וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס: 10 שנות מאסר נגזרו על זוכה פרס נובל לשלום

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 12:10

בית משפט במדינה גזר את העונש על פעיל זכויות האדם אלס ביאליאצקי, שזכה השנה באות היוקרתי, לאחר שהואשם כי הבריח כספים לתוך המדינה כדי לממן פעילות אופוזיציה. לדברי ביאליצקי, שכבר נאסר בעבר, הרשעתו נבעה ממניעים פוליטיים

בווידאו: מפגש ראשון בין נציגי רוסיה ואוקראינה בבלארוס/צילום: רויטרס

10 שנות מאסר נגזרו היום (שישי) על זוכה פרס נובל לשלום פעיל זכויות האדם הבלארוסי, אלס ביאליאצקי, שהורשע בהברחת כסף למדינה למימון פעילות אופוזיציה. לדברי ביאליאצקי, שנאסר לארבע שנים ב-2011, הרשעתו נבעה ממניעים פוליטיים.

ביאליצקי בן ה-60 הוא פעיל פוליטי בלארוסי הידוע בעבודתו עם המרכז לזכויות אדם "ויאסנה". הוא מכהן גם כסגן נשיא הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם. ביאליאצקי קיבל את פרס הומו הומיני ואת פרס פר אנגר, על מאמציו לקדם זכויות אדם ודמוקרטיה. ב-2011 נעצר על ידי הרשויות בבלארוס באשמת העלמת מס לכאורה. ביאליאצקי כפר באשמה ואמר כי הכסף התקבל בחשבונות הבנק שלו כדי לכסות את פעילות זכויות האדם של ויאסנה, וביוני 2014 הוא שוחרר.

ביאליאצקי נולד בוויארטסיליה, בקרליה של היום, רוסיה, להורים בלארוסים. ב-1965 חזרה המשפחה לבלארוס להתיישב בסוויטלהורסק, אזור הומייה. ביאליאצקי, חוקר ספרות בלארוסית, סיים את לימודיו באוניברסיטה ב-1984 עם תואר בפילולוגיה רוסית ובלארוסית. בימי לימודיו פגש ביאליאצקי כמה אנשים שהפכו מאוחר יותר לסופרים מפורסמים, ביניהם אנטול סיס, אדוארד אקולין, סיארז'וק סיס ואנטול קזלו. עם סיום הלימודים, ביאליאצקי עבד כמורה בבית ספר במחוז לייצ'י, אזור הומייה.

בתחילת שנות ה-80 היה מעורב ביאליאצקי במספר יוזמות פרו-דמוקרטיות, כולל קבוצה בשם המפלגה החשאית הבלארוסית "עצמאות" שמטרתה הייתה לטפח את עזיבת בלארוס את ברית המועצות וליצור מדינה ריבונית ודמוקרטית. הקבוצה ארגנה את ההפגנות האנטי-סובייטיות הראשונות אי פעם, בעיקר הפגנות דזיאדי ב-1987 ו-1988. בדצמבר 1987 היה ביאליאצקי בוועדה המארגנת של האספה הראשונה של קהילות בלארוס.

ביאליאצקי הקים את מרכז זכויות האדם "ויאסנה" ב-1996. הארגון שבסיסו במינסק, שנקרא אז "ויאסנה-96", הפך לארגון לא ממשלתי כלל-ארצי ביוני 1999. ב-28 באוקטובר 2003 ביטל בית המשפט העליון של בלארוס את רישום המדינה של מרכז זכויות האדם "ויאסנה" על תפקידו בתצפית על הבחירות לנשיאות ב-2001. מאז, ארגון זכויות האדם הבלארוסי המוביל פועל ללא רישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully