וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה חולצה מההריסות בטורקיה, יותר מ-30 אלף נהרגו ברעידת האדמה

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 11:13

בעוד שמניין הקורבנות ממשיך לטפס, צוותי החילוץ רושמים מעת לעת הצלחות נדירות ומאתרים ניצולים ששרדו שבעה ימים מתחת להריסות. ארדואן הבטיח לנקוט יד קשה נגד בוזזים. הסיוע לסוריה תקוע בשל מחלוקת בין המשטר למורדים: "אכזבנו את הסורים"

אישה מחולצת מההריסות בטורקיה אחרי שבוע/טוויטר

אישה חולצה היום (שני) בחיים מהריסות מבנה בדרום טורקיה, שבוע לאחר רעידת האדמה הקטלנית שהכתה במדינה ובסוריה השכנה. יותר מ-33 אלף בני אדם נספו באסון, רובם בטורקיה. זהו הרעש הקטלני ביותר במדינה מאז 1939, ומספר הקורבנות צפוי להמשיך ולגדול לצד כמה רגעים מרגשים של חילוצים מוצלחים.

בשעות הבוקר, אישה ששמה סיבל קאיה, בת 40, חולצה מהריסות במחוז גזיאנטפ, כ-170 שעות אחרי רעידת האדמה הראשונה מתוך שתיים גדולות שזעזעו את האזור. בקהרמאנמרש, המחלצים יצרו קשר עם שלושה ניצולים הקבורים מתחת להריסות, ככל הנראה אם, בתה ותינוק. אתמול, צוותי חילוץ מרוסיה, קירגיזסטן ובלארוס חילצו אדם בחיים ממבנה שקרס, כ-160 אחרי שנקבר תחתיו.

בנוסף אליו, אב ובתו, פעוטה וילדה בת עשר היו בין הניצולים שחולצו אתמול ממבנים הרוסים בטורקיה, אבל רגעים אלו שכיחים פחות ופחות ככל שנוקפות השעות. בהלוויה המונית שנערכה ליד העיירה א-ריחאניה, נשים עטופות ברעלות זעקו עם פריקתן של גופות ממשאית, חלקן בארונות עץ סגורים אחרות בארונות פתוחים ואחרות עדיין עטופות בשמיכות.

אישה מחולצת אחרי שבוע מהריסות רעידת האדמה בגזיאנטפ, טורקיה, 13 בפברואר 2023. טוויטר, צילום מסך
חילוץ אישה מההריסות אחרי 170 שעות, היום/צילום מסך, טוויטר

בעיר אנטקיה, אחד ממוקדי האסון בטורקיה, בעלי עסקים רוקנו את החנויות שלהם מחשש למעשי ביזה. תושבים ועובדי סיוע מערים אחרות העידו על כאוס ומעשי ביזה של עסקים ובתים רבים שקרסו.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח כי ממשלתו תנקוט יד קשה נגד הבוזזים, על רקע הביקורת הגוברת על תגובתה לרעידת האדמה והיערכותה לאסון בסדר גודל כזה. רעידת האדמה עלולה לפגוע בסיכוייו של ארדואן להיבחר מחדש בבחירות שייערכו במאי, אף שגורמים בממשלה לא שללו את האפשרות שהן יידחו בשל האסון. הרשויות אף עצרו יותר ממאה קבלנים ועובדי בניין בימים האחרונים בחשד לעבירות בנייה.

באלביסטן, שהוכתה על ידי רעש חזק כמעט כמו רעידת האדמה הראשונה שהייתה בעוצמה של 7.8, בעל חנות של טלפונים סלולריים סורק את ההריסות בתקווה למצוא ביניהן טלפונים שמישים. "זה היה אחד הרחובות העמוסים ביותר, ועכשיו הוא כמעט הלך לגמרי", אמר מוסטפא בצ'יבאן בן ה-32.

רעידת האדמה הזו היא אסון הטבע השישי בקטלניותו בעולם במאה הנוכחית, כשלפניה רעידת האדמה שהכתה בפקיסטן ב-2005 והרגה כ-73 אלף בני אדם.

עוד בוואלה!

גל מעצרים של עברייני בנייה בטורקיה, "בוזזים עם סכינים" במוקדי האסון

לכתבה המלאה
אדם חולף על פני מבנה הרוס אחרי רעידת האדמה בקהרמאנמרש, טורקיה, 13 בפברואר 2023. רויטרס
אדם חולף על פני מבנה הרוס בקהרמאנמרש, טורקיה, היום/רויטרס

בסוריה, השטחים שבשליטת המורדים בצפון-מערב המדינה ספגו את מירב הנזק מרעידת האדמה. סורים רבים שכבר נמלטו מבתיהם בשל המלחמה הפכו פעם נוספת לעקורים, בעוד שהאזור מקבל סיוע קטן יותר בהשוואה לזה הנכנס לשטחים שבשליטת משטר אסד.

"אכזבנו עד עכשיו את האנשים של צפון-מערב סוריה", אמר ראש תכנית הסיוע של האו"ם, מרטין גריפית' שביקר בגבול טורקיה-סוריה, שבו רק מעבר אחד פתוח לאספקת סיוע. "הם מרגישים נטושים, בצדק". הוא הוסיף כי הוא מתמקד בפתרון הסוגייה הזו במהירות.

דובר מטעם האו"ם אמר כי הארגון הקיצוני תחריר א-שאם מעכב את הכנסת הסיוע משטחים שבשליטת הממשלה לטריטוריות המורדים. גורם בארגון אמר לרויטרס כי הוא לא יאפשר משלוחי סיוע כאלו אלא רק דרך הגבול עם טורקיה. באו"ם מקווים לפתוח שני מעברים נוספים בגבול כדי להאיץ את המאמצים להכניס אספקה למוקדי האסון.

"אנחנו מנסים לומר לכולם: שימו את הפוליטיקה בצד, זה הזמן להתאחד סביב מאמץ משותף לתמיכה בעם הסורי", אמר שליח האו"ם לסוריה, גייר פדרסן, הנמצא במשק. הוא אמר כי הארגון מגייס מימון לתמיכה במדינה שחלקים ממנה נותרו עיי חורבות מהמלחמה עוד לפני רעידת האדמה.

ארצות הברית קראה לממשלת סוריה ולכל הארגונים החמושים לאפשר סיוע הומניטרי לכל מי שזקוק לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully