וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני שעיר לעזאזל": גרסת השוטר שמואשם בתקיפת פעיל זכויות אזרח לפני כ-5 שנים

עודכן לאחרונה: 28.2.2023 / 9:11

השוטר ליאור חתם סיים את עדותו בחקירה הנגדית, כחלק מהמשפט שנמשך כבר שנים בגין הפגנה בעיר התחתית בחיפה במאי 2018 שהסתיימה באלימות. "אי אפשר לפגוע בכל המשטרה אז פוגעים בבורג קטן", האשים את המתלונן, ג'עפר פרח, "החליט לפגוע דווקא בשוטר שפגע 'בכבודו העילאי'"

בווידאו: גרסת השוטר שמואשם בתקיפת פעיל זכויות אזרח לפני כ-5 שנים/שלומי גבאי

השוטר ליאור חתם, המואשם בתקיפתו של פעיל זכויות האזרח הערבי ג'עפר פרח, נחקר אמש (שני) בחקירה נגדית על דוכן העדים ובכך נשלמה עדותו, שהתפרשה על פני שני דיונים. כמעט חמש שנים חלפו מאז ההפגנה בעיר התחתית של חיפה במאי 2018, שהסתיימה באלימות רבה ברחוב ובתחנת המשטרה.

לליאור חתם הייתה גרסה סדורה, אותה מסר אותה בקור רוח. הוא לא התלהם, המתין לתובעת המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד נטלי חגי, שתסיים להתפתל בנפתולי שאלותיה הארוכות והסבוכות עד מאוד, ורק אז ענה. הסנגורים שלו, עו"ד ליאור בנימין ועו"ד סמי איליה, שבו והזדעקו עם התנגדויות למשמע כמעט כל שאלה של התובעת, אבל חתם עצמו לא הראה כעס או תסכול. לעצמו הוא התייחס בדרך כלל בגוף שלישי. ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, האזין בקשב מספסלי הקהל עם עו"ד אלביר נחאס, היועץ המשפטי של מוסאוא, המלווה אותו בהליכים.

ליאור חזר וטען בחקירתו הנגדית כי "ליאור חתם הוא שעיר לעזאזל", תוך שהוא פונה לעצמו בגוף שלישי. "ליאור חתם הוא קורבן של ג'עפר פרח. ליאור חתם לא מעניין את ג'עפר פרח ברמה האישית. מה שמעניין את ג'עפר פרח זה משטרת ישראל. יש לו משהו נגד משטרת ישראל, כנראה שיש לו משהו עם מפקד התחנה, אבל אי אפשר לפגוע בכל משטרת ישראל אז פוגעים בבורג קטן", טען.

השוטר ליאור חתם המואשם בגין עבירות של תקיפה ואיומים על אשתו. 5 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
השוטר ליאור חתם. "שעיר לעזאזל"/אתר רשמי, -

השוטר הנאשם המשיך, "אני לא דמות מעניינת. אני נתפס כשוטר. למה נטפל אליי? אני בכלל לא ידעתי מי הוא, אז אולי הוא כעס", אמר. "אולי היה נכון, לשאול את ג'עפר פרח למה הוא העליל דווקא עליי, אולי הוא כעס? אולי מכיוון שהתייחסתי אליו כאל אחרון העצורים ולא כפי הכבוד שהוא מקבל בכל מקום? אולי כי הופרד? כי נלקח לחיפוש בהפשטה?", המשיך, "אני לא ידעתי מי זה ג'עפר, לא ידעתי שהוא מנהל פה ושם ומנהל הפגנות ומוביל אחריו אנשים, הוא היה כאחרון העצורים, אולי זה פגע בכבודו, אולי הוא החליט לפגוע דווקא בשוטר שפגע בכבודו העילאי". אביו, בעצמו שוטר לשעבר, קרא לו "כל הכבוד" מיציע הקהל.

ליאור המשיך לכנות את עצמו "קורבן". "היה יכול לשבת פה השוטר יוסי או השוטר משה, אבל היה נוח ליפול עליי", טען. "אני היחידי שהזדהה. הייתי ללא תג שם, על חצי בגדי ב', והיחידי שהזדהה בפני העצורים. היחידי שעשה את עבודתו ומילא את חובתו כמצופה. אז ניתנה הוראה בחדר לעשות עליהום על איזו דמות של שוטר, ואני אותה הדמות. שומעים בהקלטות מהחדר את אחד העצורים, יורם, אומר 'תגידו שזה ליאור', 'תגידו ליאור חתם'. הם שיננו את שמי. אני ועוד שוטר, אילן, עשינו את העבודה. אבל בעדויות שלהם הם מכנים אותו אילן 'השחור', כי הם לא ידעו את שמו".

ג'עפר פרח בהלויתו של סולומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. שלומי גבאי
"הכול שקרים". ג'עפר פרח/שלומי גבאי

תובעת מח"ש רצתה לדעת מדוע אזק חתם את ידיו של פרח מאחורי גבו, ומדוע ביצע בו חיפוש בהפשטה. גם השופט שלמה בנג'ו לחץ בנקודה הזו, "בוא, היה לך חוכמולוג כזה... אזיקים מאחור... לוחש לך אז אתה עושה חיפוש בהפשטה... קצת להשפיל אותו". אבל ליאור חתם חזר פעם אחר פעם על גרסתו, לפיה ג'עפר פרח במהלך החיפוש עליו לחש לו "את מה שאתה מחפש אתה לא תמצא עליי", מה שהעלה אצלו חשד שהוא מסתיר טלפון בתחתוניו, ולכן נדרש היה חיפוש בהפשטה. "זה מה שמצופה ממני", אמר חתם על דוכן העדים, "אם לא הייתי מעלה חשד כזה לקצין ואחר כך היה מתגלה, הייתי יושב פה על משהו אחר".

על האיזוק של העצירים בכלל והאיזוק באזיקונים מאחורי הגב בפרט, אמר חתם כי מדובר בשיקול דעת. הנוסחה היא בדרך כלל שני שוטרים על עצור, ואילו שם בחדר שהלך והתמלא בעצורי ההפגנה מהשטח, לדבריו, היו כבר 21 עצורים ורק ארבעה שוטרים. "מדינת ישראל נתנה לשוטר סמכויות", הסביר, "נתנו לי סמכות. יש לי סמכות בתור שוטר, להפעיל שיקול דעת ולבצע את התפקיד שלי. אני מסביר את שיקול הדעת שלי לבית המשפט. שיקול הדעת שלי הוא היחס בין כמות העצורים הגדולה לכמות השוטרים. אם הייתי אוזק מקדימה היכולת לייצר שם מהומה גדולה יותר ואפילו אלימה גדולה יותר".

את טענותיו של ג'עפר פרח, שהשתכללו לאישום בגין תקיפתו של פעיל זכויות האזרח, חתם מכחיש מכל וכל. "אין פה אמת", אמר על גרסתו של פרח. "עמד פה אדם שלא ידע לתת גרסה כיצד חטף את המכה ואף אחד מהעצורים העדים לא ידע לתת חצי מהגרסה שלו. אני לא יודע על בעיטה בכלל. לא הייתה מכה. לא היה ולא נברא. אני לא הבנתי כיצד קיבל את המכה, הייתי פה וכל עד אמר משהו אחר. ג'עפר פרח היה פה ולא ידע באיזה צד חטף". השוטר לשעבר סיכם, "אני מאוד דבק בגרסתי". ג'עפר פרח מצדו, בתום הדיון, אמר: "הכול שקרים". אמש, השופט שלמה בנג'ו לבקשת הסנגורים קבע דיוני הוכחות לשמיעת עדים עד חודש דצמבר, כחלק ממשפט האירוע שעוד רחוק מלהסתיים ויגלוש כך גם לשנת 2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully