וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית "מודאגת" מטענות מולדובה להפיכה רוסית בשלטון

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 11:26

מאיה סנדו, נשיאת מולדובה, אמרה כי מוסקבה מתכננת להשתמש בגורמים זרים על מנת שיפילו את הממשלה בקישינב, ימנעו את קבלתה לאיחוד האירופי וישתמשו בה במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. ובשטח, לוחמי ואגנר רושמים הישגים סביב העיר בחמוט

רוסיה הכחישה כי היא מתכננת להשתלט על מולדובה, לאחר שאתמול (שני), נשיאת המדינה הזהירה מפני האפשרות.

מאיה סנדו, נשיאת מולדובה, אמרה כי מוסקבה מתכננת להשתמש בגורמים זרים על מנת שיפילו את הממשלה בקישינב, ימנעו את קבלתה לאיחוד האירופי וישתמשו בה במלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר גם כן כי קייב חשפה תוכנית מודיעין רוסית ל"הריסת מולדובה".

משרד החוץ הרוסי דחה את הטענות היום ואמר בהצהרה כי "טענות כאלה הן לגמרי לא מבוססות". עם זאת, הבית הלבן מודאג מהטענות של מולדובה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי הפיכה רוסית במולדובה "היא בגדר אפשרות לאור ההתנהגות של רוסיה". הוא הוסיף כי הטענות "מאוד מדאיגות".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בפגישתו בפריז עם ראש ממשלת צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ, 9 בפברואר 2023. Sarah Meyssonnier, רויטרס
הזהיר מפני הפיכה במולדובה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי/רויטרס, Sarah Meyssonnier

בשטח, הצבא הרוסי הפציץ הלילה עמדות אוקראיניות לאורך קווי החזית במחוז דונצק במזרח אוקראינה, במה שנראה כמו תחילתה של מתקפה חדשה. המדינות החברות בנאט"ו נפגשות בבריסל לדון בהגדלת משלוחי הנשק לאוקראינה.

בשלושת הימים האחרונים, לוחמי קבוצת ואגנר, קבלנית פרטית שמעסיקה שכירי חרב, הצליחו לרשום הישגים קטנים סביב לעיר בחמוט, בחבל דונבס, על פי משרד ההגנה הבריטי. הצבא האוקראיני דיווח על הפצצות רוסיות על 16 יישובים ליד בחמוט בלילה.

טנקים אוקראיניים בבחמוט. רויטרס
טנקים אוקראיניים בבחמוט/רויטרס
בווידאו: צילומי לוויין מראים את ההרס בבחמוט/רויטרס
מרכז הסיוע בקישינב מולדובה. יח"צ,
מרכז סיוע לפליטים אוקראינים בקישינב/יח"צ
בווידאו: באירופה חוקרים דליפת גז מסתורית בצינור הרוסי ומאשימים: "חבלה מכוונת"/רויטרס

סנדו, שתומכת במדיניות פרו-אירופית, אמרה שה"מזימה" הרוסית תכלול "הפגנות של האופוזיציה לכאורה, שמטרתן לשבש את הסדר החוקתי".

מולדובה נמצאת בין רומניה לאוקראינה. היא מועמדת לחברות באיחוד האירופי מאז הקיץ. 2.6 מיליון אזרחיה מתקשים להתמודד עם זרם הפליטים מאוקראינה ובמקביל, עם המתיחות מול טרנסניסטריה - מחוז בדלני פרו-רוסי שבו מוצבים כ-1,500 חיילים רוסים. המדינה הסובייטית לשעבר תלויה בגז הרוסי. היא סבלה מהפסקות חשמל בשנה החולפת בשל המתקפות הרוסיות על תשתיות אנרגיה באוקראינה.

לטענת סנדו, רוסיה מתכננת להשתמש ב"חבלנים עם רקע צבאי, לבושים בגדים אזרחיים, שיתקפו מוסדות, יחטפו בני ערובה ויזרעו אלימות". המזימה עשויה להשתמש באזרחים מרוסיה, מונטנגרו, בלארוס וסרביה שייכנסו למולדובה, היא אמרה במסיבת עיתונאים. "ניסיונות הקרמלין לזרוע אלימות במדינה שלנו ייכשלו", היא הוסיפה.

לאופוזיציה הסוציאליסטית והקומוניסטית במולדובה יש קשרים הדוקים עם מוסקבה. אך מאז קריסת ברית המועצות ב-1991, למדינה יש שותפות עמוקה עם רומניה - החברה באיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully