וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד בירך על מתווה הנשיא, אך בהסתייגות; גנץ: "מקבל כמקשה אחת"

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 22:15

גורמים רבים באופוזיציה הבעיו תמיכה ב"מתווה העם" שהציבע הרצוג ובתנאיו. "מקבלים את מתווה הנשיא כמקשה אחת", מסר גנץ. לפיד, לעומת זאת, מסר כי הוא"מברך את הנשיא" אך לא הודיע רשמית על קבלת התנאים. בקואליציה תוקפים: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה!"

נשיא המדינה הרצוג מציג את מתווה העם לשינויים במערכת המשפט/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב (רביעי) את המתווה החדש לשינויים במערכת המשפט, אותו הוא כינה "מתווה העם". גורמים רבים הביעו תמיכה במתווה וקראו לשני הצדדים להגיע לפשרה. אולם, קולות המביעים התנגדות למתווה עלו משני הצדדים. מהקואליציה נמסר כי המתווה "נמציח את המצב הקיים", בעוד שמנהיגי המחה מסרו כי המתווה "מכיר רק בצרכיו של צד אחד".

נתניהו הגיב הערב למתוווה הנשיא רגע לפני המראתו לברלין, ומסר כי הוא דוחה אותו. כל נסיון להגיע להסכמה ראוי ועל כן נציגי הקואליציה נדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, אבל לצערי הדברים שהנשיא הציג לא הוסכמו על ידי הקואליציה וסעיפים רבים ממה שהציג מנציחים את המצב הקיים ולא מחזירים את האיזון בין הרשויות. זו האמת המצערת".

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 12 במרץ 2023. רויטרס
"המתווה מנציח את המצב הקיים", נתניהו/רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב גם הוא למוותה. לפיד מסר כי הוא "מברך את הנשיא" אך לא הודיע רשמית כי הוא מקבל את התנאים. "מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו". עוד הוסיף לפיד וגינה את תגובת הקואליציה למתווה הנשיא, וכינה אותה "ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד".

ממפלגת המחנה הממלכתי נמסר כי הם "מקבלים את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים". עוד הוסיף גנץ כי הוא " קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי."

גם חבר הכנסת חילי טרופר ממפלגת המחנה הממלכתי הביע את תמיכתו במתווה, וטען כי יש להסכים לו ולמנוע קרע בעם. "אנחנו מדממים", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "זה הרגע להגיד כן למתווה הנשיא. זה הרגע לעצור את הקרע בעם". עוד הוסיף כי "צריך להעמיק בפרטים ובוודאי שכל צד יוותר על חלק מחלומותיו, אבל המסילות והעקרונות שנשיא המדינה הניח הערב, הם שיכולים לחלץ את המדינה מהתאונה הקשה שבפתח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
"וניגש למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד"/פלאש 90, אריק מרמור

השר יואב קיש כתב הערב כי הוא מגיב בשם מפלגת הליכוד, ומסר כי "כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות כשנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".

ממפלגת הליכוד עצמה כי "הדברים המיוחסים לראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין מתווה הנשיא - אינם נכונים". כמו כן, הגיב מזכיר הממשלה יוסי פוקס למתווה וכתב בטוויטר כי "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

שרת התחבורה מירי רגב תקפה גם היא את המתווה. "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה", מסרה השרה, "המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני".

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי מסר כי "מתווה הנשיא גרוע מהמצב היום. לא נוכל לקבלו. הנשיא משאיר את הכח המלא ואת סופיות ההחלטות בעניינים ציבוריים וערכיים בידי השופטים הלא נבחרים של בג"צ. שלטון בג"צ על מלא והפעם ברשות ובסמכות. שוד הדמוקרטיה לאור יום". עוד הוסיף קרעי והאשים את השמאל. "מנהיגי השמאל לא רוצים לדבר, הם רוצים לשרוף את הכל", מסר והוסיף, "אף אחד מאיתנו לא חפץ במלחמות פנימיות. אבל העם גם עייף מביטול הבטחות, מרמייה ומהונאה".

מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה!", רגב/ראובן קסטרו

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הביע הערב את תמיכתו במתווה. "אני מברך את הנשיא על המאמץ הכביר שהוא השקיע על מנת למנוע את המשך הקרע בעם ישראל. מתווה הנשיא מהווה בסיס אמיתי לשיח כנה בין כל הצדדים", מסר ליברמן והוסיף, "ברגע שהקואליציה תעצור את הדהירה לחקיקה הנוכחית, אנו נצטרף למו"מ מהיר על בסיס המתווה שהוצג".

כמה גורמים וגופים נוספים הביעו גם הם את תמיכתם במתוה הנשיא. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי מסרו שניהם כי הם "מביעים תמיכה מלאה במתווה נשיא המדינה", והוסיפו כי הם "קוראים הערב לכלל ראשי המפלגות ולכל חברי כנסת ישראל להתייצב כמקשה אחת מאחורי יוזמת הנשיא. תעצרו הערב את הכאוס החברתי והכלכלי והשיבו לכולנו את התקווה".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת יש עתיד, 20 בפברואר 2023. פלאש 90 יונתן זינדל, עיבוד תמונה
"נצטרף למו"מ כשהקואליציה תעצור את החקיקה", ליברמן/עיבוד תמונה, פלאש 90 יונתן זינדל

גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הביע את תמיכתו במתווה. "אני קורא לממשלה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הנשיא, ולמנוע מלחמת אחים", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו, "גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות".

עודד רביבי ראש מועצה מקומית אפרת ומוביל מכתב ראשי השלטון המקומי הביע גם הוא דעה דומה. "המתווה המוצע הוא לא מה שחלמתי עליו, כנראה שגם לא רבים ממצביעי הימין. באותה מידה גם המתנגדים לרפורמה אינם מרוצים מהפשרות. דווקא בשל כך טובתה של המדינה שבעת הזו נאמץ את המתווה, נגיד לו כן".

נפתלי בנט בטקס חניכת בית תנועת פנימה, לוד, 14 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
"קורא לאמץ את מתווה הנשיא ולמנוע מלחמת אחים", בנט/ראובן קסטרו

בתוך כך, עלו הערב גם ביקורות משמאל על מתווה הנשיא. ממובילי המחאה נגד ההפיכה המשפטית נמסר כי הם "מעריכים את הנשיא הרצוג על מאמציו הכנים למנוע קרע בעם", אולם הוסיפו כי "אם פניה של הממשלה היו להסכמות רחבות שיחזקו את הדמוקרטיה הישראלית, היה עליה להוביל כניסה להדברות ללא הגבלת זמן וללא אקדח החקיקה על השולחן. לצערנו, הם הוכיחו שוב שפניהם לדיקטטורה ולא לדאגה לשלמות העם".

"מתוה הנשיא, לא רק שלא מציע פשרה אמיתית, אלא אף מרע את המצב הקיים", מסרה התנועה למשילות ודמוקרטיה, "זכות ה'וטו' של השופטים נשמרת, יכולת פסילת החוקים של בית המשפט מחוזקת, ויכולת התגובה של הכנסת מוחלשת. ‏טוב עשתה הקואליציה שדחתה את המתוה הרע הזה. ‏פשרה צריכה להכיר בצרכים וברצונות של שני הצדדים, לא רק של צד אחד בעם".

ממטה מאבק הגלימות נמסר: "אנו מכבדים מאד את מאמציו ומברכים על עמדתו הנחרצת באשר להליך חקיקה חדש, על עקרונות יסוד כמו השוויון וההכרח בהסכמות רחבות. אין לנו אמון בממשלת יריב לוין שתעצור את ההפיכה המשטרית , וכל עוד לא תהיה עצירה, המאבק ימשיך ויתעצם."

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 11 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מובילי המחאה: "הממשלה הוכיחה שפניה לדיקטטורה"/ראובן קסטרו

על פי המתווה שהציע הרצוג, הוועדה למינוי שופטים תכלול 11 חברים, ותבחר שופטים ברוב של שבעה. בוועדה ישבו שלושה שרים, נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים, שלושה חברי כנסת (כשאחד מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה) ושני נציגי ציבור. בנושא חקיקת חוק יסוד הוחלט כי החקיקה תתקבל בארבע קריאות במליאת הכנסת, השלוש הראשונות ברוב של 61, והרביעית ברוב של 80 חכ"ים. עוד מסר הרצוג כי כחלק מהמתווה יעוגנו בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו הזכות לשוויון ואיסור הפליה; הזכות לחופש הביטוי, הדעה, ההפגנה והאספה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully