וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרופ' הבכיר מרמב"ם שחשוד בהטרדה מינית לא ישוב לעבודתו

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 9:10

בינואר האחרון התפוצצה הפרשה שבמסגרתה נחשף כי פרופ' מור'יר ח'מאיסי, מנהל המחלקה הפנימית ברמב"ם נחשד בהטרדה מינית של סטאז'רית. נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ דחה את בקשתו של ח'מאיסי לשוב לעבודה: "יהווה מסר שלילי ויפגע באמון הציבור"

פרופ' מור'יר ח'מאיסי, מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים רמב"ם בחיפה שהושעה בעקבות תלונה נגדו על הטרדה מינית, שוב מבקש צו מניעה נגד ההשעיה. בשבוע שעבר דחה נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, בקשה של הרופא לשוב לעבודה, במסגרת עיון מחדש, והותיר אותו מושעה עד תום ההליכים המשמעתיים נגדו, או עד להחלטה אחרת.

על פי המיוחס לפרופ' ח'מאיסי בכתב התובענה נגדו, האירוע המדובר אירע לפני כשלוש שנים, ב-28 לאפריל 2020. נציבות שירות המדינה טוענת כי בשעה 15:00 הגיעה א,' סטאז'רית בבית החולים, אל חדרו במחלקה ובעודם משוחחים, קם ח'מאיסי ונעל את דלת החדר. אז הוא ניגש אל א', הרים את שערה ביד אחת ואת ידו השנייה הכניס מתחת לבגדיה תוך שא' ביקשה כי יחדול באומרה: "תפסיק בבקשה, זה לא נעים לי".

הנציבות טוענת כי הרופא הבכיר לא נענה לבקשתה וחיכך את לחיו עם לחייה ובהמשך לכך איים על א': "אם את רוצה התמחות בפנימית ד', את צריכה להיות איתי", ובהמשך אמר לה: "בואי, תני לי נשיקה".

הנציב הרשקוביץ קבע כי פנייתו זו של הרופא אינה מגלה נסיבות חדשות. הוא מצא כי אכן נפלה שגגה בהחלטה הקודמת בנוגע לאי קיום יחסי מרות בזמן האירוע הנטען, אולם זו אינה מהווה שינוי שיש בו כדי לשנות מהצורך בהשעייתו. בשל חילופי גברי בבית הדין המשמעתי של נציבות שירות המדינה, בירור התובענה נגד הרופא עלול להתעכב ולהתחיל רק בעוד כחצי שנה.

ח'מאיסי, המנהל המוערך שעד התפוצצות הפרשה ניהל את מחלקה פנימית ד' של בית החולים רמב"ם, נותר בעת הזו מובטל. בעקבות השעייתו ע"י נציב שירות המדינה והפרסומים בתקשורת שבאו לאחריה, הופסקה עבודתו גם בטכניון ובקופת חולים מכבי. הוא טען להשלכות ההשעיה, בפן המשפחתי, האישי ובפן התעסוקתי והכלכלי. הוא גם ביקש לשקול אפשרות של חלופה להשעיה כמו העברה לתפקיד שאינו ניהולי אלא שהנציב הרשקוביץ דוחה גם אפשרות זו.

"האישום המיוחס לך חמור ומהווה פגיעה קשה בתדמית השירות הציבורי בכלל ובתדמית משרד הבריאות בפרט", מציין נציב שירות המדינה בהחלטתו, "ער אני להיותך עובד מוערך עד מאוד, אולם אין די בזה על מנת להשאירך בתפקידך שעה שמתנהל נגדך הליך משמעתי בעבירה שבה אתה מואשם שכן הדבר יהווה מסר שלילי לעובדים אחרים ויפגע באמון הציבור בשירות הציבורי בכלל ובמשרד הבריאות בפרט. כאמור בהחלטה הקודמת, בתפקידך כמנהל מחלקה בבית החולים מצופה ממך אף יותר להקפיד ולדקדק בשמירה וציות לחוקים ולתקנות".

בית חולים רמב"ם, חיפה, 23 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
בית החולים רמב"ם/ראובן קסטרו

עוד הדגיש הרשקוביץ בהחלטתו כי "עובד מדינה העומד לדין בשל ביצוע, לכאורה, של עבירת מין בין כותלי בית החולים, מהווה פגיעה עמוקה בתדמית שירות המדינה ואמון הציבור בו" וכי העברתו לתפקיד אחר "תשדר מסר שלילי הן לציבור העובדים והעובדות, והן לציבור האזרחים דבר שיביא לפגיעה באינטרס הציבורי".

כאמור, מהבירור עלה שבמועד האירוע, המתלוננת לא הייתה כפופה למנהל המחלקה המוערך. "האישום המיוחס לך הוא חמור דיו בין אם מדובר בעובדת הכפופה לך ובין אם לאו, ויש בו כדי להשליך על תדמית השירות הציבורי בכלל ומערכת הבריאות בפרט", קבע הנציב, "המתלוננת הייתה כפיפה לך קודם לאירוע, ואף שלא מתקיימים בעת האירוע יחסי מרות, הרי שאין מחלוקת שבכל מקרה מדובר בפער מעמדות מובהק".

העיון החוזר בהחלטה בא בעקבות פנייה של ח'מאיסי לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, שבו ביקש צו מניעה נגד החלטת ההשעיה. הבקשה נדחתה תוך שבית הדין המליץ בפניו לנסות ולבקש מנציב שירות המדינה עיון חוזר בהחלטה. כך עשה, אלא שכעת נדחתה גם בקשה זו וההחלטת ההשעייה נותרת על כנה.

מהחלטת הנציב עולה שהמנהל המושעה טען כי הנהלת רמב"ם מתנגדת להשעייתו ואף הציג מכתב של פרופ' רפי ביאר, לשעבר מנהל רמב"ם, המציין כי קיים מחסור במנהלים מובילים לתחום וכי "נוכחותו חשובה לדו הקיום ואיחוד החברה הישראלית".

אין די בכך, קובע הרשקוביץ, "במעשיך, לכאורה, פגעת פגיעה קשה באמון שניתן בך. באיזון הראוי בין האינטרס הציבורי לבין הפגיעה בעובד, ונוכח האישום החמור המיוחס לך, עליי ליתן משקל רב יותר לאינטרס הציבורי". עו"ד אילה הוניגמן, המייצגת את פרופ' ח'מיאסי, מסרה מטעמו כי, היום תוגש לבית הדין לעבודה בקשה לצו מניעה נגד החלטת הנציב.

מבית החולים רמב"ם נמסר לוואלה!: "הנהלת רמב"ם לא התערבה בהחלטות הנציבות באף שלב מתחילת התהליך ואיש מחברי ההנהלה לא כתב מכתב בנושא החזרה לעבודה לנציבות. פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם עד שנת 2019, הוא אדם פרטי ומכתבו אינו מטעמה של הנהלת בית החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully