וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא סמכויות אכיפה: חוק החמץ אושר בכנסת

עודכן לאחרונה: 28.3.2023 / 13:33

החוק, שקודם על ידי הסיעות החרדיות והדתיות, אושר בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 48 לעומת 43 מתנגדים. גפני הודה שהחוק, שלא מאפשר חיטוט בתיקים בכניסה לבית החולים כבעבר, "מיותר" אך הועבר בכל זאת בשל פסיקת בג"ץ. באופוזיציה תקפו: "כפייה דתית"

בווידאו: מנהלי בתי החולים מברכים על חוק החמץ החדש/ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את "חוק החמץ" שנועד לאפשר למנהלי בתי החולים לקבוע הוראות על איסור או הגבלה של הכנסת חמץ למבנה בית החולים, כולו או חלקו, בחג הפסח. זאת לשם שמירת כשרות לפסח עבור המטופלים המאושפזים בו. החוק עבר בתום פיליבסטר ממושך, ברוב של 48 קולות מול 43 מתנגדים.

עם זאת, החוק שקודם על ידי הסיעות הדתיות והחרדיות בקואליציה, אינו כולל סמכויות אכיפה או אפשרות לחיטוט בתיקים בכניסה לבית החולים כבעבר. ההצעה שאושרה קובעת כי מנהל בית החולים יוכל להתחשב בצורכי המלווים והעובדים בבית החולים אך תהיה לו אפשרות להסמיך עובד של בית החולים ליידע את הבאים בשערי בית החולים על ההוראות. ההצעה אינה מחייבת או כופה על בתי החולים לאסור חמץ.

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, הציג בפתח הדיון במליאה את ההצעה ואמר כי הוא סמוך ובטוח שמנהלי בתי החולים יפעילו את הצעת החוק "בשום שכל ותוך התחשבות בכל החולים", כלשונו. ח"כ בוסו הוסיף כי "נשפך פה לא מעט רעל, אבל מי שיקרא את נוסח החוק יבין שאין בו חיטוט בתיקים, לא קנסות, ולא מעבר לכך. אם בג"ץ לא היה מתערב, לא היינו מחוקקים". לדבריו, "מטרת החוק היא לשמור על הסטטוס קוו שהיה קיים כבר שנים".

ח"כ גפני, מראשי יהדות התורה, הודה במליאה כי "החוק מיותר" אבל לדבריו, "אף אחד לא מדבר על הבעיה האמיתית שאת החקיקה הזאת אנחנו מקדמים רק בגלל התערבות חמורה של בג"ץ". גפני טען כי "אם הייתי הולך לקואליציה עם הצד השני של הבית הזה (שמאל) בוודאי לא הייתה בעיה של חמץ בבתי החולים בפסח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, אריה דרעי, בדיון במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו, דרעי ולוין בכנסת, הלילה/פלאש 90, יונתן זינדל

באופוזיציה תקפו את החוק. ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) הוסיף: "במקום כבוד הדדי - כפייה דתית. חוק החמץ הוא אצבע בעין לציבור החילוני, הוא מיותר, מזיק ויביא לתוצאה ההפוכה בדיוק. זהו ניסיון נוסף ובוטה של הממשלה לכפות אורחות חיים דתיים על כולם, באופן שילהיט את הרוחות ויוביל לחיכוכים מיותרים ולפילוג בעם".

חבר מפלגתו, אלעזר שטרן, אמר כי התוצאה של החוק תוביל לתוצאות הפוכות. "בבתי החולים יהיה יותר חמץ השנה מאשר בלי החוק הזה כי כשאתה לוחץ או כופה מישהו - יש לכך ריאקציה הפוכה". שטרן טען כי "החוק הזה בעצם השם שלו יוצר פירוד, מעמיק את השסע ותורם לשנאה מיותרת בחברה הישראלית". לדבריו, "אולי יותר מכל - מרחיק אנשים מהיהדות. בפסח הקרוב נראה יותר חמץ, ולא רק בבתי החולים".

בחודש אפריל 2020 פסק בג"ץ, בדעת רוב, כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח. העתירות נסבו על האיסור להכניס מזון פרטי לבתי החולים בחג הפסח, ובפרט לחדרי המטופלים, ולא עלתה כל טענה לגבי כשרות חדר האוכל של בית החולים או לגבי כשרותו של המזון המסופק על ידי בית החולים.

עוד בוואלה!

גלנט נעדר, חוק התקציב עבר בקריאה ראשונה

לכתבה המלאה

"כפיה דתית"

האיסור לא נקבע בהחלטה של משרד הבריאות, אלא הוטל על ידי רוב בתי החולים בארץ, בעקבות דרישה של הרבנות הראשית. בג"ץ בהחלטתו קבע כי אם הרבנות או בתי החולים יבקשו להגביל את הכנסת החמץ לבתי החולים, יהיה עליהם לעשות זאת באמצעות חקיקה. הצעת החוק המקורית הייתה דרקונית יותר עם סמכויות של בתי החולים לאכיפה אך הנוסח עודן משמעותית ורוכך עד כדי שנוטרלו כל הסמכויות שהיו בה.

אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אמר כי "החוק הזה הוא פניה האמיתיות של ממשלת מדינת ההלכה, במקום לעסוק ברפואה טובה, הוא שולח את מנהלי בתי החולים לייצר כפיה דתית כדי לפתור בעיה שלא קיימת".

הפורום החילוני, שעתר לבג"ץ בנושא הכנסת חמץ לבתי החולים נמסר, מסר כי "הכנסת חוקקה היום חוק אומלל והזוי שכולו כפיה דתית אלימה הדורסת את ציבור המאושפזים חסרי הישע. אנחנו סומכים על מנהלי בתי החולים שיפעלו על פי מחויבותם המוסרית והמקצועית למטופלים ולצוותים הרפואיים, ועל הציבור החילוני שידע לעמוד על זכויותיו ולא יאפשר פגיעה בכבודו ובחירותו. החוק הלא חוקתי ולא אנושי הזה הוא הוכחה לכך שההפיכה המשטרית היא הפיכה דתית, היא לא נעצרה, והמטרה שלה היא מדינת הלכה. הממשלה הכריזה היום מלחמה גם על בג"ץ וגם על הציבור החילוני, אבל הציבור הזה לא יישב בחיבוק ידיים אלא יאבק וגם ינצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully