וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי האופוזיציה: מקבלים את מתווה הנשיא, הממשלה אמרה לו ללכת לעזאזל

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 20:26

בהצהרה משותפת שנשאו חמישה מראשי האופוזיציה הם בירכו את הנשיא על "מתווה העם" שהציג, ואמרו שהם רואים בו "בסיס ראוי" לדיון, והאשימו את הקואליציה על שדחתה אותו על הסף. יו"ר רע"ם, שהשתתף לראשונה בהצהרה, קרא לאזרחים הערבים להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית

בווידאו: ראשי האופוזיציה בהצהרה משותפת בעקבות הצגת מתווה העם של הנשיא/צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של "מפלגת יש עתיד"

ראשי מפלגות האופוזיציה נשאו הערב (חמישי) הצהרה משותפת בתל אביב בה התייחסו ל"מתווה העם", שהציג אתמול נשיא המדינה יצחק הרצוג. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי הם מקבלים את המתווה, והאשים את הממשלה שמיהרה לדחות אותו: "אמרה לנשיא שהוא יכול ללכת לעזאזל".

"המתווה שהציג אתמול הנשיא הוא לא מושלם, הוא לא מה שרצינו, אבל הוא פשרה הוגנת שמאפשרת חיים משותפים", אמר לפיד בתחילת דבריו. הוא האשים את הממשלה שדחתה את המתווה תוך זמן קצר: "הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל, יחד עם כל מי שרוצה שישראל תשאר מדינה דמוקרטית". בהמשך אמר כי הם "מקבלים את מתווה הנשיא מפני שבמלחמת אחים יהיו רק מפסידים".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר על המתווה כי הוא "לא מתווה אידיאלי - אבל הוא מתווה ריאלי". בדבריו התייחס למצב הביטחוני, ואמר כי "אסור שנגיע למצב שאויבנו יזהו חולשה בתוכנו". כמו כן התייחס לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנועד היום עם קנצלר גרמניה: "נתניהו, עמדת היום יחד עם קנצלר גרמניה ושיקרת מול פני העולם - אם ההפיכה המשטרית תעבור, ישראל לא תהיה דמוקרטיה ליברלית - היא תהיה דמוקרטיה בקושי, היא תהיה דמוקרטיה בקשיים".

הצהרת ראשי האופוזיציה. 16 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
ראשי האופוזיציה בהצהרה, הערב/אתר רשמי, ללא

בהצהרה המשותפת השתתף לראשונה גם יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, שהתייחס לפגיעה שתביא המהפכה המשפטית בציבור הערבי. "במיוחד כבני מיעוטים, הדמוקרטיה חשובה לנו, ועד עכשיו מערכת המשפט היתה המגנה העיקרית על החברה הזו. ולכן הרפורמה, שתפגע במערכת המשפט, בהחלט תפגע במעמד ובזכויות ובעתיד של החברה הערבית", אמר. על מתווה הנשיא אמר: "למרות המשבר שהתחולל בחודשיים האחרונים, הוא הזדמנות להסכמות לדון על כללי המשחק הדמוקרטים. דרישתנו שהממשלה תחזור בה מהרפורמה, תשב מסביב לשולחן הדיונים על בסיס מתווה הנשיא כדי לחזק את הדמוקרטיה ולתת אופק ועתיד לכל אזרחי מדינת ישראל יהודים וערבים".

בתשובה לשאלה על היעדרותם של האזרחים הערבים מההפגנות, השיב עבאס: "החברה הערבית מאופקת בהפגנות. יש הרבה מצוקות שסובלים מהם וגם בבחירות הם לא יצאו בהמוניהם. ברמת המנהיגות, האזרחות האזרחים הערבים נתנו מנדט לכך שהם רוצים לשמור על הדמוקרטיה". הוא קרא לאזרחים הערבים להשתתף במחאה ו"להביע את דעתם בצורה דמוקרטית ראויה".

עוד התייחס להיעדרות חד"ש-תע"ל משיתוף הפעולה האופוזיציוני, ואמר: "אנחנו מצפים מחד"ש ותע"ל שיעשו חשבון נפש על שהפילו את ממשלת השינוי. שיגידו, 'סליחה, טעינו, אנחנו מצטערים שהפלנו את הממשלה'".

עוד בוואלה!

נתניהו: הצענו לנשיא מתווה הדרגתי לשינוי הוועדה למינוי שופטים והוא דחה אותו

לכתבה המלאה
יאיר לפיד. לייב מתוך עמוד הפייסבוק של מפלגת "יש עתיד", צילום מסך
"המתווה הוא פשרה הוגנת שמאפשרת חיים משותפים". לפיד, הערב/צילום מסך, לייב מתוך עמוד הפייסבוק של מפלגת "יש עתיד"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הסכים כי המתווה "ישמש כבסיס לדיון לכל המפלגות בכנסת", אולם טען כי יש לחתור להפרדת דת ומדינה. הוא האשים את המפלגות החרדיות באי-התפשרות במתווה. "מי שהתעקש והיה הגורם הכי קיצוני, ולא מוכן להוריד את פסקת התגברות, זה יהדות התורה וש"ס, שלא מוכנים לוותר על חוק דרעי. כל החקיקה המטורללת היא שלב של החרדים להפוך אותנו למדינת הלכה", אמר.

"המתווה רחוק מלהיות מושלם", אמרה יו"ר העבודה מרב מיכאלי. "יש בו עדיין סדקים ופערים שעלולים להיות מנוצלים לרעה, לחקיקה שתפגע בשוויוון, שתפגע בדמוקרטיה, ושלא יהיה מי שיגן מפניה. אבל אנחנו מוכנות לדיון במתווה כנקודת מוצא שאותה נשפר להסדר שמבטיח את הדמוקרטיה שלנו. עד שזה לא יקרה - המחאה לא תיפסק".

במענה לכתב ערוץ 14, שביקש מראשי האופוזיציה לגנות את האנרכיה ברחובות, ענה לפיד: "הבעיה הגדולה ברחובות היא שיש שר לביטחון לאומי שרוצה דם ומנסה לדחוף את השוטרים לאלימות. המפגינים הם פטריוטים ישראלים מופלאים שכל מה שהם עושים זה מוחים נגד הניסיון להפוך את המדינה ללא דמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully