וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי המליץ על הצטרפות אוקראינה לגוש

עודכן לאחרונה: 17.6.2022 / 14:51

הנציבות האירופית חשפה את המלצתה הרשמית לגבי הבקשה של אוקראינה להצטרף לאיחוד האירופי. הנציבות הביעה גם תמיכה בהגדרת מולדובה כמועמדת להצטרפות לאיחוד. אך גיאורגיה התבקשה לעמוד בכמה תנאים לפני שתוכל ליהנות מתמיכה דומה

בווידאו: נאום זלנסקי בפני חברי פרלמנט האיחוד האירופי/צילום: רויטרס

הנציבות האירופית המליצה היום (שישי) על הצטרפות אוקראינה לאיחוד האירופי. הנציבות המליצה שהמדינה תקבל מעמד של "מועמדת", השלב הרשמי הראשון בתהליך שנמשך בדרך כלל יותר מעשור.

הצעד הוחלט לאחר שביום רביעי הגיעו מנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה ורומניה לקייב והכריזו על תמיכה בלתי מעורערת באוקראינה ובהצטרפותה לאיחוד. הודעת הנציבות היום היא רק הצעד הראשון בדרך ארוכה מאוד. ההחלטה הסופית היא בידי מנהיגי האיחוד, שייפגשו בסוף החודש בבריסל, כדי לדון בסוגיה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי צייץ בתגובה כי "זה השלב הראשון למסלול של הצטרפות לאיחוד שיקרב אותנו לניצחון". הוא אמר כי הוא אסיר תודה לאורסולה פון דר ליין ולנציבות האירופית על ההחלטה "ההיסטורית".

פון דר ליין אמרה כי לאוקראינה יש את הזכות לההחליט על הדרך שלה אך הציפיות של האיחוד ממנה ברורות. לדבריה, זה כולל כבוד לחוק הבינלאומי כמו גם לצורך ברפורמות כתנאי לקבלת מעמד "מועמדת" להצטרפות לגוש. היא הוסיפה כי "אנחנו רוצים שהאוקראינים יחיו איתנו בחלום האירופי".

הנציבות האירופית הביעה גם תמיכה בהגדרת מולדובה כמועמדת להצטרפות לאיחוד. אך גיאורגיה מתבקשת לעמוד בכמה תנאים לפני שתוכל ליהנות מתמיכה דומה.

זלנסקי בקאן. אנדריאס רנץ, GettyImages
נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי/GettyImages, אנדריאס רנץ

מנהיגי האיחוד חלוקים בשאלה אם אוקראינה מוכנה באופן טכני לפתוח ברפורמות עצומות שנדרשות כדי להצטרף לארגון שכרגע חברות בו 27 המדינות. חלק מהמדינות מעדיפות שאוקראינה תקבל מעמד של "מועמדת לייט", כלומר הבטחה שכרוכה באתגרים רבים שעליהם יהיה עליה להתגבר לאורך הדרך. מדינות אלה חושבות כי גישה כזאת היא מציאותית יותר, אך גם מציגה יושרה ולא מבטיחה הבטחות שווא לאוקראינה.

ההמלצה של הנציבות היא בעיקרה מסמך ביורוקרטי וטכני שבודק אם המדינה מתאימה למועמדות להצטרפות לאיחוד האירופי אל מול כמה דרישות שמכונות "קריטריון קופנהגן" ונוגעות לסוגיות ממשל, משפט וכלכלה. בכל אלה, אוקראינה אינה עומד בקנה אחד עם דרישות האיחוד. בנוסף, קיימים חששות לגבי בעיית השחיתות במדינה, כמו גם ההשלכות של המלחמה.

אך השאלה אינה רק לגבי המוכנות של אוקראינה. היא גם נוגעת ליכולת של האיחוד לקבל חברות חדשות. הגוש התרחק מרעיון הסחר החופשי המקורי שהיה בבסיס ייסודו ונהפך לישות גיאופוליטית, מה שמשנה את תהליך הקבלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שלטים נגד הברקזיט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון 24 בדצבמר 2020. רויטרס
מחאה נגד הברקזיט ב-2020/רויטרס

עזיבת בריטניה ב-2016 הייתה משמעותית ביותר משום שגרמה לגוש להצטמצם לראשונה, ומשום שבריטניה הייתה התומכת באיחוד גדול יותר עם פחות רגולציות. הטראומה של הברקזיט, על פי מומחים, עשויה למלא תפקיד בכל התרחבות אפשרית כעת.

מעבר לכך, שתי מדינות ממערב הבלקן, אלבניה וצפון מקדוניה ממתינות כבר שנים למשא ומתן לגבי חברות באיחוד. גם להן יש חשיבות אסטרטגית לאיחוד, והן מאוימות על ידי רוסיה. הענקת מעמד מועמדת לאוקראינה ולא להן עלולה להיות החלטה בעייתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully