וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יודיע על עצירת החקיקה, לוין לא יתפטר: אכבד כל החלטה

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 17:30

ראש הממשלה צפוי לשאת דברים בהמשך היום, וקרא לכל המפגינים בירושלים להימנע מאלימות. שר המשפטים יישאר בתפקידו: "על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה". בן גביר, ששוקל להתפטר ולתמוך בממשלה מבחוץ, ייפגש שוב עם נתניהו

בווידאו: לאחר פיטורי השר גלנט המוני מפגינים מוחים מחוץ לביתו של ראש הממשלה/צילום: רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שני) לראשי הקואליציה על החלטתו לעצור את קידום המהפכה המשפטית, למרות התנגדותם של שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לוין הבהיר כי הוא לא יתפטר מתפקידו, למרות הכוונה לעצור זמנית את החקיקה, בעוד שבסביבתו של בן גביר אמרו שהוא "שוקל את צעדיו". במסגרת עצירת החקיקה, גם "חוק דרעי 2", שאמור לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר חרף פסיקת בג"ץ, לא צפוי לעבור במושב הנוכחי.

נתניהו אמור היה לעדכן את ראשי הקואליציה בהחלטה בישיבה שהתכנסה הבוקר, אך זו התארכה בשל לחצים של שר המשפטים יריב לוין על יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שיאיימו על נתניהו שיפרקו את הממשלה אם התכנית תעצור. בן גביר הזהיר ש"עצירת החקיקה תוביל לפירוק הממשלה", אך בתום הישיבה הוחלט כי נתניהו יודיע על כך במהלך היום.

בן גביר אמר במהלך הישיבה כי הוא "רוצה לפרוש מהממשלה ולתת לכם רשת ביטחון מבחוץ. גם ככה היועמ"שית לא נותנת לי לתפעל את המשטרה. אז בשביל מה אני טוב? רק בשביל להביא להם את התשעה מיליארד שקלים?".

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף תהה בתחילת הישיבה מדוע צריך לעצור את החקיקה: "אתם משאירים את המפגינים עם האקדח ביד? כדי שמה? שימשיכו לירות עלינו בכל הזדמנות? תעבירו את החקיקה והמחאה תרגע". בהמשך הישיבה הוא התיישר עם עמדת רוב ראשי סיעות הקואליציה.

בנימין נתניהו,יריב לוין, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מנסים למנוע את נפילת הממשלה. לוין ונתניהו בכנסת/ראובן קסטרו

לוין, המשמש גם סגן ראש הממשלה, אמר לאחר הישיבה כי "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד". לדבריו, על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

בשעות הצהריים, התאספו אלפי מפגינים נגד הממשלה מחוץ לכנסת בירושלים, ובהמשך צפויה הפגנת ימין יריבה ובמשטרה חוששים מעימותים אלימים. זאת, בין היתר, אחרי שארגון האוהדים הקיצוני "לה פמיליה" קרא לתומכיו למחות במקום. יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, קרא לתומכי הממשלה לצאת ולהפגין בעד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת.

בשעות הצהריים, אחרי שתיקה ארוכה, נתניהו קרא לצדדים לשמור על איפוק. "אני קורא לכל המפגינים בירושלים, מימין ומשמאל, לנהוג באחריות ולא לפעול באלימות. אנשים אחים אנחנו", כתב בטוויטר.

עוד בוואלה!

פרקליטו של נתניהו: לא אייצג אותך במשפט אם החקיקה תעבור

לכתבה המלאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מול הכנסת, ירושלים. 27 במרץ 2023. ינון שלום יתח
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מול הכנסת, ירושלים. 27 במרץ 2023/ינון שלום יתח
הפגנה נגד המהפכה המשפטית דרך השלום, תל אביב. 27 במרץ 2023. TPS
הפגנה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, היום/TPS
חוקי המהפכה המשפטית. ללא, מערכת וואלה!
חוקי המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!, ללא

השר ניר ברקת מהליכוד קרא לכל חברי הקואליציה לגבות את נתניהו בעצירת החקיקה. "אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו ידינו", אמר. "כוחנו באחדותנו".

מנגד, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, קרא לחברי הליכוד לתמוך בהקמת ממשלה חדשה שלא בראשות נתניהו. "מתברר שזה עובד. שום דיקטטור לא מסוגל לעמוד מול מחאה ציבורית רחבה וצודקת שמקיפה את כל חלקי האוכלוסייה", כתב בטוויטר. אני מקווה שב-10:30 מעבר לעצירת החקיקה, נשמע על התפטרותם של ראש הממשלה ושר המשפטים. במידה ולא, אני קורא לחבריי בליכוד, לטובת מדינת ישראל להדיח את נתניהו ולהקים קואליציה חדשה המורכבת ממפלגות ציוניות, כשראש הממשלה יבוא משורות הליכוד".

הלחץ על נתניהו לעצור את החקיקה התעצם מאז שעות הערב אתמול, עם החלטתו לפטר את גלנט שהוציאה עשרות אלפי מפגינים לרחובות. הבוקר קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לקואליציה ולאופוזיציה ואמר: "תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות". הוא הפציר בקואליציה לעצור את הליך החקיקה לאלתר.

במהלך הלילה, גם ארצות הברית דחקה בהנהגה בישראל להגיע לפשרה בהקדם האפשרי, והביעה דאגה מההתפתחויות סביב פיטוריו של גלנט.

למרות הצפי לעצירת החקיקה, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן המשיך הבוקר בדיונים על החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים לקראת אישורו לקריאה שנייה ושלישית. חברי אופוזיציה ניסו לשבש את ההצבעה ואמרו לו "אתה חי בסרט. תעצור עכשיו", אך הוא התעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully