וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק לשלילת תקצוב מוסדות חינוך המפלים תלמידים תעלה להצבעה במליאה

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 15:08

הצעת החוק של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), באה למנוע מצבים בהם מוסדות לימוד יוכלו להפלות ברישום בין תלמידים ותלמידות מרקע עדתי או לאומי שונה. לאחרונה דווח בוואלה! על בית ספר בירושלים שמקיים הפרדה בין תלמידות ממוצא אשכנזי לבין תלמידות ממוצא ספרדי

הצעת חוק לשלילת תקצוב מוסדות חינוך, המפלים תלמידים ברישום אליהם על רקע עדתי, תעלה הערב (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת. ההצעה, של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) באה למנוע מצבים בהם מוסדות לימוד יוכלו להפלות ברישום בין תלמידים ותלמידות מרקע עדתי או לאומי שונה.

אחד מהמקרים האלה דווח לאחרונה בוואלה!. מדובר בבית ספר בירושלים שמקיים הלכה למעשה הפרדה בין תלמידות ממוצא אשכנזי ובין התלמידות ממוצא ספרדי, וזאת חרף פניות שונות של ההורים למנוע את ההפליה.

מקרה נוסף שהיווה זרז להצעת החוק הוא מקרה שאירע בשנת 2020. מנהלת בית ספר ברמלה, בחסות מנהלת אגף החינוך בעירייה, סירבה לקבל לבית ספר תלמיד בן 6 בשל החשד כי אימו אינה יהודייה, על אף שזו עלתה לישראל לפני 19 שנה מכוח חוק השבות. בשנת הלימודים התשע"ט, יותר מ-30 תלמידות לא התחילו את שנת הלימודים בבית ספר, בעקבות אי-הסכמה של בתי ספר וסמינרים לרשום אותן ללימודים במסגרתם בשל מניעים עדתיים. כמו כן, ישנם תלמידים יוצאי אתיופיה שנשארו בבית ולא התחילו את שנת הלימודים בבית הספר, מכיוון שבית הספר לא הסכים לרשום אותם ממניעים עדתיים.

נערות חרדיות. ShutterStock
תלמידות בבית ספר חרדי/ShutterStock

הצעת חוק זו נועדה למנוע, בין היתר, את המצב בו קיימים בתי ספר בישראל שאינם מוכנים לרשום תלמידים ותלמידות לבית ספרם בגלל מוצאם העדתי.

סעיף 5(א) לחוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000 (להלן - חוק זכויות התלמיד), קובע כי "רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם, לא יפלו תלמיד מטעמים עדתיים, מטעמים של ארץ מוצא, מטעמים של רקע חברתי-כלכלי, מטעמים של נטייה מינית או זהות מגדרית, או מטעמים של השקפה פוליטית, בין של הילד ובין של הוריו, בכל אחד מאלה: רישום תלמיד, קבלתו או הרחקתו ממוסד חינוך, קביעת תכניות לימודים ומסלולי קידום נפרדים באותו מוסד חינוך, קיום כיתות נפרדות באותו מוסד חינוך, זכויות וחובות תלמידים לרבות כללי המשמעת והפעלתם".

סעיף 5(ב) לחוק זכויות התלמיד קובע כי מי שעובר על איסור ההפליה הקבוע בסעיף 5(א) עובר עבירה פלילית, אך אינו קובע סנקציות נוספות נגד מוסד החינוך. "לפיכך, הצעת החוק שאני מביא היום למליאת הכנסת קובעת כי מוסד חינוך אשר עובר על איסור ההפליה, ובין היתר אינו מקבל תלמידים בשעריו בשל מוצאם העדתי, לא יקבל תקצוב מהמדינה", כתב ח"כ כהן בהצעת החוק.

מאיר כהן בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"לא יעלה על הדעת שמוסדות מפלים יתוקצבו על ידי משרד החינוך". כהן/ראובן קסטרו

ח"כ מאיר כהן אמר כי "ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה כולל בתוכו את ביטול איסור האפליה בקבלה לבתי ספר, ומאפשר לקיים אפליה גלויה בחסות ההגנה מהחוק. סעיף 136 בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה הוא הזוי במהותו ומאפשר אפליה בחסות החוק. כתוב בו כי 'הממשלה תבחן את ביטול תקנה 9(ב') בתקנות חינוך ממלכתי, שעניינה הטלת קנס על מוסד חינוכי שמפלה ברישום אליו על רקע עדתי'. לא יעלה על הדעת שבישראל 2023 מוסדות שמפלים תלמידים על רקע עדתי או כל רקע השתייכותי אחר יקבלו תקצוב ממשרד החינוך, זו מציאות עקומה גזענית ומפלה שאסור לתת לה יד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully