וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוסים טרויאניים": "חשש בארה"ב כי מנופי הענק בנמלי הים משמשים לריגול סיני"

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 12:32

למנופי הענק של היצרנית הסינית ZPMC יש גם נוכחות בישראל. ב-2020, הגיעו לנמל המפרץ ארבעה מנופי גשר מתוצרתה: "זה שילוב מושלם של עסק לגיטימי שעשוי להסתיר איסוף מודיעיני"

גורמים בכירים בארצות הברית חוששים כי מנופי הענק הסיניים שפועלים בנמלי ים ברחבי המדינה, כולל נמלים צבאיים, עלולים להיות כלי ריגול בעבור סין, כך על פי דיווח היום (שני) של "וול סטריט ג'ורנל". סין הגיבה לדיווח ואמרה כי ההאשמות פרנואידיות ו"רק יגרמו להטעיית הציבור האמריקני", על פי משרד החוץ הסיני.

גורמי ביטחון לאומי בפנטגון אך כינו את בין מנופי הגשר Ship to Shore מתוצרת החברה הסינית ZPMC "סוסים טרויאניים". אף שהם מיוצרים באיכות טובה יחסית ואינם יקרים, מנופי הענק האלה מכילים חיישינים מתוחכמים שיכולים לרשום ולנטר אח מוצא המכליות ואת היעד הסופי שלהן, מה שמעורר חששות כי סין עשויה לקבל את המידע לגבי חומרים שנכנסים או יוצאים מארצות הברית לטובת תמיכה במבצעים צבאיים ברחבי העולם.

המנופים עשויים גם לספק גישה מרחוק למי שרוצה לשבש את זרימת המוצרים, אמר ביל אוואנינה, לשעבר קצין מודיעין בכיר. "המנופים יכולים להיות וואווי החדשה", יצרנית ציוד טלקומוניקציה סינית, שארצות הברית טענה כי איימה על ביטחונה ואסרה על השימוש במוצריה בשל חשש זה. "זה שילוב מושלם של עסק לגיטימי שעשוי להסתיר איסוף מודיעיני".

נציג של השגרירות הסינית בוושינגטון אמר כי מדובר בניסיון לשבש את שיתוף הפעולה הכלכלי של ארצות הברית עם סין, "מה שיפגע באינטרסים של ארצות הברית עצמה". נציגים של ZPMC לא הגיבו על הדיווח.

נמל ים בבולטימור עם מנופים  ZPMC. רויטרס
נמל בולטימור בארצות הברית/רויטרס
מנופים מתוצרת  ZPMC. GettyImages
מנופים של ZPMC/GettyImages
נמל המפרץ. יפעת ותמר רוזנברג, אתר רשמי
נמל המפרץ/אתר רשמי, יפעת ותמר רוזנברג

בשנים האחרונות, גורמי ביטחון לאומי בארצות הברית הצביעו על מגוון מכשירים שמיוצרים בסין ועלולים לשמש לטובת ריגול, כולל מערכות לסריקת מטען, שנאים חשמליים, כמו גם על ההשפעה הגדלה של הסינים על נמלי ים ברחבי העולם, באמצעות השקעות אסטרטגיות. סין מייצרת את כמעט כל מכולות התובלה בים ושולטת בשירות נתוני המשלוחים.

למנופי הענק של ZPMC יש גם נוכחות בישראל. ב-2020, הגיעו לנמל המפרץ ארבעה מנופי גשר מתוצרת החברה הסינית. גם לנמל אשדוד הגיעו חמישה מנופי גשר חצי-אוטומטיים. על פי ZPMC , מנופי הגשר הענקיים מסוגלים להרים - כל אחד - שתי מכולות 20 רגל במקביל במשקל כולל של 60 טון. אורך זרוע הגשר בכל מנוף היא 72 מטר השווה לכ-25 שורות מכולות הנמצאות על אנייה אחת. יתרה מכך, מנופי הגשר נישאים לגובה של כ-17 קומות ומסוגלים להרים מכולות עד לגובה של 50 מטר.

מנופי ZPMC הגיעו לארצות הברית לפני שני עשורים, והציעו תחרות הוגנת למנופים המערביים היקרים בהרבה. בשנים האחרונות, ZPMC צמחה ונהפכה לשחקנית מרכזית בתעשיית נמלי הים האוטומטיים ברחבי העולם. היא עובדת עם מיקרוסופט וחברות אחרות כדי לנתח נתונים בזמן אמת.

ZPMC טוענת כי היא שולטת כיום ב-70% מהשוק הגלובלי למנופים, ויש לה ציוד ביותר ממאה מדינות. בשנתיים האחרונות, נמלי ים בווירג'יניה, דרום קרולינה ומרילנד, שמשמשים לעתים בסיסים צבאיים סמוכים, רכשו מנופים חדשים של החברה, מה שמגביר את החשש, על פי מקורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully