וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון לשעבר: "הדיונים על המהפכה המשפטית בוועדת חוקה היו הצגה"

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 8:04

דורית ביניש התייחסה לרפורמה שמקדמת הממשלה בכנס עם מובילי המחאה, יצאה נגד נאומי בכירים בקואליציה לפיהם השופטים בוחרים את עצמם ואמרה כי "הידברות שכפופה לקצב החקיקה - זה אקדח לרקה שלא מתקבל על הדעת"

בווידאו: נשיאת העליון לשעבר: "הדיונים בוועדת החוקה על המהפאה המשפטית היו הצגה"/קרדיט: תומר אביטל, יא יא פינק

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, התייחסה הערב (שלישי) למהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה ואמרה כי "הדיונים בוועדת חוקה היו הצגה". "הם אמרו מה שאמרו והמשיכו הלאה", תקפה ביניש. "שמעתי את הנאומים והזדעזעתי מחוסר הדיוק. אמרו שהשופטים בוחרים את עצמם - וזה לא נכון". הדברים נאמרו במפגש זום שארגנו העיתונאי תומר אביטל, ממארגני המחאה, ויא יא פינק.

לטענת נשיאת העליון לשעבר, התחלת החקיקה היא "אחת מנקודות השיא". "מסתבר שעכשיו עלו לשלטון מי שקבעו שהבעיה שהיחידה שצריך מיד לפתור, מכל הבעיות במדינה, היא הרכב השופטים ושינוי בתי המשפט. זאת אינה רפורמה לשינוי בתי המשפט, זו רפורמה לשינוי שיטת המשטר", אמרה.

עוד התייחסה לקריאות ראש הממשלה בנימין נתניהו להידברות בין הצדדים, ואמרה: "מי שרוצה שנהיה חברה אחת חייב גם לקבל את הרעיון שתהיה הידברות. אבל אם החקיקה נמשכת ולא נפסקת אז איזו הידברות זאת? אם היא כפופה לקצב החקיקה זה אקדח לרקה, זה לא מתקבל על הדעת".

דורית בייניש בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
"הדיונים - הצגה". דורית בייניש/שלומי גבאי

ביניש נשאלה מה יקרה אם בג"ץ יפסול חלקים מהרפורמה, והממשלה לא תציית לפסק הדין, והשיבה: "הסיטואציה הזאת מדירה שינה מעיני, אני מקווה שלא נגיע לרגע הזה - הוא עלול לקרות והוא יהיה קשה מאוד".

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר מגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully