קוראים לאזרחים לשוב לבתים ולהישמע להוראות המשטרה. הצעדה הסתיימה, אנו מודים לכוחות הביטחון מכל הלב על אבטחת האירוע".

הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, מוזיאון תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, מוזיאון תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
ח"כ אלמוג כהן בהפגנת הימין, הערב/אורי סלע

המפגינים הגיעו בהסעות מיישובים ברחבי הארץ, בהם ראשון לציון, מצפה יריחו, כפר סבא, מודיעין, גדרה, עפולה, חריש, נהריה, נתניה, אשקלון, באר שבע, טבריה, עפולה, קריית גת, ירושלים, אשדוד, חיפה, נתיבות, יבנה, וכמה התנחלויות, בהן מעלה אדומים, עלי זהב, כוכב השחר, בת אל וקריית ארבע.

החל מהשעה 18:00 נחסמו לתנועה רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים, צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (כולל שיקועים), רחוב המסגר מרחוב יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון, דרך נמיר מרחוב ז'בוטינסקי לכיוון דרום, דרך מנחם בגין מרחוב פרשת דרכים לכיוון דרך נמיר, שדרות שאול המלך מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים. בהמשך, נחסם איילון דרום על ידי המשטרה ממחלף רוקח עד לה גארדיה, והתאפשרה הירידה לכביש עבור המפגינים. כמו כן, נתיבי איילון צפון נחסמו על ידי המפגינים, ונפתחו לתנועה כעבור כשעתיים. זמן קצר לאחר מכן, נפתחו לתנועה גם נתיבי איילון דרום.

טרם האירוע, מסרה המשטרה: "חסימות הצירים יסומנו באפליקציית waze. ייתכנו עומסי תנועה גדולים ברחבי המחוז. יש להישמע להוראות השוטרים המוצבים במחסומים ולהשתמש בדרכים חלופיות".

הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, מוזיאון תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית, מוזיאון תל אביב. 30 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית, הערב/אורי סלע

חשש להתלקחות

מוקדם יותר, קרא שר המשפטים יריב לוין למפגינים להגיע הערב לצעדה. "התמונות של המוני אזרחיות ואזרחים יקרים יוצאים ומפגינים בעד הרפורמה המשפטית מחזקות אותי מאוד ומחממות את לבי. אני קורא לכם - השמיעו את קולכם בעוצמה גם בצעדת החירות שמתקיימת היום במוזיאון תל אביב. אל תיגררו לפרובוקציות והימנעו מאלימות. הצדק והאמת שלנו חזקים מהכל".

הערב לא מתקיימת הפגנה מקבילה נגד המהפכה המשפטית, אולם האלימות בהפגנות שנערכו ביום שני ושיח מסית ברשת העלה חשש להתלקחות. ארגון פייק ריפורטר והבלוק הדמוקרטי זיהו בקבוצות טלגרם קריאות לאלימות במחאה הערב, דומות לאלה שקדמו לעימותים בתחילת השבוע.

"מחר הולך להיות בהפגנה בתל אביב GTA סאן אנדרס", נכתב בקבוצת "מחאת הימין נגד מחאת השמאל". מפגין אחר הוסיף: "ככל שנהיה יותר אלימים ככה יפחדו מאיתנו יותר". עוד ציינו כי בהפגנה יחולקו דגלי כך, תנועתו של מאיר כהנא שהוכרזה כארגון טרור.

הודעות דומות אותרו בקבוצת טלגרם של מפלגת עוצמה יהודית, שבראשה עומד השר לביטחון הפנים איתמר בן גביר. "תראו איך הם לא יבואו לקפלן. הם מפחדים מהימין. הם יודעים שמי שיגיע לשם מהשמאל לעורר פרובוקציות כנראה יצא באמבולנס", איים המשתמש "אסף שיפוץ ניהול פרויקטים".

בקבוצת "אולטרס ישראל" עלתה הודעת מכירה של רימוני עשן, כוורות נפצים וזיקוקים בחיפה. "ביקשתם - קיבלתם", כתב המוכר, שלצד שמו מופיעים צבעי בית"ר ירושלים. משתמש נוסף כתב אמש כי "הולכים לשרונה לזיין את מפגיני הכיבוש. הרבצתי להם עכשיו בירושלים" ואחר ענה לו "טירוף מחר. אני מת להוריד להם בוקס לפנים".

דובר אם תרצו ניסה להרגיע את הרוחות בהודעה שהעביר בקבוצות וואטסאפ לקראת המחאה. "בלי שלטים מסיתים כגון 'שמאלנים בוגדים' וקריאות הסתה ואלימות", ביקש, והוסיף: "נא להישמע להוראות כוחות הביטחון. הצעדה תתקיים על הכביש ולא תהיה חסימת כבישים נוספת במסגרת הצעדה". מפגינים נוספים קראו להימנע מאלימות.

קריאות בקבוצות ימין בטלגרם לפעול באלימות נגד מתנגדי המהפכה המשפטית. פייק רפורטר, צילום מסך
קריאות בקבוצות ימין בטלגרם לאלימות נגד מתנגדי הרפורמה המשפטית/צילום מסך, פייק רפורטר

מנהל מטה המאבק נגד הרפורמה, ערן שוורץ התייחס להסתה בקבוצות ימין וטען כי נתניהו "חייב לצאת בקריאה חד משמעית נגד ההסתה ועכשיו - זה ייגמר ברצח. הכתובת על הקיר וברשתות החברתיות - זה ייגמר ברצח. ראש הממשלה חייב לצאת מיד בקריאה חד משמעית שמגנה את ההסתה הפרועה ושקוראת לתומכיו שלא לנקוט באלימות".

"במקביל, אנו קוראים למשטרת ישראל להגן על אזרחי ישראל בכל האמצעים הגלויים והסמויים כנגד חבורת הביריונים הזאת. משך 13 שבועות מתקיימת פה מחאה לא אלימה - כעת ישנם טרוריסטים שמבקשים להכתים בדם את דגל ישראל שאנו נושאים בגאון".

מנכ"ל פייק ריפורטר אחיה שץ אמר לוואלה! כי "בימים האחרונים העברנו למעלה מ-200 דיווחים על הסתה והתארגנות לפעילות אלימה באמצעות הרשת. ההודעות שאנו רואים בימים האחרונים ברשתות החברתיות של הימין הקיצוני מבהילות ברמת האלימות ובכמות שלהן, ומזכירות את הימים של 'שומר החומות'. אז, כמו היום, התארגנויות לאלימות שתוכננו בקבוצות האלה הובילו לפגיעה בחפים מפשע".

לדבריו, "פעילות המנע של הרשויות מבורכת אך אינה מספיקה. אנו קוראים לגורמי הביטחון להתייחס להסתה והתארגנויות לאלימות ברשת כאל איום משמעותי, ולהיערך בהתאם כדי להגן על חיי אדם ולאפשר לכלל אזרחי ישראל להפגין בבטחה".

בצד שמתנגד למהפכה המשפטית החלו אתמול בהתארגנויות להגנה על המוחים בעקבות האלימות נגדם בתחילת השבוע. יותר מאלף איש הצטרפו לקבוצות וואטסאפ שעסקו בנושא, והעלו דרכי פעולה למניעת המקרה הבא - החל משורת חציצה בין הצדדים, ועד להבאת שרשראות ואגרופנים. ההצעה להביא אמצעי תקיפה זכתה לביקורת רבה בקבוצות. לאחר הכתבה שעלתה אתמול בוואלה! נסגרה הקבוצה הגדולה שבהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully