וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ביטול ההתנתקות חמור ומסוכן פי כמה מנאומיו ההזויים של סמוטריץ'

עודכן לאחרונה: 21.3.2023 / 11:39

החוק הפרטי שקידם אדלשטיין "המתון" ללא דיון ממשלתי, יגביר באופן דרמטי את פוטנציאל החיכוך בין מתנחלים לפלסטינים. זאת עוד הוכחה שנתניהו לא מנהל באמת את הממשלה והבטחתו לארה"ב שהוא יהיה עם ידיים על ההגה היא עוד התחייבות שהופרה - בדרך לסופ"ש משפחתי בלונדון

הצעת הפשרה של ח"כ רוטמן/ערוץ הכנסת

התקשורת הישראלית התמקדה ביממה האחרונה במשבר הדיפלומטי שעורר נאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפריז, בו מחק את העם הפלסטיני במפת "ארץ ישראל השלמה" שהוצגה לראווה באירוע. אולם, החוק לביטול ההתנתקות בצפון הגדה, אותו קידם חבר הכנסת "המתון" יולי אדלשטיין, ללא דיון ממשלתי או ציבורי אמיתי - חמור ומסוכן פי מאה.

ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ צבי סוכות, השרה אורית סטרוק, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומתנחלים חוגגים בכנסת את ביטול חוק ההתנתקות, 21 במרץ 2023. המועצה האזורית שומרון, אתר רשמי
ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ צבי סוכות, השרה אורית סטרוק, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומתנחלים חוגגים בכנסת את ביטול חוק ההתנתקות, 21 במרץ 2023/אתר רשמי, המועצה האזורית שומרון

למה זה חשוב

  • החוק, שקובע כי אזרחים ישראלים יוכלו כעת להיכנס לשטחים בין ג'נין לשכם שפונו במהלך תכנית ההתנתקות ב-2005, יגביר באופן דרמטי את פוטנציאל החיכוך בין מתנחלים לבין פלסטינים באזור הרגיש והנפיץ ביותר בגדה המערבית.
  • הפיגועים מצד פלסטינים והפוגרומים מצד מתנחלים שמתרחשים בחווארה עלולים להיראות כמו משחק ילדים ליד פוטנציאל ההתלקחות שהחוק הזה מייצר.

עוד בוואלה!

הכנסת אישרה את ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון

לכתבה המלאה

התמונה הגדולה

  • החוק מהווה הפרה של התחייבות מדינית שנתנה ממשלת ישראל בראשותו של אריאל שרון לממשלת ארה"ב בראשות הנשיא ג'ורג' בוש הבן ב-2005. בתמורה להתחייבות לפינוי ארבע התנחלויות זעירות בצפון הגדה המערבית קיבלה ישראל הכרה מצד הנשיא האמריקני בגושי התנחלויות גדולים - גוש עציון, מעלה אדומים, גוש אלפי מנשה וגוש מודיעין עלית - ובכך שיישארו חלק מישראל בכל הסכם.

במוקד החדשות

  • החוק עבר בעיתוי בעייתי ביותר - יום אחרי פסגה מדינית-ביטחונית שקיימו ישראל והפלסטינים בשארם אל-שייח' עם נציגי ארה"ב, מצרים וירדן. במהלך הפסגה התחייבה ממשלת ישראל להימנע מצעדים חד-צדדיים ו"למנוע" צעדים שעלולים להגביר את ההסלמה בגדה המערבית.
  • הפסגה היתה חלק מהנסיון להרגיע את השטח לקראת חודש הרמדאן שמתחיל השבוע. כל מי שחי בישראל בשנים האחרונות, לא כל שכן חברי כנסת או שרים בממשלה אמור לדעת שמדובר בתקופה הרגישה ביותר בשנה. רק לפני שנתיים הידרדרה ההסלמה בחודש הרמדאן לירי טילים על ירושלים ולמלחמה בעזה.

מאחורי הקלעים

  • קשה להאמין, אבל החוק שאושר הלילה בכנסת ושטומן בחובו משמעויות מדיניות וביטחוניות רחבות היקף, היה הצעת חוק פרטית. היא קודמה על ידי הגורמים הקיצוניים ביותר בלובי ההתנחלויות שלחצו על בני בריתם בכנסת ובממשלה.
  • ועדת החוץ והביטחון הקדישה לפני שלושה ימים דיון של שעה בלבד כדי לשמוע את עמדת מערכת הביטחון בנושא. הממשלה והקבינט כלל לא דנו במשמעויות של העברת החוק.
מצוד אחר המחבלים החשודים בפיגוע הירי סמוך למאחז חומש, 18 בדצמבר 2021. דובר צה"ל
מצוד אחר המחבלים החשודים בפיגוע הירי סמוך למאחז חומש, 18 בדצמבר 2021/דובר צה"ל

מה הלאה

  • ההשפעה המיידית של החוק הזה תהיה נוכחות גדולה יותר של מתנחלים בשטחים שבין שכם לג'נין - אזורים שבימים אלה קיימות בהם עשרות התרעות לפיגועים. המשמעות תהיה שצה"ל יהיה צריך לתגבר את כוחותיו בצפון הגדה בעוד גדודים סדירים ועוד גדודי מילואים (אם אלה יתייצבו בכלל לשירות על רקע המחאה נגד ההפיכה המשפטית).
  • במקום להתאמן למלחמה נגד חיזבאללה או לסכל פיגועים בשטח מדינת ישראל, יצטרכו הצבא ושב"כ להשקיע עוד ועוד משאבים וכוחות לביטחון שוטף ולשמירה על מתנחלים בלב שטח פלסטיני.
  • בטווח הקצת יותר ארוך ההשפעה של החוק הזה תהיה הקמת מאחזים לא חוקיים בצפון הגדה בין שכם לג'נין, תוך השתלטות על קרקעות פלסטיניות פרטיות. זה קורה כמעט בכל אזור אחר של הגדה המערבית. בהמשך אולי אף יוקמו מחדש ההתנחלויות שפונו. המשמעות תהיה עוד הפרת זכויות אדם של פלסטינים, עוד חיכוך, עוד כוחות צה"ל, עוד פיגועים, עוד דם שיישפך משני הצדדים ועוד גינויים בינלאומיים לישראל.

למה לשים לב

  • אישור החוק ובעיקר העובדה שלא התקיים דיון משמעותי בממשלה על השלכותיו הוא הוכחה נוספת לכך שבנימין נתניהו אינו מנהל באמת את ממשלת ישראל. הבטחתו לממשל האמריקני כי הוא יהיה עם ידיים על ההגה היתה עוד התחייבות שהופרה, בדרך לעוד סופשבוע משפחתי בלונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully