וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מפגינים מתארגנים להגנה מפני פעילי ימין קיצוני: "לא סומכים על המשטרה"

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 15:55

בהיעדר כוחות שיטור בשטח, שורת מקרי תקיפות מצד פעילי ימין כלפי מוחים נגד המהפכה המשפטית הביאה לפתיחת התארגנויות אזרחיות להגנה על המוחים. לקבוצת הווטסאפ של "משטרת האזרחים" הצטרפו כבר יותר מ-500 איש. המארגנים: בן 20 ובן 14

מפגיני ימין הקימו מחסום מאולתר בבית שאן/לפי סעיף 27

שורת מקרי תקיפת מפגינים נגד המהפכה המשפטית מצד פעילי ימין שלשום (שני) הביאה לפתיחת התארגנויות אזרחיות להגנה על המוחים. דרך קבוצות וואטסאפ, המפגינים מעלים אפשרויות שונות למנוע את המקרה הבא - החל משורת חציצה בין הצדדים, ועד להבאת אמצעי תקיפה להטלת אימה על הצד השני.

לקבוצת "משטרת האזרחים" הצטרפו כמעט 500 חברים בתוך שעות. "מטרתנו היא ליצור קבוצה נחושה של חברה שיכולים להגיע למוקדי החיכוך בהפגנות כדי להיות שם ולמנוע אלימות", נכתב בתיאור הקבוצה. השיח, כצפוי, לא נגמר שם. אחד החברים, למשל, הציע להקים צוותים של חמישה שזמינים להקפצה מידית, "סטייל צוות טקילה". צוות טקילה הוא שמה של יחידה מיוחדת של שב"כ והמשטרה. אתמול היא עצרה שלושה צעירים תושבי יבנה לאחר שפרסמו ברשתות החברתיות סרטון שממנו עלתה כוונה לפגוע במפגינים בירושלים.

מאחורי הקבוצה עומדים שניים - בן 20 ובן 14, תלמיד כיתה ט'. לדבריו, הטריגר להקמתה היה תקיפה שחווה ביום שני. אז, בזמן שנופף בדגל ישראל, עצר לידו נהג ודחף אותו. "הרעיון הוא ליצור שכבת הגנה נוספת למפגינים. הרבה פעמים ביישובים קטנים וקיבוצים נוצר אזור אפור - יש מפגינים ואין כוחות ביטחון שיגנו עליהם", אמר לוואלה! והדגיש כי המטרה היא להימנע מאלימות. "אנחנו רוצים ליצור חציצה בין המפגינים לצד השני. דומה למה שהמשטרה עושה. אני מבין את השיח שנוצר על אמצעים להגעה, אבל ביקשתי כמה פעמים לעצור את האמירות על גז פלפל, כפפות טקטיות ודברים דומים. אנחנו לא רוצים לפגוע או לסכן את הצד השני".

עימותים בין המפגינים נגד הרפורמה המשפטית לבין אנשי ימין שהגיעו לאירוע.  המשטרה חסמה את הרחוב לחלוטין. 9 בפברואר 2023. ינון שלום יתח
עימותים בין המפגינים נגד הרפורמה המשפטית לבין אנשי ימין, החודש/ינון שלום יתח

בקבוצות אחרות ויותר אקסקלוסיביות השיח מחריף. הוויכוח הנושן בין המחנה שרוצה להחזיר על אלימות באלימות משלו למי שמבקש להרגיע את ההתלקחויות חי ובועט בשיחות הפנימיות. באחת הקבוצות קרא אחד המפגינים לחבריו להגיע בפעם הבאה עם שרשראות ואגרופנים. רוב החברים האחרים מיהרו להחזיר אותו לתלם - רק גז פלפל, ידיים חשופות והגנה עצמית בסיסית. "אנחנו לא רוצים להיות כמו הצד השני", הבהירו.

"ההתכתבויות לא מבטאות התארגנות אלא אנשים עצמאים", טען א"ב, אחד החברים הבולטים בקבוצה. "אנשים מפחדים לצאת להפגין עם הילדים שלהם והנשים שלהם, ובכלל, אם לא היית בסיירת גולני או מקום אחר. מפחדים מלה פמיליה", הסביר. "אנחנו רואים שאין דין ואין דיין במדינת ישראל. לתת לבן גביר, אדם שמסית מדינה שלמה, מפתחות לפלוגה מיוחדת לביטחון לאומי זה משוגע. אלה מיליציות. זה מדאיג אנשים שהם לוחמים ומכירים את המערכת.

"תקיפות המפגינים השבוע הביאו להבנה שאין לנו ביטחון במשטרה", האשים. "קצינים במשטרה יושבים ומקבלים הוראות מאדם עם עשרות תיקים. ברור שזה לא בסדר. לה פמיליה מחכים בקצה ההפגנה, מחכים לסוף, נותנים מכות ומקבלים גב".

עוד בוואלה!

ראש המוסד לשעבר פרדו על המחסומים בצפון: "כמו במלחמת האזרחים בלבנון - בינתיים בלי נשק"

לכתבה המלאה
מפגינים הבעירו פח ברחוב בן צבי בירושלים, 27 במרץ 2023. דוברות משטרת ישראל
מפגיני ימין ברחוב בן צבי בירושלים, השבוע/דוברות משטרת ישראל

כפי שמספר א"ב, המשטרה לא הצליחה להיערך ולטפל באלימות ביום שני. בירושלים פעילי הימין הכו וירקו על צוותי תקשורת, ורדפו והטילו אימה על נהג מונית ערבי בתחנת דלק, בצפון מנעו מנהגים להיכנס לקיבוצים. בתל אביב יותר ממאה פעילים, חלקם אוהדי בני יהודה, שוטטו במשך כמה שעות בחיפוש אחר "שמאלנים". לבסוף ניצלו את הכאוס בפיזור המחאה והצליחו לתקוף מפגינים תוך שמכת"זית מופעלת ורימוני הלם מושלכים לעברם.

הכישלון הופיע למרות שלל מידע מוקדם, בין השאר כזה שאספו "פייקריפורטר" ו"הבלוק הדמוקרטי". הם איתרו בקבוצות טלגרם הודעות כמו "מתי ההפגנה? בא לאנוס אותם", ו"אנרכיסטים מזוינים, לשבור להם את הרגליים" ו"שמאלנים צריך לגמור". בזמן אמת, המשטרה בעיקר ניסתה להרחיק בין הצדדים.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בני ברק. 23 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגין ימין עם שלט "שמאלנים בוגדים" בבני ברק, החודש/ראובן קסטרו

מהמשטרה נמסר כי "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהוא ובהתאם, כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, נבחנת ומטופלת ביסודיות. המשטרה נערכה למחאות ותערך ככל שיידרש, במטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ללא קשר לדעותיו. במסגרת ההיערכות פעלו כוחות משטרה רבים לחציצה בין ההפגנות השונות והפרדה בין קהלים. השוטרים פעלו במוקדים רבים של מחאות והפרות סדר ובלמו ניסיונות רבים לפגוע במפגינים או עיתונאים וחיכוך ביניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully