וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם יודעים על "האיפול הביטחוני" - והצפון מופקר על ידי המדינה

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 14:29

קבוצות הוואטסאפ מתפוצצות משמועות, ראשי הרשויות לא יכולים לענות לתושבים המבוהלים וההורים חוששים לשלוח את הילדים למסגרות החינוך. אבל המדינה הטילה "איפול" על הפרשה הביטחונית בצפון. אם זה היה במרכז הארץ - אחרי שעתיים כולם היו יודעים במה מדובר

בווידאו: חשד לפיגוע: פיצוץ ברכב סמוך לצומת מגידו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשתי היממות האחרונות, מדינת ישראל מתייחסת לתושבי הצפון כמו לילד קטן וטיפש, כזה שלא צריך לדעת את האמת, כדי שלא יגרום לבעיות מיותרות. מאז פיצוץ המטען ליד כלא מגידו ופציעתו הקשה של שרף אלדין מהכפר סאלם, כולם יודעים שמשהו קורה, אבל לאף אחד אסור לדבר עליו, בעקבות איפול גורף ויוצא דופן שהוציאה הצנזורה הצבאית.

מדווח שכביש 65 נחסם ליממה כמעט, אבל אי אפשר להוסיף פרטים, הם רואים כוחות גדולים של צבא ומשטרה מסתובבים בכל מקום, ולא מבינים למה. וכשאדם נמצא מול הלא ידוע, הוא מנסה לאסוף כל אינפורמציה אפשרית, מכל מקור שהוא. קבוצות הוואטסאפ מתפוצצות משמועות לא מבוססות, ברשתות החברתיות עפות תיאוריות מומצאות, ובשיחות הטלפון נערכים ניתוחים מלומדים על אינפורמציה לא קיימת.

ראשי הרשויות בצפון מתפוצצים מזעם ותסכול. בתחילת האירוע, כשניסו להרגיע את התושבים ולתת להם הנחיות, קפצו עליהם מפקדים בכירים בצבא והזהירו אותם שהם גורמים נזק לביטחון ישראל ושלא יעזו להוציא מילה מהפה. תחשבו על הסיטואציה ההזויה - ראש רשות, שלא מעודכן במלוא האינפורמציה, אבל מבין את רובה, לא יכול לענות לתושבים המבוהלים שפונים אליו ולהסביר להם מה קורה.

ומדובר בהורים שחוששים לשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר ולעסקים שנפגעים בגלל הפחד, חוסר הוודאות והשמועות, כשהפרסום מאוד חלקי, והתקשורת האלטרנטיבית תופסת את מקומה של התקשורת הממוסדת, שנותנת מידע מהימן, נכנסים לסחרור של פייק ניוז מתובל בפנטזיות. הרי כבר מזמן אנחנו לא נמצאים בעולם עם תחנת טלוויזיה אחת ושלושה עיתונים. היום, כשכל אזרח הוא סוכנות ידיעות - מצלם בטלפון, מעביר בוואטסאפ ומשתף ברשתות החברתיות - אי אפשר להחזיק צו איסוף פרסום גורף במשך יותר משתי יממות, כי ככה יוצרים מפלצת שמועות מכוערת.

שרף אלדין חמייסי (מימין) נפצע מפיצוץ מטען נפץ סמוך למכוניתו, צומת מגידו. באדיבות המשפחה
שרף אלדין (מימין), הפצוע בפיצוץ המטען במגידו/באדיבות המשפחה

שימוש בתקשורת במקום מניעה

מישהו בצבא היה אמור להבין כבר אחרי כמה שעות, שעם כל הרגישות הביטחונית המתבקשת, צריך להוציא מסר ברור, דרך כלי תקשורת אמינים, כדי להוריד לחץ ולא לתת לתושבים לפרש את המציאות על פי כמה כבישים נחסמו וכמה ניידות הם ראו מפטרלות בכביש.

אפשר לקבוע בוודאות, שאם אירוע כזה היה מתרחש במרכז הארץ, אחרי שעתיים כבר כולנו היינו יודעים במה מדובר. אותו הדבר בדרום: כשהיה חשש להתלקחות ביטחונית, התושבים התבקשו להישאר ליד מרחבים מוגנים. הם ידעו ממה חוששת מערכת הביטחון, למה הם צריכים להיערך, ושהכול נגמר, יכלו לדרוש פיצוי על הפגיעה הכלכלית שספגו.

אבל בצפון הכול מותר. גם ככה התושבים שם שקופים. הממשלה מקצצת את תוכנית המיגון מפני טילים ורעידות אדמה, מפקירה את החינוך, הבריאות, התעסוקה, אז מה הבעיה לא לספור אותם כשמתרחש אירוע יוצא דופן בחצר שלהם ממש, הם לא באמת צריכים לדעת מה קורה שם, הרי מדובר בילדים טיפשים, לא?. והכי גרוע? כשהכול יחזור לשגרה והם ידרשו הסברים, יגידו להם ששום דבר לא קרה, על מה הם מדברים בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully