וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית תקועות; עיקר המחלוקת: מינוי שופטים

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 13:19

גורמים המעורים במאמצי ההידברות אמרו לוואלה! שלוין ורוטמן מתבצרים בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים, וכי לא ברור אם הצדדים יגיעו לפשרה. אחת ההערכות היא שהמשבר יסתיים כשבג"ץ יפסול את החוקים - והאופוזיציה והקואליציה ייאלצו להתפשר

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

הדיונים בבית הנשיא יצחק הרצוג בנושא המהפכה המשפטית נמשכים, אך לא ברור אם הם יבשילו לפשרה שעליה הקואליציה והאופוזיציה יוכלו לחתום ולהעביר כחקיקה בכנסת. מקורות ששוחחו עם וואלה! הצביעו על כך שלצד תזוזות מסוימות במגעים, השאלה המרכזית שנשאלת כעת היא מי מהקבוצות שמנהלות הידברות תוכל להביא את חברי האופוזיציה, במיוחד חברי מפגלת המחנה הממלכתי, להסכים על נוסח לפשרה.

הנשיא עצמו לא יושב בחדרים בבית הנשיא שבהם ההידברות מתקיימת, אך גורמים מטעמו נמצאים שם והוא עצמו מעורב בנעשה. הפערים הגדולים כרגע שמונעים התקדמות הם בעיקר סביב הנושא של בחירת השופטים. גורמים המעורים בפרטים אמרו ששר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, לא רואים אפילו בשופטי העליון נעם סולברג ואלכס שטיין, שנחשבים לסמן השמרני בפסיקותיהם, שופטים שהם באמת שמרנים - דבר שמקשה מאד להגיע להסכמה על פשרה כלשהי.
שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה בחרו שלא להתייחס לפניית לוואלה!. בבית הנשיא מכחישים את הדברים.

נכון לעכשיו, יש שתי קבוצות שמנהלות שיחות בבית הנשיא עם לוין ורוטמן. הקבוצה הראשונה היא קבוצה בהובלת פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' שחר ליפשיץ ופרופ' אריאל בנדור מאוניברסיטת בר-אילן, פרופ' נטע ברק קורן ויואב דותן מהאוניברסיטה העברית, והמשנה ליועץ המשפטי לשעבר רז נזרי.

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הידברות של קבוצה זו לא מתקדמת על אף שהקבוצה הניחה טיוטה לפשרה. הפערים הגדולים הם בעיקר ביחס לסוגיית בחירת שופטים על ידי רוב בקואליציה ובחירת יועצים משפטיים כמשרות אמון.
הקבוצה השנייה היא קבוצה שמובלת על ידי מכון תכלית והעומד בראשה עו"ד יניב כהן, והיא מנהלת הידברות עם שר המשפטים ויו"ר ועדת חוקה ביחד עם פורום קהלת. גם קבוצה זו הניחה טיוטה להצעת פשרה, ולפי מקורות נראה שהיא קרובה יותר להגיע לפשרה אך הדברים יתבהרו בימים הקרובים.

גם במכון תכלית ובפורום קהלת בחרו שלא להגיב.

גורמים המעורים בפרטים טוענים כי הפשרה תהיה הסכמה של חקיקת הוראת שעה זמנית, שתאפשר לממשלה הנוכחית למנות שני שופטים לבית המשפט העליון, כך שיהיה מדובר בהסכמה על עקרונות שיישארו פתוחים למשא ומתן בתוך הכנסת.

קבוצה רלוונטית נוספת היא פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, אף שהיא כרגע לא חלק מההידברות בבית הנשיא. בקבוצה חברים יותר כ-120 מרצות ומרצים למשפטים, הבולטים שבהם הם ד"ר רונית לוין-שנור מאוניברסיטת רייכמן, ד"ר אורי אהרונסון מאוניברסיטת בר-אילן, הפרופסורים דוד קרצמר ודוד אנוך מהאוניברסיטה העברית, מני מאוטנר וד"ר יופי תירוש מאוניברסיטת ת"א.

עוד בוואלה!

ועדת החוקה אישרה מחדש את הצעת החוק על פסקת ההתגברות וצמצום הביקורת השיפוטית

לכתבה המלאה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,קפלן תל אביב, 4 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,קפלן תל אביב, 4 במרץ 2023/ראובן קסטרו

הקבוצה פרסמה אתמול הצעה למתווה הביקורת השיפוטית (בחינת חוקים והחלטות ממשלה על ידי בתי המשפט, ב"א) וסמכויות הכנסת והממשלה. זאת תזוזה מכיוון הפורום שכן עד כה עמדתה הייתה שלא לנהל הידברות או להציע הצעות להידברות שמתקיימת בבית הנשיא כל זמן שהליכי החקיקה של הרפורמה נמשכים בכנסת.

ד"ר רונית לוין-שנור מהפורום אמרה לוואלה! בשיחת טלפון: "מדובר בצעד מאוד חשוב. התגבשנו על מתווה מוסכם על ידי הפורום שלנו, שעכשיו כבר מונה 120 פרופסורים ומרצים למשפטים. עברנו תהליך מאוד ממושך של הסכמות והצלחנו להגיע לקונצנזוס. הנקודה שלנו היא שצריך לחזק את הכנסת על חשבון בית המשפט אבל לא את הממשלה על חשבון בית המשפט. ההבדל בין הכנסת לממשלה הוא בחובת הכנסת לחצות קווים של אופוזיציה קואליציה ולפעול בהסכמה רחבה".

בפורום מציעים לחזק את כוחה של הכנסת כך שתוכל לפקח בצורה טובה יותר על עבודת הממשלה במקום שבית המשפט יעשה את עבודת הפיקוח. גורמים בפורום טוענים כי למעשה זוהי הטענה המרכזית של מובילי הרפורמה, שמבקשים שנבחרי הציבור הם אלה שיקבלו את ההחלטות, ולכן הם מציעים שנבחרי הציבור הן מהכנסת והן מהממשלה יהיו מעורבים בקבלת ההחלטות. לדברי חברי הפורום שגיבשו את ההצעה, הנשיא אמר שמדובר בעבודה מרשימה.

השאלה המרכזית שממשיכה להעסיק את כל הגורמים ששוחחו עם וואלה! היא מה תהיה נקודת הסיום של הרפורמה. בעוד שחלקם טוענים כי לבסוף תהיה הסכמה על פשרה שתעבור בחוק, גורמים אחרים טענו כי נכון לעכשיו הרפורמה תעבור כפי שהיא ותיפסל על ידי בג"ץ. לאחר שהרפורמה תיפסל, העריכו הגורמים, הקואליציה והאופוזיציה יסכימו לקבל את אחת מהצעות הפשרה ובכך למנוע משבר חוקתי וגם את נפילת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully