וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזבו אותנו מיום האישה, באמא שלכם

ניל"י גולדפיין ועו"ד גייל שורש

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 6:15

נשים הן 51% מאוכלוסיית ישראל - אך בממשלה הן רק 19%, בפורום מטכ"ל 9% ו-17.2% מהסגל הבכיר ביותר באקדמיה. נשים פגיעות יותר לעבירות מין, אלימות במשפחה והטרדות מיניות. מה שווה יום אחד, כש-364 ימים בשנה מזכירים לנו שאנחנו שוות פחות? דעה

קמפיין נעמת עם מירי מסיקה על אלימות כנגד נשים/נעמת

זהו. נגמר. השנה אנחנו מבטלות את יום האישה. היום הזה לא בא לנו בטוב. ניסינו כבר כמעט 100 שנה ותראו לאן הגענו. בשנת 2023 נשים הן 51% מכלל אזרחי מדינת ישראל. הן 19% מחברי הממשלה, רובן שרות לענייני כלום ושום דבר. בקואליציה הנוכחית רק עשר חברות (כ-15%), וזה ממש לא מפתיע כשבשלוש מפלגות מתוך שש החברות בקואליציה, (50%!) אין בכלל נשים.

נכון לעכשיו אפס נשים, כן, אפס נשים, מונו כמנכ"ליות משרדים. 62% מעובדי שירות המדינה הן נשים, המשתכרות רק כ-84% משכר הגברים. שיעורן בדרגות הבכירות צונח אל מתחת ל-20%. שלוש נשים חברות בפורום מטכ"ל (כ-9%), למרות שנשים הן כ- 30% מכלל המשרתים בצה"ל וכ-40% מהקצונה הזוטרה.

רק שלוש מנכ"ליות בחברות הנסחרות במדד ת"א-125 (כ-2.5%) ו-25% מהדירקטורים של החברות הנסחרות בבורסה. נשים הן כ-17.2% מהסגל הבכיר ביותר באקדמיה, למרות שהן 51.2% מהסגל הזוטר. רק 4.9% מכלל המנכ"לים שהקימו סטארט-אפים הן נשים, 16.5% מהשותפים בקרנות ההון סיכון הגדולות והפעילות בישראל, 28% מהעובדים בתפקידי ליבה טכנולוגיים ו-33.4% מכלל העובדים בתעשייה.

במדינת ישראל נשים פגיעות יותר לעבירות מין, אלימות במשפחה והטרדות מיניות וביטחונן האישי נמוך יותר מגברים. נשים צעירות, הבנות של כולנו, פגיעות עוד יותר. שנמשיך?

מיצג מחאה על המהפכה המשפטית בכיכר דיזנגוף בתל אביב, 25 בפברואר 2023. זהר טל, אתר רשמי
הפגנת נשים בכיכר דיזנגוף, תל אביב/אתר רשמי, זהר טל

יום הנשים הבין-לאומי צוין לראשונה בתחילת המאה ה-20. מאז, נועד להביע הערכה לנשים על הישגיהן הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים, לצד הדרישה למתן זכות הצבעה והזכות לכהן במשרה ציבורית, והמחאה על אפליה מגדרית בתעסוקה.

ותכל'ס, היה פה קצת יותר שמח לפני שנולדנו. כן, דווקא פה, בפלשתינה, בתנועה הציונית החלוצית, בתקופת ה"מדינה שבדרך" ובעשורים הראשונים לקום המדינה, נשים שולבו באופן שוויוני בנשיאת נטל בניין המדינה, הנהגתה וההגנה עליה. ב-1919 נשות היישוב היו בין הראשונות בעולם לקבל זכות הצבעה וזכות לייצוג, אחד מעקרונות היסוד במגילת העצמאות קובע "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין" ומדינת ישראל הייתה חלוצה ומובילה בחקיקה מתקדמת בנושא זכויות נשים, כך לדוגמא חוק שיווי זכויות האישה משנת 1951. יכול להיות שזה נגמר.

אז עזבו, חאלס. לא צריך. מוותרות. ועכשיו ביידיש, שכולם יבינו: "מוֹיְחֵל טוֹיְבֵס" - מוותרות על "הטובה" שאין מאחוריה כוונה אמיתית.

עוד בוואלה!

אפס בייצוג: נשים הן חצי מהאוכלוסייה - ונעדרות מצמרת ניהול הממשלה

לכתבה המלאה
פרופסור אבי שמחון - 19 יוני 2017. יונתן זינדל, פלאש 90
"נשים פחות אינטליגנטיות מגברים מסיבות אבולוציוניות". אבי שמחון/פלאש 90, יונתן זינדל

כי 365 ימים בשנה יש אנשים שמזכירים לנו שאנחנו שוות פחות וחושבים ש"בסופו של יום יש מקצועות ותפקידים לגברים ולנשים, צה"ל צריך לנצח במלחמה ולא לקדם כל מיני ערכים 'נאורים' וליברליים" (בצלאל סמוטריץ', מפלגת הציונות הדתית), שצריך "לעצור את תהליך המגדור של צה"ל רק בגלל נשים שעלולות להיפגע וכשירות של יחידה מיוחדת שעלולה לרדת", (אבי מעוז, מפלגת נעם) ושנשים "פחות אינטליגנטיות מגברים מסיבות אבולוציוניות וכי הן בוחרות בגידול ילדים על פני הקריירה שלהן" (אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה).

כי ה"פרגון" הזה, שאנחנו זוכות לו, יום אחד בשנה, לא שווה כלום כשב-364 הימים האחרים בשנה אתם מדירים, מפלים ומקטינים אותנו.

כי אנחנו יודעות כמה אנחנו חשובות ושוות 365 יום בשנה, אז למה שנסכים שאתם עלאק תזכרו את זה רק יום אחד בשנה? ועוד ניתן לכם הזדמנות להרגיש טוב עם זה?

כי היום הזה הוא ה-Pinkwashing הכי ממוסד וממוסחר, עם אגרות ברכה ממנכ"לים, ברובם גברים, ותשורות מפונפנות של ספא והעצמה נשית ממנהלות משאבי אנוש, ברובן נשים. לא רוצות את ה"תשומי" שלכם ביום הזה.

מצעד השרמוטות, תל אביב, 15 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
צעדת השרמוטות בתל אביב, 2021/ראובן קסטרו

רוצות את מה שמגיע לכולנו, כל השנה! שילוב שוויוני בכל תחומי החיים בישראל: פוליטיקה, בטחון, מסחר, פיננסים, תעשייה, אקדמיה. לא כי זה טוב לנשים - כי זה טוב לכולנו. כי זה תורם לשגשוג הכלכלי והחוסן הלאומי של מדינת ישראל, למיצוי מיטבי של ההון האנושי הישראלי ומשרת טוב יותר את האינטרס הציבורי.

ולא מדברות על ההיבטים החוקיים וחובת הייצוג, או אפילו על ערכים, חס וחלילה, אלא על חובת הנאמנות של הממשלה וחובתה לפעול לקידום האינטרסים של כולנו, כל אזרחיות ואזרחי המדינה, שרוצים שהמדינה שלנו תשגשג ותהיה הכי טובה שהיא יכולה להיות.

זה לא שאנחנו צריכות את זה - כולנו צריכים. שתעבדו בזה, ממש. כל השנה. שתפעלו לייצר ממשל, כלכלה וחברה עם הוגנות מגדרית ותרבות מכלילה. כי בישראל של 2023 לא יוכל להיות מרחק רב יותר בין המציאות לבין החזון והשאיפה שמציין היום הזה.

אז עד שלא תספרו אותנו 365 ימים בשנה, אז עזבו אותנו מיום האישה, באמא שלכם. קחו את היום הזה, תעשו בו משהו אחר. אנחנו מציעות להכריז על ה-8 במרץ כ"יום הקוטג' הבינ"ל". מגיע לו. גם הוא נמצא בכל בית והוביל תנועת מחאה חברתית שהצליחה, בניגוד למאבק הפמיניסטי, לחולל שינוי של ממש.

ניל"י גולדפיין היא משנה למנכ"ל קבוצת נירם-גיתן NGG, מומחית למנהיגות וניהול בעולם של הפרעה ולניהול מש"א בעולם החדש. עו"ד גייל שורש היא בכירה לשעבר בקהילת המודיעין, מומחית לאחריות מגדרית וחברת "פורום דבורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully