וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים דחו את הדיון בחוק חסינות כוחות הביטחון אחרי התנגדות היועמ"שית

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 12:49

הצעת החוק של ח"כ פוגל מעוצמה יהודית קובעת כי שוטרים, חיילים ואנשי שב"ס יהיו חסינים מכל פעולה משפטית הקשורה למאבק בטרור, אולם בהרב-מיארה הזהירה: "הם ייחשפו לחקירות ולתביעות בחו"ל, זכויות אדם ייפגעו". לטענת בן גביר, הצעת החוק תעלה מחדש בשבוע הבא

בווידאו: פעילות משותפת של צה"ל עם שב"כ ומג"ב למעצר המעורבים בפיגוע בו נהרג אילן גנלס, עקבת ג'בר, 1 במרץ 2023/דובר צה"ל

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בהצעת חוק מתן חסינות לחיילים ושוטרים, שהיה אמור להתקיים היום (ראשון), זאת לאור התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. לדברי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שחבר מפלגתו צביקה פוגל יזם את הצעת החוק שנכללה גם בהסכם הקואליציוני, סוכם עם הליכוד כי היא תעלה מחדש בשבוע הבא אחרי שיוכנסו בה תיקונים.

"החסינות כפי שהיא מוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון ומביאה בכך לפגיעה בזכויות אדם ובאינטרסים חיוניים. הצעת החוק אינה הכלי המתאים לשמירה על אינטרסים חיוניים אלה", כתבה היועצת. עוד כתבה היועצת כי "ההצעה מייצרת סיכון לאנשי כוחות הביטחון שיהיו חשופים לתביעות ולחקירות בחו"ל".

גורמים בעוצמה יהודית אמרו כי ההסכם הקואליציוני עם הליכוד קובע שהחוק יעבור לפני העברת תקציב המדינה. "בליכוד ביקשו לדחות את הצעת החוק כדי לערוך בו כמה שינויים וכרגע מתנהל משא ומתן על כך", אמרו הגורמים, שציינו כי אין הסכמה סופית בנושא.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
מזהירה מפגיעה בכוחות הביטחון. בהרב-מיארה/שלומי גבאי

בהמשך אמר בן גביר כי החוק נדחה בשבוע במטרה לבצע בו כמה שינויים ובנוסף, מתכוונים בממשלה להביא מומחה למשפט בינלאומי כדי שיתן את חוות דעתו על החוק. הוא אף המשיך במתקפותיו נגד היועצת, וטען כי הוא שמע לראשונה על חוות דעתה בתקשורת.

"זו עוד יוזמה שבעד חיילי צה"ל ונגד אויבנו, שבלשכת היועמ"שית מתנגדים אליה", אמר. "בניגוד למשתמע מחוות דעתה, החוק אינו מגן על פשעי מלחמה ועל עבירות שנעשו במזיד. קיימים משפטנים רבים הסוברים הפוך ממנה. אגב, בחוק האזרחי קיים חוק חסינות לחיילים ושוטרים ואין שום סיבה לא לאפשר אותו גם בחוק הפלילי".

לדבריו, "התנגדותה לא תרפה את ידנו בדרך לחקיקת החוק הזה, שהוא חובה מוסרית לחיילים שלנו, אותם אנו שולחים לשדה הקרב להילחם עבורנו ולשמור על חיי כולנו".

עוד בוואלה!

כשהאקדח מכוון לרקה, גם אוקיינוסים של מתווי פשרה לא יעזרו

לכתבה המלאה
פעילות צה"ל בג'נין ושכם לאיתור המחבל מחווארה, 7.3.2023. דובר צה"ל
פעילות של כוחות צה"ל בג'נין/דובר צה"ל

ההצעה קובעת כי חיילים, שוטרים, אנשי שב"כ, משמר הכנסת ומתנדבים בשירות הלאומי אזרחי לא יישאו באחריות פלילית, לא ייחקרו כחשודים ויהיו חסינים בפני כל פעולה משפטית בשל פעולה שביצעו או פקודה שנתנו במסגרת מילוי תפקידם לשם עיכוב או מניעה של ביצוע מעשה טרור.

לפי ההצעה של ח"כ פוגל, החסינות תעמוד לאנשי כוחות הביטחון גם לאחר סיום העסקתם, שירותם או התנדבותם, אך עם זאת תוקם ועדה שבסמכותה יהיה להסיר את החסינות למרות החוק, אם הפעולה למשל נעשתה בזדון.

בדברי ההסבר נכתב כי "לא ניתן להשלים עם מצב שבו איש כוחות הביטחון המסיים למלא את תפקידו באירוע מבצעי או באירוע טרור, מובל באזיקים מזירת האירוע". עוד נכתב כי "חיילי צה"ל הופכים להיות מושתקים בביצוע משמירותיהם מפחד אימת הדין", ועל כן נדרש השינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully