וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לנרמול היחסים: שר החוץ של טורקיה ביקר במצרים אחרי יותר מעשור

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 7:59

בהמשך לביקורו של שר החוץ המצרי באנקרה בעקבות רעידת האדמה, הגיע מקבילו לשיחות בקהיר לקראת החזרת השגרירים. "יש רצון פוליטי והחלטות של שני הנשיאים", אמר שר החוץ המצרי. היחסים נותקו בעקבות ההפיכה ב-2013 נגד מורסי, שהיה בעל ברית של ארדואן

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו ושר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בפגישה בקהיר, 18 במרץ 2023. רויטרס
שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו ושר החוץ של מצרים סאמח שוכרי בפגישה בקהיר, 18 במרץ 2023/רויטרס

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו נפגש אתמול (שבת) בקהיר עם מקבילו המצרי, בביקור ראשון של שר חוץ טורקי במדינה זה יותר מעשור. ביקורו הוא שלב נוסף בהליך הפיוס בין שתי המדינות, שיחסיהן נותקו למעשה ב-2013 בעקבות ההפיכה הצבאית נגד הנשיא מוחמד מורסי, שהיה בעל ברית קרוב של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. ואולם, מאז 2021 חלה הפשרה ביחסים, וארדואן אף נועד עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפתיחת המונדיאל בקטאר בחורף האחרון.

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת, שר החוץ של מצרים סמאח שוכרי אמר כי השיחות עם טורקיה על החזרת השגרירים יתרחשו ב"זמן המתאים". לדבריו, השיחות היו "כנות, מעמיקות ושקופות". בחודש שעבר, שוכרי ביקר בטורקיה לאות הזדהות עם קורבנות רעידת האדמה, בביקור ראשון של הדיפלומט הבכיר ביותר של מצרים במדינה מאז ההתדרדרות ביחסים.

"יש רצון פוליטי והחלטות של שני הנשיאים כשהם נפגשו בדוחא כדי ללכת בדרך של נורמליזציה מלאה ביחסים", אמר שוכרי, בהתייחסו למפגש בין ארדואן לא-סיסי בבירת קטאר, שבמהלכו הם אף לחצו ידיים.

שר החוץ של טורקיה אמר כי אנקרה תשלח שגריר למצרים "בהקדם האפשרי". "אני שמח מאוד שאנחנו נוקטים צעדים קונקרטיים לנרמול היחסים עם מצרים. אנחנו נעשה את המיטב כדי שלא יהיה קרע נוסף ביחסים בינינו בעתיד", אמר צ'בושואלו.

ארצות הברית בירכה על הביקור. "צעד חשוב עבור הפיכת האזור ליציב ומשגשג יותר", כתב בטוויטר היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן. השיחות בין טורקיה למצרים התרחשו שבוע אחרי שאיראן וערב הסעודית הודיעו על חידוש היחסים ביניהן אחרי שבע שנות נתק, בעקבות שיחות חשאיות בתיווך סין.

ארדואן כינה בעבר את סיסי "רודן" בעקבות הפלתו של מורסי, אולם בשנים האחרונות פנה נשיא טורקיה לנתיב דיפלומטי ופעל לשיקום היחסים עם ישראל, ערב הסעודיות ואיחוד האמירויות הערביות לאחר תקופה ארוכה של מתיחות.

השיחות בין דיפלומטים מצרים לטורקים החלו ב-2021, ובמהלכן ביקשה אנקרה מערוצי האופוזיציה המצריים הפועלים משטחה לרכך את הביקורת שלהם כלפי המשטר בקהיר. מורסי מת בכלא במצרים ב-2019, כשבכירים אחרים בתנועת "האחים המוסלמים" נכלאו או נמלטו מהמדינה, שהגדירה אותה ארגון טרור. בנוסף לכך, שתי המדינות חלוקות גם לגבי לוב, שם הן תומכות בשני ממשלים יריבים, וגם לגבי הגבולות הימיים בים התיכון.

בחודש שעבר, הבטיחו חברות טורקיות להשקיע כחצי מיליארד דולר במצרים הסובלת ממחסור חמור במטבע זר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully