וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך לדעת את האמת על סלמה": ביידן נאם לציון יום ראשון העקוב מדם

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 14:16

ב-7 במרץ 1965 צעדו 600 פעילי זכויות אדם מהעיר סלמה למונטגומרי, בירת אלבמה. הצועדים מחו על התנגדות המדינה להעניק זכות הצבעה לאפרו-אמריקאים. 58 שנים לאחר מכן, הנשיא האמריקני הוקיר את המוחים והזהיר מפני האיום על הדמוקרטיה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הוקיר אתמול (ראשון) את הגיבורים של עצרת "יום ראשון העקוב מדם" בסלמה, אלבמה, כ-60 שנה אחרי התקרית הקטלנית. הוא ניצל את יום הזיכרון כדי להזהיר מפני האיום על הדמוקרטיה האמריקנית ממכחישי בחירות ומהשחיקה בזכות ההצבעה.

ב-7 במרץ 1965 צעדו 600 פעילי זכויות אדם מהעיר סלמה למונטגומרי, בירת אלבמה. הצועדים מחו על המכשולים שהציבו רשויות המדינה בפני מתן זכות הצבעה לאפרו-אמריקאים, שכללו מאסרים וצעדי ענישה כלכליים. כשהגיעו הצועדים לגשר אדמונד פטוס שעל נהר אלבמה הם נתקלו במחסום של משטרת המדינה ושוטרים ממשרד השריף המקומי. השוטרים תקפו את הצועדים באלימות תוך שהם משתמשים בגז מדמיע והדפו אותם חזרה לסלמה. באירוע נפצעו 17 מפגינים.

נשיא ארצות הברית לינדון ג'ונסון היה זה שהציע את חוק זכות ההצבעה ב-1965, שמונה ימים לאחר אירועי סלמה. הוא אמר כי בסלמה התרחש אחד הרגעים הנדירים בהיסטוריה האמריקנית, שבהם "ההיסטוריה והגורל נפגשו".

שוטרים מכים את הצועדים במצעד מסלמה למונטגומרי 1965. Federal Bureau of Investigation, אתר רשמי
שוטרי מכים את משתתפי המצעד, 1965/אתר רשמי, Federal Bureau of Investigation
הצועדים במצעד מסלמה למונטגומרי ב-1965. Library of Congress, אתר רשמי
המצעד מסלמה למונטגומרי, 1965/אתר רשמי, Library of Congress

נשיא ארצות הברית הצטרף לאלפי אנשים בסלמה כדי לציין את התנועה שהובילה לחקיקה ההיסטורית לגבי הזכות להצבעה. ביידן, שעמד על במה כשמאחוריו הגשר, הזהיר כי הזכות להצביע בארצות הברית אינה בטוחה על רקע מאמצי הרפובליקנים להחליש את החקיקה. "הזכות להצביע היא זכות בסיסית שנמצאת תחת מתקפה. עלינו לשמור על עירנות...באמריקה השנאה והקיצוניות לא ינצחו, אף שהן מרימות שוב את ראשן המכוער".

ביידן הדגיש את החשיבות של ציון יום ראשון העקוב מדם, שהתרחש לפני 58 שנים, כדי שההיסטוריה לא תישכח. "כוחות השנאה" רצו לראות את המפגינים נעלמים באותו יום, הוא אמר. "600 מאמינים הפכו אמונה לפעולה במצעד על הגשר שנקרא על שמו של חבר הקו קלקס קלאן ותומך העבדות...כדי לדרוש את זכותם הבסיסית להצביע", הוסיף הנשיא.

הוא אף רמז על המחלוקת הנוכחית במערכת החינוך לגבי לימודי היסטוריה אמריקנית בבתי הספר. "היסטוריה חשובה. האמת חשובה. איננו יכולים לבחור ללמוד רק את מה שאנחנו רוצים לדעת, ולא את מה שאנחנו צריכים ללמוד. אנחנו צריכים ללמוד הכל - הטוב, הרע, והאמת שלנו כאומה. כולם צריכים לדעת את האמת על סלמה".

ארצות הברית ממתינה להכרזתו של ביידן כי יתמודד שוב בבחירות לנשיאות ב-2024. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כבר הודיע על מועמדותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully